Med huvudtemat “evenemang som förändrande kraft” bjuder Greentopia in till klimatmöte under årets upplaga av Way Out West i Göteborg. Den 10-11 augusti samlas företag, offentliga aktörer och civilsamhälle för att diskutera ämnen som klimatförnekelse, beteendedesign, greenwashing och social rättvisa.
– För att nå FN:s globala mål och förhindra en eskalerande klimatkris behöver vi en snabb, storskalig och rättvis samhällsomställning. Evenemangen kan hjälpa oss att visualisera framtiden, testa nya koncept och innovationer, och inte minst att engagera civilsamhället, säger Per Olsson, Vice Vetenskapschef på Stockholm Resilience Centre och en av arrangörerna av klimatmötet.
Greentopia är evenemangsbranschens initiativ för att påskynda omställningen, och tillvarata den transformativa potential som finns hos evenemang. Klimatmötet arrangeras av Svensk Live, Stockholm Resilience Centre, Föreningen LiveGreen, Göteborg & Co och Way Out West.
– Som festivalarrangörer, såväl som medmänniskor, är vi skyldiga att rannsaka och utmana oss år efter år. Hur kan vi bli bättre? Vem kan vi inspireras av? Hur kan vi inspirera andra? Vi är otroligt stolta över att få vara en liten del av Greentopia ännu ett år. Vi tror på kraften i inspirerande samtal, ny kunskap och oväntade möten och vet att Greentopia kan vara en plats för just detta, säger Liza Nilsson från Way Out Wests festivalledning.
En rad moderatorer och talare är redan klara för mötet:
Isabelle McAllister (moderator), kreativ omställningsaktivist, författare och programledare, som prisats för sitt arbete med att på vetenskaplig grund förmedla hållbarhetsinspiration.
Gurgin Bakircioglu, journalist, programledare och föreläsare inom klimaträttvisa, samt aktuell med SVT-dokumentären “Aldrig mera kebab”.
Ida Lemoine, VD på Beteendelabbet, som inspirerat tusentals att tillämpa både beteendedesign och nudging för en mer hållbar utveckling.
Gustav Martner, Head of Creative på Greenpeace, expert inom greenwashing, och pådrivare av ett fossilreklamförbud.
Linnéa Vågen Svensson, Head of Sustainability på Rosendal Garden Party och projektledare av flera nordiska och europeiska initiativ för en hållbar musik- och eventbransch.
Hanna Grahn, Climate Action Manager på Spotify, som leder bolagets globala arbete med att nå nettonollutsläpp 2030, samt att använda plattformen förändring.
Tove Blomgren, Creative Director för innovationsstudion SALLY i EY Doberman, som använder kreativitet och teknologi för att visualisera framtiden.
Andreas Magnusson (moderator), kungligt prisad klimataktivist från Fridays For Future och projektledare på Climate Live.
Fredrik Moberg (moderator), populärvetenskaplig kommunikatör, författare och forskare vid Stockholm Resilience Centre.
Jakob Trollbäck, grundare av The New Division som löser komplexa utmaningar genom design och kommunikation, och Creative Director för FN:s globala mål.
Kata Nylén, leg psykolog, författare och grundare av Klimatpsykologerna, med en bakgrund inom att skapa mod och handlingskraft genom kulturella intryck.
Louise Lindén, kungligt prisad entreprenör, föreläsare och riskidealist, med 12 års erfarenhet av hållbar festivalproduktion, konstnärlig aktivism och kreativ klimatkommunikation.
Martin Hultman, prisad forskare, grundare av världens första center för studier inom klimatförnekelse, och författare som granskar motstånd till klimatomställningen.
Per Olsson, Vice Vetenskapschef, docent och prisad forskare vid Stockholm Resilience Centre som fokuserar på samhällsomställningar till mer rättvisa och hållbara framtider.
Christel Valsinger