Veronica Maggio har funnits hos Universal sedan debuten 2006. Med två åter listtoppande album som påminnelse om hennes status i dag har Maggio nu skrivit nya avtal med såväl Universal Music som Universal Music Publishing.
Samarbetet mellan Veronica Maggio och Universal Music påbörjades redan kring hennes debutsingel Dumpa mig år 2006. Kort därefter skrevs även ett förlagsavtal med Universal Music Publishing. Efter en nästan två decennier lång gemensam framgångssaga är det nu klart att samarbetet fortsätter oavbrutet då Maggio förlängt sina avtal med både skivbolag och förlag. Den kommande musiken släpps via Universal Musics underetikett EMI Sweden.
-Veronica Maggio är fullständigt unik i sitt kreativa uttryck. Hennes sätt att skriva tidlös musik som direkt finner sin väg till människors hjärtan och genom sina texter kapsla in känslor och uttryck som aldrig tappar relevans, lyster eller kärlek. Hennes musik har inga gränser och skapar gemensamhet mellan människor som få har lyckats med tidigare. Det råder inga tvivel om att Veronica Maggio är en av de viktigaste artisterna i modern svensk musikhistoria. Vi är oerhört stolta över att få fortsätta denna resa tillsammans med Veronica och ser fram emot att få fortsätta skriva historia tillsammans, säger Joakim Johansson, Managing Director, Universal Music.
-Som om inte hennes röst vore nog har Veronica målmedvetet skolat sig till en fantastisk låtskrivare och artist. Hennes energi, nyfikenhet och ständiga utveckling är en stor källa till inspiration som vi är tacksamma att få ta del av. Musiken hon skapar har en unikt stark identitet vad gäller språk och melodier, kreativt utmanar hon hela tiden sig själv genom nya möten och spännande samarbeten. Som få andra lyckas hon på så vis alltid leverera det efterlängtade samtidigt som hon överraskar. Nyskapande och likväl tidlös blir kraften i hennes musik oavbrutet viktig för fler och fler människor. Vi är så stolta och glada över vårt fortsatta samarbete med Veronica, fortsätter Jonas Wikström, Managing Director, Universal Music Publishing.
-Min relation med Universal är tveklöst en av mina mest långlivade och trogna. Dom har lyssnat, brytt sig och bidragit på tusen sätt, till allt jag velat göra. Utom möjligen en gång när en mycket lång albumtitel möttes med stark skepsis, haha! Vi har hängt ihop genom producentbyten, uppskjutna deadlines och jag älskar att alla mina album släpps med dom, säger Veronica Maggio själv i ett pressmeddelande.
-Långsiktiga och framgångsrika karriärer bygger på att alla inblandade verkligen FÖRSTÅR artistens vision. Relationen Veronica Maggio och Universal är ett lysande exempel på genuin förståelse, starkt driv, framåtblickande idéer och ett perfekt risktagande, sammanfattar Anders Johansson, Manager, Team Buddys.
Maggio har sedan debuten för sjutton år sedan höjts till skyarna av journalister och fans, vunnit alla priser som går att vinna (flera gånger om till och med) och nått otroliga kommersiella framgångar med sina sju kritikerrosade album – samtliga platina. Hon är en av Skandinaviens absolut största artister och det är ingen hemlighet att hon är vårt lands livedrottning. Under 2022 blev Maggio historisk genom att nå en miljard streams på Spotfiy, vilket gör henne till den första artisten vars låtkatalog helt på svenska nått den magiska milstolpen.
Flera av Maggios singlar och album har blivit svenska listettor och total har hennes singlar och album minst 60 gånger nått guld- eller platinastatus. Därutöver har hon belönats med sex Grammis, två P3 Guld, tre Rockbjörnen och fyra Gaffa-priser. Nu senast på grammisgalan 2023 fick hon pris för ”Årets Pop” för albumet Och som vanligt händer det något hemskt.
-Att få jobba med Veronica är ett privilegium. Både hon och management (Anders Johansson) besitter den unika förmågan att ständigt vara öppensinnade för nya idéer och nya tekniska möjligheter, utan att någonsin tumma på den artistiska höjden eller integriteten. Något som gör det både spännande och roligt att arbeta tillsammans, säger Henrik Hansson, Marketing Director, EMI Sweden.
I pressmeddelandet beskrivs Maggios verk:
”Genom sitt unika användande av språk och melodi har Maggio lyckats skapat ett musikaliskt uttryck som berört, inspirerat och färgat många efter henne. För detta har hon tilldelats Musikförläggarnas pris hela 4 gånger under sin karriär samt 2018 års Platinagitarr av STIM. Hennes unika ID kommer ur en vilja att ständigt förnya sig själv och sättet hon förmedlar sitt artisteri på. Samarbetet med andra artister och låtskrivare har därför alltid varit centralt och genom åren har hon arbetat med stora namn som Jocke Berg, Salem Al Fakir, Vincent Pontare, Christian Walz och Oskar Linnros. Hon har även släppt singlar med Håkan Hellström, Maja Francis, Hov1 och nu senast Miriam Bryant.
Hennes raka, öppenhjärtiga pop på svenska har satt avtryck i en hel generation nya artister. Ett tydligt kvitto på detta var när Spotify tillsammans med UMG bjöd in fyra av Sveriges mest populära och uppskattade artister (Miriam Bryant, Daniela Rathana, Myra Granberg & Victor Leksell) att tolka varsin låt från “Satan i gatan”-albumet inför dess 10 års-jubileum. Veronica har utöver det även påverkat andra stjärnor som Tove Lo som också gjorde en tolkning på hennes stora hit ”Jag kommer” där Toves version är på engelska under namnet ”I’m Coming”. Veronicas musik har även, bokstavligt talat, klivit in i rampljuset. Förra året hade ”Alltid vara vi” premiär på Kulturhuset Stadsteatern. Den nyskrivna musikteatern baseras på Veronicas album”Satan i Gatan” och Oskar Linnros album ”Vilja bli”. Föreställningen blev en publiksuccé och har förlängts med nya datum.
Maggios förmåga att aldrig stå still och ständigt förnya sig ger sig även uttryck hur hon tar sig an ny teknik och dess möjligheter. Något hon bevisade med sin storslagna TikTok-lansering år 2021. Till ”Och som vanligt händer det något hemskt” genomfördes en ambitiöst och storslagen kampanj, motsatsen till det organiska materialet som brukar fungera på plattformen. Trots detta blev intåget på plattformen en succé och i skrivande stund har klippen runt 24,5 miljoner visningar. För att bygga vidare på momentum gjordes en kampanj med målet att aktivera katalogen. Något som b.la. resulterade i att ”Satan i gatan” blev 1:a på albumlistan och albumlyssningen ökade med 40%.”
-Veronica har en verktygslåda som många kreatörer bara drömmer om att få arbeta med. Dessutom är hon en mästare på att hitta sin egen unika approach på nya plattformar och leka med det som redan är etablerat. Att vara en del av den processen är en ren lyx för oss som kreatörer, säger Katinka Roos, Senior Creative, Universal Music LABS.
Presstexten avslutas:
”Genom att en ny, yngre generation av fans fick upptäcka Maggios tidigare musik, var det inte bara lansering på plattformen som blev en succé, hela hennes katalog fick ett nytt uppsving. Med hjälp av en rad olika aktiveringar under våren 2022, har UMG aktivt arbetat med Maggios katalog som snittat på 10–12 låtar topp 200 på Spotify varje dag. En helt otrolig bedrift och ytterligare ett bevis på hur hennes musik inspirerar och berör nya fans varje dag.”
Diskografi:
Vatten och bröd (2006)
Och vinnaren är… (2008)
Satan i gatan (2011)
Handen i fickan fast jag bryr mig (2013)
Den första är alltid gratis (2017)
Fiender är tråkigt (2019)
Och som vanligt händer det något hemskt (2022)
Utmärkelser:
Grammis :
– Årets Nykomling 2007
– Årets kompositör & textförfattare 2012
– Årets Pop 2012, 2014 och 2022
Musikförläggarnas pris:
– Årets låt, textförfattare & kompositör 2011
– Årets mest spelade låt 2012
STIM:
– Platinagitarren 2018
P3 Guld:
– Årets artist 2014
– Guldmicken 2015
Rockbjörnen:
– Årets svenska låt & kvinnliga liveartist 2011
– Årets svenska låt 2014
Gaffa-priset:
– Årets svenska album, soloartist & hit 2011
– Årets svenska album 2019
Lars Nylin
Bildtext (från vänster): Parisa Kohnechian (Project Manager Export), Katinka Roos (Senior Copywriter/Creative Labs), Mikael Wadström (Head of EMI Sweden), Henrik Hansson (Marketing Director EMI Sweden), Christer Mellström (Head of Production), Joakim Johansson (Managing Director Universal Music, Veronica Maggio, Anders Johansson (Manager Team Buddys), Marcus Lackman (AD/Creative Labs), Jonathan Perlmann (Senior Content Creator Labs), Jonas Holst (Head of Film & TV / Creative Universal Music Publishing), Jonas Wikström (Managing Director Universal Music Publishing).