23 maj 2023

JOHANSSON om AI, TikTok, sped up songs mm

Inte en vecka utan ett gäng AI-nyheter, så även denna vecka, med nya plattformar, domar och annat spännande. TikTok har också lanserat Artist Impact Program tillsammans med amuse, Kobalt, Epidemic Sound m fl, och AOG-generationen (Alvin och gänget) verkar älska uppspeedad musik. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Ett nytt beslut av den högsta domstolen i USA skulle kunna få betydelse för hur AI-modeller får, eller inte får, tränas på musik. Caset gäller ett helt annat område, ett konstverk som Andy Warhol gjorde baserat på Prince-fotografier tagna av Lynn Goldsmith.

The Andy Warhol Foundation har menat att Warhols skapelse inte gjorde intrång i Goldsmiths rättigheter, eftersom det var en så pass stor ombearbetning, men den högsta domstolen har nu slagit fast att den här sortens användning är ett intrång.

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig att domen kan appliceras på hur AI-plattformar använder sig av stora mängder musik som sedan ”ombearbetas” till nya låtar. De amerikanska branschorganisationerna lovordar i alla fall domen.

Mitch Glazier från musikbolagens branschorganisation RIAA, säger:

– We applaud the Supreme Court’s considered and thoughtful decision that claims of ‘transformative use’ cannot undermine the basic rights given to all creators under the Copyright Act. Lower courts have misconstrued fair use for too long and we are grateful the Supreme Court has reaffirmed the core purposes of copyright.

David Israelite från musikförlagens branschorganisation NMPA, säger i sin tur:

– Today’s Warhol Foundation decision is a massive victory for songwriters and music publishers. This is an important win that prevents an expansion of the fair use defence based on claims of transformative use. It allows songwriters and music publishers to better protect their works from unauthorised uses, something which will continue to be challenged in unprecedented ways in the AI era.

Läs mer

—–

Timbaland har grundat ett nytt bolag som ska kommersialisera AI på ett sätt som rimmar bättre med upphovsrätten än de nuvarande tjänsterna. Tekniken utvecklas av Light Energy Labs och ska vara fokuserad på trenden att använda andra artisters röster på befintlig eller nyskapad musik.

Till Forbes säger Timbaland:

– It’s going to really be a new way of creating and a new way of generating money with less costs. I’m already here. This is what I’m doing. I’m going to lead the way. I don’t want to be afraid of what’s going on. I want to be the guy to figure out a solution.

Den nya tjänsten har än så länge inget namn och ingen information finns om när den kan tänkas lanseras.

Läs mer

—–

TikTok har lanserat något man kallar Artist Impact Program, som ska göra det lättare för artister och labels att tjäna pengar från plattformen. TikTok skriver:

”The program allows artists to monetize their music on TikTok by allowing businesses to use it in their content, giving them unprecedented opportunities to be discovered and re-discovered in markets around the world.”

Som en del av releasen har man ingått distributionsavtal med distributörer och bolag som amuse, Distrokid, Believe, Epidemic Sound, Kobalt och Vydia. Den nya funktionen gör det möjligt för artister att kunna distribuera sina låtar till CML (Commercial Music Library), som är det bibliotek med klarerade låtar som företag kan använda sig av i sina videos.

Pete Beck, Global Head of Sync på Believe, säger i en kommentar:

– We are thrilled to partner with TikTok on its Commercial Music Library as we are convinced it will create new and exciting sync opportunities for all Believe artists, and allow their music to reach new and existing audiences globally.

Läs pressmeddelande

—–

Tencent Music Entertainment Group är på gång att utveckla prompt-baserad generativ AI för musik, liknande t ex Google MusicLM. Det sade bolaget i samband med redovisningen av det första kvartalets resultat:

– Similar to Google’s MusicLM, we’ll look to provide tools to help musicians significantly reduce the barrier to music creation and lower the cost and to improve efficiency, to help them with song creation as well as lyrics writing.

Även andra former av AI-verktyg ska utvecklas, som t ex en chatbot på Tencents musiktjänster som ska bistå användare med musiktips och fakta.

Siffrorna för det första kvartalet visar att antalet betalande kunder ökade med närmare 18 procent jämfört med samma kvartal förra året, och Tencent har nu 95 miljoner betalande kunder.

Läs kvartalsrapport

—–

Fenomenet uppsnabbade låtar, eller ”sped up songs”, har blivit mycket stort på TikTok. Även begrepp som ”speedsongs” och ”spedup” används. Hashtaggen #spedupsongs samlar 15 miljarder visningar av låtar som remixats i snabbare versioner, ofta 150% av originalhastigheten.

Även på Spotify finns fenomenet, bl a med den officiella spellistan sped up songs.

Fenomenet är dock inte nytt, redan på 00-talet blev snabba remixer av låtar populärt på YouTube, då under genrebeteckningen ”nightcore”.

Den senaste trenden har troligen mycket att göra med TikTok som format. En del menar att uppsnabbade låtar passar kontexten mycket bättre, där det just är snabba videos som man swipar mellan och där man på så kort tid som möjligt ska försöka få in så mycket content som möjligt.

Det verkar också som om allt fler artister och labels börjar släppa uppsnabbade remixer av sina låtar just för TikTok, eftersom publiken efterfrågar det.

Hur artisterna ska framföra sina låtar live, när en hel generation vänjer sig vid att höra deras röster och musiken i ”Alvin och gänget-versioner”, återstår att se. Med tanke på 30-sekundersregeln på streamingplattformarna är det dock naturligtvis välkommet för de mest populära låtarna. Vem vet, om några år anses kanske 30 sekunder vara en lång låt…

—–

Allt fler uttalar sig om vad de tror att AI kommer att innebära för musikindustrin under de kommande åren. Här ett par citat från den senaste veckan:

Ice Cube förklarar vad han tänker göra med de som eventuellt använder hans röst i nya låtar:

”Yeah, and I’mma sue the muthaf*cka who made it and the people and the platform who play it. It’s like a sample, you know what I mean? Somebody can’t take your original voice and manipulate it without having to pay.”

Billy Corgan från Smashing Pumpkins uttrycker en något mer försiktig inställning:

”AI will change music forever. Because once young artists figure out that they can use AI to game the system and write them a better song. Are they ripping it off? Not really. Because I did the same thing. I just did it analog. I listened to 10,000 songs – so what’s the difference? So it will really be about those who can discern, even if it’s AI presenting them with choices.”

Sting å sin sida menar att kontroll är vägen att gå:

”The building blocks of music belong to us, to human beings. That’s going to be a battle we all have to fight in the next couple of years. Defending our human capital against AI. The tools are useful, but we have to be driving them. I don’t think we can allow the machines to just take over. We have to be wary.”

—–

De två konkurrerande amerikanska upphovsrättssällskapen ASCAP och BMI har grundat en gemensam ”task force”, med syfte att hantera den explosiva tillväxten i antalet nya låtar som laddas upp till streamingtjänster, inte minst med hjälp av AI-plattformar.

I ett gemensamt uttalande skriver organisationerna bl a: ”The team will focus on maintaining data integrity within the volumes of registration requests and protocols around identity verification and validation, among other areas. In addition to raising awareness around suspicious activity and schemes, the task force will work with other partners around the globe to share best practices and information that is not deemed competitively sensitive.”

Läs mer

—–

För alla som är verksamma inom hip hop och rap finns det nu möjlighet att använda sig av den nya toppdomänen .hiphop, istället för toppdomäner som .com, .se eller .ai.

Förutom att artister kan använda domänen, t ex eminem.hiphop, kan bolag och personer som vill förknippa sig med genren göra det.

Kommer fler sådana genre-toppdomäner släppas? I så fall blir min nya mailadress daniel@johansson.grunge.

Här kan man registrera hip hop-domäner: https://get.hiphop/

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson