4 juli 2023

JOHANSSON om norsk AI-cover, Splash, Ripple mm

AI-cover av Albin Lee Meldaus ”Josefin” klättrar på de norska topplistorna, hur har den gjorts? TikTok introducerar AI-skapande av musik, Tidal höjer priset i USA, och Daniel sammanfattar det första halvåret innan sommaruppehållet.

—–

Kollega Lars Nylin intervjuar den här veckan David Mortimer-Hawkins kring de norska framgångarna för Albin Lee Meldaus ”Josefin”. I fredags släppte den norska artisten Oscar Westerlin en AI-cover av låten, som snabbt spred sig och över helgen genererat ca en halv miljon strömmar på Spotify.

Westerlin har tränat upp en AI-modell av sin egen röst, som han sedan applicerar på låten. Själva träningen är enkel, det handlar bara om att mata en programvara med den inspelade rösten av honom själv, och är precis samma teknik som har använts för tidigare låtar som t ex ”Heart on my Sleeve” med AI-modeller av The Weeknds och Drakes röster.

Till skillnad mot alla de tusentals AI-covers som finns därute har han dock inte använt originalinspelningen av låten utan lagt en ny pianobakgrund istället för den gitarrbaserade som utgör grunden i Meldaus version. Alltså, inga intrång i några masterrättigheter, det är i princip bara melodin som har använts.

Det handlar alltså inte om generativ AI som ”skapar” något, man kan helt enkelt säga att han har använt sig av AI för att göra sin egen sångröst och uttryck bättre. Till VG säger Westerlin att han tycker att det är ”absurt vad man kan göra med AI”.

Lyssna på Westerlins AI-cover här: https://open.spotify.com/track/3J7GTLlFtiGAms10D1b8Ml

—–

Warner Music Group och indiebolagens förhandlingsorgan Merlin har ingått ett partnerskap med designplattformen Canva. Partnerskapet innebär att musik från WMG och Merlin har licensierats till Canva så att användare kan integrera musik i sina presentationer och visuella produktioner.

Silvia Oviedo, Head of Content på Canva, säger:

– Music is such a fundamental expression of creativity, and offers an inspirational starting point for many. We are thrilled to welcome Warner Music Group and Merlin to the Canva content ecosystem, and can’t wait to see what millions of music fans, content creators, educators and beyond design using content from their favorite artists.

Läs pressmeddelande

—–

Appar som Boomy, Soundraw, AIVA, Soundful m fl gör det enkelt för vem som helst att skapa musik med hjälp av AI, och såväl Facebook som Google har släppt modeller för promptbaserat musikskapande.

Splash har nu lanserat en fullversion av sitt nya verktyg för generativ AI, där man skapar musik med text. Det är gratis att generera låtsnuttar som är 15 sekunder långa, men vill man ha längre låtar kostar verktyget 10 dollar i månaden.

Splash Pro är sedan tidigare en AI-plugin till DAWs, och Splash har också ett populärt musikspel på Roblox, ett spel som de lyckades plocka in 200 miljoner kronor i riskkapital till.

Testa AI-verktyget på https://pro.splashmusic.com

—–

Rykten går om att Spotify ska introducera musikvideos på tjänsten. Eftersom det är just rykten, och Spotify varken har uttalat sig eller börjat testa någon funktionalitet utåt, väljer jag att bara nämna det för vad det är just nu, rykten.

Det intressanta ligger snarare kanske i att ett sådant rykte numera plockas upp av många stora finansmedier och nyhetssajter. Liksom det tidigare ryktet om ett eventuellt nytt ”Supremium”-abonnemang.

Att musiken har blivit big business märks också för varje rapport som Goldman Sachs släpper kring musikindustrin. Den senaste versionen av deras analysrapport ”Music in the Air” förutspår fortsatt tillväxt, om än lägre än tidigare förväntat.

Antalet betalande prenumeranter förutspås öka, och banken gör också en djupdykning i den nuvarande pro rata-modellen och alternativa fördelningsmodeller. Inte överraskande kommer man fram till slutsatsen att den nuvarande modellen ”needs to evolve”.

Angående AI skriver Goldman Sachs: ”We believe the quality of the input to large language models is critical and the largest owners of proprietary IP are best positioned to leverage the technology. However, the industry will need to be aligned in controlling its deployment to ensure that the IP remains protected and the user experience is preserved.”

Läs mer

—–

Tidal har sällat sig Amazon Music, Apple Music och Deezer i att höja priset för ett Premium-abonnemang med en dollar i Nordamerika, till 10,99. Spotify och YouTube Music kostar fortsatt 9,99 dollar.

Enligt David Israelite på förlagsorganisation NMPA hade Spotify 44,4 miljoner betalande användare i USA i februari 2023, medan Apple Music hade 32,6 miljoner betalande. På tredje plats fanns Amazon Music med 29,3 miljoner betalande.

De här tre tjänsterna skulle kunna sägas dominera den amerikanska Premium-marknaden för streaming i USA just nu, med sammanlagt 106 miljoner betalande prenumeranter.

På fjärde plats kommer premiumversionen av YouTube Music, med 8,5 miljoner, och sedan Pandora med 2,4 miljoner betalande användare.

Läs mer

—–

ByteDance, som äger TikTok, har inlett beta-testande av sina nya app Ripple på den amerikanska marknaden. Ripple är en AI-app som skapar låtar utifrån nynnande och sjungande, men ska också fungera som en mobil inspelningsstudio för kreatörer.

AI-modellen är tränad på musik som ByteDance äger, eller har licensierat. Till Music Ally säger ByteDance att den som ”skapar” musiken i appen också kommer äga upphovsrätten till den.

Frågan är vad som händer om man skulle nynna eller sjunga in befintliga melodier och sångsnuttar, och Ripple skapar en ny låt baserat på den melodin. I princip är det ju en helt ny cover, men melodin måste ju identifieras så att låtskrivare och förlag får ekonomisk kompensation.

Håller ByteDance vad de lovar med den här appen kan vi nog se fram emot miljoner nya hobbyversioner av ”Shape of You” på streamingplattformarna. Äntligen!

Läs mer

—–

1000trax.com är en AI-tjänst för bakgrundsmusik som erbjuder ”guaranteed copyright- and royalty-free music streaming”. Än så länge finns tjänsten bara tillgänglig i Danmark, Schweiz och Storbritannien, men man planerar att lanseras i resten av Europa framöver.

För närvarande har man cirka 500 företagskunder, och ett abonnemang kostar 20 euro i månaden.

http://www.1000trax.com

—–

Lästips: What are Anisongs, and how has Anime music exploded worldwide?

Michelle Yuen på Chartmetric beskriver den nya genretrenden ”anisongs” som nu sprider sig från TikTok till streamingtjänster som Spotify.

—–

Efter den här veckan tar jag och mina kollegor på MI sommarpaus ett par veckor. En kort reflektion över det första halvåret i AI-stormen.

Det som slår mig när jag jämför situationen nu och vid årsskiftet är att egentligen har inte mycket hänt. Visst, vi har sett enormt spännande nya bolag och modeller släppas, vi har sett miljontals AI-låtar skapas och läggas upp på plattformarna, men, i grunden har inga revolutionerande förändringar skett i branschen. Än.

Intäkterna från streaming till rättighetshavarna i branschen har inte börjat dyka radikalt, det som skulle kunna vara ett möjligt tecken på det som diverse banker och analytiker luftar ivrigt, att den traditionella branschen är utmanad. Upphovsrätten står sig starkare än någonsin, åtminstone på papperet, inga majorbolag har tvingats kasta in någon handduk (snarare tvärtom), och än så länge har inte generativ AI börjat ersätta musiken på topplistorna i någon större skala.

Som jag skrev i min nyårskrönika tror jag att det här teknikskiftet, jämfört med t ex introduktionen av internet och webben på 80- och 90-talen, och den digitala distributionen och fildelning på 00-talet, är mycket större.

Det här handlar om att skapa ny, och i vissa fall överlägsen, intelligens som i kombination med människans intelligens har potentialen att förändra vad mänsklig kreativitet innebär. Men det kommer ta tid, och det kommer ske gradvis, och för varje nyhet som kommer vänjer vi oss vid det.

Grammy i USA accepterar låtar som skapats tillsammans med AI. The Beatles använder AI för att återskapa John Lennons röst, om än bara av ”kvalitativa” skäl. Sony Music anställer sin första AI-chef. Grimes splittar 50/50 med alla som gör AI-låtar med hennes röst. En AI-cover på topplistorna i Norge. Sakta men säkert blir det som vi för ett halvår sedan såg som ett hot, en vardag.

Vart det kommer ta vägen på musikens område långsiktigt har vi ingen aning om. Troligen kommer det inte bli alls som vi förväntar oss. De farhågor vi har nu kommer förmodligen uppfattas som skrattretande om något årtionde. Men resan måste göras. Och MI kommer följa den.

God sommar!

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson