Epidemic Sound hade över en miljard kronor i intäkter år 2022. Den nya AI-förordningen är på väg att bli mer upphovsrättsanpassad, och reaktionerna på AI-stormen är olika i olika delar av branschen. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Epidemic Sound har släppt årsrapporten för år 2022, som visar ökade intäkter på hela 46 procent under 2022 jämfört med år 2021.
De totala intäkterna landade på närmare 1,2 miljarder kronor (1 181 milj.), och innebär att Epidemic sällar sig till det fåtal svenska musikverksamheter som haft, eller har, över en miljard kronor i intäkter (de övriga varande Live Nation, Spotify, Zound Industries och Stim).
Bolaget står tryggt ekonomiskt, med en kassa på 860 miljoner kronor, och i slutet av året var ca 500 anställda i bolaget. Mer än hälften av intäkterna var relaterade till den amerikanska marknaden, medan ca 35 procent av intäkterna genererades i Europa, inklusive Sverige.
Trots ökade intäkter blev inte rörelsevinsten jättestor, den landade på 2,8 miljoner kronor före avskrivningar och skatter.
Oscar Höglund, grundare och VD, säger i årsrapporten:
– As the largest global provider of restriction-free music and one of the leading music tech companies, we provide the musical mood and emotions for the world’s storytellers and are perfectly positioned to continue to benefit from the creator economy’s great momentum, both today and in the future. You will hear Epidemic Sound’s music played 2.5 billion times a day across Youtube and TikTok alone, as we fulfill our mission to soundtrack the world.
Läs pressmeddelande och rapport
—–
I samband med arbetet med det kommande nya europeiska AI-direktivet, den s.k. AI-förordningen eller The AI Act, verkar det nu ha förts till detaljer som i den nya lagstiftningen skulle innebära att AI-modeller som t.ex. ChatGPT och Midjourney, eller för den delen generativ AI för musik, behöver vara öppen med vilka verk som har använts i träningen av modellerna.
Enligt Reuters har arbetet med de nya uppdateringarna pågått under de senaste veckorna, och man kan misstänkta att några av musikbranschens intresseorganisationer medverkat på ena eller andra sättet.
Det här är naturligtvis av central betydelse för att intäkter ska kunna fördelas till rättighetshavare, inte minst på musikområdet, när generativ AI används för att skapa ny musik baserad på tidigare släppt musik.
Det kommer självklart bli enorma mängder data som ska processas, men första steget är att fastslå i lagstiftningen att AI-plattformar har en skyldighet att teckna en licens som klarerar rättigheterna precis som alla andra musikanvändare gör, rapportera på vilken musik modellerna tränas, samt avrapportera vilka verk som eventuellt använts när ny musik genererats.
—–
Den 5 maj stänger Spotify ned Heardle, spelplattformen som man köpte i juli förra året med målet att kunna skapa nya former av musikrekommendationer. Grey Munford, från Spotify, säger till The Verge:
– After careful consideration, we have made the difficult decision to say goodbye to Heardle as we focus our efforts on other features for music discovery.
Heardle var ett kombinerat musik- och ordspel där man skulle gissa artisten och låten så snabbt som möjligt, ett slags variant på en introtävling.
—–
JoJo och Grimes är ett par av artisterna som försöker hantera AI-stormen på ett kreativt sätt, snarare än att försöka sätta stopp för fansen som vill skapa nya alster. För någon vecka sedan tweetade Grimes att hon skulle splitta 50/50 på intäkterna som genereras från AI-låtar som använder hennes röst, och nu har hon lanserat en egen plattform där fans själva kan skapa musik med hennes röst, på: https://elf.tech/
Det går t ex att sjunga direkt in på sidan för att sedan omvandla rösten till Grimes. Direkt efter att Grimes släppte sin tweet för någon vecka sedan, började de olika plattformarna för AI-covers implementera AI-modeller av Grimes röst, och hennes beslut mottogs med glädje bland de 40 000 AI-skapare som samlas på Discord-kanalen AI Hub, som lite kan kallas ”hjärtat” i rörelsen.
JoJo säger också i en intervju angående utvecklingen: ”I don’t know, I think it’s really interesting. I think we can use it for harmonies and backgrounds. I think we should learn how to work with it and not against it. Like, what are we going to do? We can’t stop what’s happening, in a sense, with artificial intelligence. I think we should find a way to embrace it.”
—–
Bandsintown har integrerat Shopify på plattformen, vilket gör det möjligt för artister att kunna sälja merch till sina fans via artistsidorna. Över 560 000 artister använder Bandsintown.
Förutom det har man introducerat möjligheten för festivaler och arrangörer att kunna skapa online-shoppar genom Bandsintown, kopplade till Shopify.
—–
En ny Beatles-låt, eller snarare en omgjord version av Paul McCartneys ”New” där en AI-modell av John Lennons röst används, väcker mycket uppmärksamhet. Bakom låten står någon som kallar sig Dae Lims, som på videon skriver: ”Nothing is real”, och i beskrivningen av videon: ”We love you, lads. No copyright infringement intended. This is an AI creation.”
Kommentarsfältet svämmar över av fans som prisar AI-versionen av låten och den ”återuppståndne” Lennon, och är väl kanske ett exempel på när AI kan användas för att skapa nya versioner av låtar som fans älskar.
Huruvida rättighetshavarna som berörs kommer försöka stänga ned låten, eller om de istället kommer claima rättigheterna till den, för att kunna tjäna pengar på den nya versionen, återstår att se.
—–
Lästips: Coachella Effect: Can a festival drive streaming stats? [Chartmetric]
Analysplattformen Chartmetric gör en intressant analys av hur livesändningarna från Coachella påverkat streamandet på de olika DSP-erna.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se