Under tisdagen höll Stim årsstämma, och kunde för 2022 presentera en kraftig tillväxt av insamlade medel. Över 2,7 miljarder kronor samlades in och 2,2 miljarder kronor betalades ut till musikskapare och musikförlag.
Det var ett gäng rätt glada medlemmar som kom ut från tisdagens årsstämma i Stim-huset på Hornsgatan till det efterföljande minglet. År 2022 ökade intäkterna till Stim, som i år fyller 100 år sedan grundandet 1923, från 2 175 695 tkr år 2021 till 2 732 732 tkr.
För första gången var det också över 100 000 musikskapare som var anslutna till Stim, närmare bestämt 102 238, med 3 576 nyanslutna under året. Pengar fördelades till totalt 2,8 miljoner verk.
Ett par av resultaten som sticker ut är att utlandsintäkterna från andra upphovsrättssällskap ökade med hela 21% till 869 miljoner kronor, och att strömmad musik från internationella tjänster såg en intäktsökning på 47% jämfört med 2021.
Den stora ökningen från internationella streamingtjänster berodde delvis på att Stim samlat in retroaktiv ersättning från tidigare år från flera plattformar, och att man under 2022 kunde göra sin första utbetalning för musik spelad på TikTok, som ett av de första upphovsrättssällskapen i världen.
Casper Bjørner, VD för Stim, kommenterar årsrapporten:
– 2022 har varit ett fantastiskt år resultatmässigt, och vi är väldigt glada över att kunna betala ut en sådan summa till våra anslutna – utvecklingen inför Stims nästa 100 år lovar gott. Förutom den otroliga musik de skapar, är detta också ett resultat av ett hårt arbete med att identifiera musikersättning från hela världen till våra anslutna. Vi har också lagt mycket energi på att effektivisera utbetalningsprocesserna, och att förhandla fram nya framgångsrika avtal med de stora digitala plattformarna.
Livemarknaden återhämtade sig kraftigt under år 2022, trots restriktioner under det första kvartalet. Intäkterna från konserter och festivaler ökade med hela 213 % till 117 miljoner kronor, vilket är i paritet med siffrorna före pandemin.
Stim påpekar dock att den pågående trenden att mindre och mellanstora konsertlokaler och spelställen får lägga ned riskerar att förändra marknaden rejält framöver, på bekostnad av mångfald och tillgänglighet.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se