Universal Music Publishing firar i dagarna 30 års verksamhet i Sverige. Parallellt med jubileet tar Jonas Wikström över som VD från grundaren och VD under 30 år, Martin Ingeström.
Som Musikindustrin.se tidigare rapporterat har det under året skett ett chefsskifte på svenska Universal Music Publishing. Efter 30 år som VD slutar grundaren Maryin Ingeström 30 juni, under våren har Jonas Wikström tagit över.
Jubileet och överlämningen uppmärksammades i veckan med en tillställning på Brygghuset i Stockholm. I sitt avskedstal tittade Ingeström bakåt till starten 1993 (då som MCA Publishing) och hans första avtal den gången, med Meja (som fanns på plats) och CajsaStina Åkerström. Han hade också valt sin favoritlåt – The Waterboys The Whole Of The Moon som framfördes av Loney, Dear. Innan han på scenen lämnade över ordet till Wikström som han anställde som A&R 2002.
Jonas Wikström är sedan mars i år ansvarig för UMPG:s kreativa och affärsmässiga verksamhet i territoriet. I sin tidigare roll som Executive Vice President A&R / Creative har han sedan 2002 verkat som A&R samt lett det kreativa teamet inom bolaget. Jonas har över åren kontrakterat några av de mest framgångsrika upphovspersonerna i Skandinavien; Sebastian Ingrosso, Axwell och Steve Angello (Swedish House Mafia), Vincent Pontare, Salem Al Fakir, Magnus Lidehäll, Agnes, Jacob Olofsson (Jarami), Alesso, Veronica Maggio, Oskar Linnros och många fler. 2014 startade Wikström Sweden Music, ett samarbetsbolag mellan UMPG och Universal Music Group som agerat förlag, skivbolag och management för Seinabo Sey, Vargas & Lagola med flera.
Wikström rapporetar till Marc Cimino, UMPG Chief Operating Officer.
I och med skiftet avgår Ingeström även som ordförande för styrelsen av UMP. Han kommer dock att fortsätta i förlagssammanhanget, nu i egen regi.
MI återkommer med mer om det och även med ett längre porträtt av Jonas Wikström.
Text & foto: Lars Nylin