Svenska Soundation avslöjade nyligen att man släpper en variant av sin DAW som är inbäddningsbar på webbplatser. Det gör att fans t ex skulle kunna göra egna mixar av låtar, lägga till egna ljud, och möjliggör nya spännande tillämpningar för alla som släpper musik.
Webben och sociala plattformar har skapat nya sätt för artister att bygga starka relationer med sina fans. Idag kan fans involveras i artisters karriärer och utgivningar, vare sig det gäller att köpa in sig i låtar med hjälp av NFTs eller träffa sina idoler i metaverse.
Svenska Soundation har nu släppt en lösning där man kan bädda in DAW-en direkt på en webbsida, något som öppnar upp för fans att kunna laborera med musiken på ett helt annat sätt än tidigare. Vi ställde några frågor till Adam Hasslert, CEO på Soundation.
Vem är Adam Hasslert?
– Jag är en hobbymusiker som la ner mina rockstjärnedrömmar i tonåren och fokuserade istället på utbildning och att bygga bolag. Var inne en sväng på stora bolag som Procter & Gamble och Kinnevik, men har de senaste åren kommit tillbaka till musiken genom att förena det med att bygga teknikbolag via Soundation.
– När jag fyllde 15 år fick jag välja mellan att få en moped eller en dator i present, och valde då en Commendore 64. Det var då jag började koda och har utöver min civilekonom även pluggat systemvetenskap. Idag kodar jag nästan ingenting då det finns andra som är så mycket bättre än mig på det, men är ganska insatt i teknikutvecklingen.
Vad gör Soundation?
– Soundations uppdrag är göra det enkelt för vem som helst att bli kreativ med musik. Vi gör det genom att webifiera musikskapande och ta bort så mycket friktion som det bara går, både vad gäller första fasen – att få testa innan man ens skapar ett konto – men även att kunna dela sitt projekt och kollaborera under den kreativa fasen. Det gör att fler lär sig musik. Jag skulle säga att Soundation är det perfekta verktyget för att komma igång, utvecklas och att bli kreativ med musik.
– Programvara för att skapa musik ligger långt efter andra typer av mjukvara. Jag brukar jämföra med hur Google webifierade kontorsapplikationer och Canva och Figma gjort samma sak för grafiska designapplikationer. De mest populära musikstudioapplikationerna måste idag laddas ner och installeras, och deras plugins, som är mycket viktiga vid musikproduktion, går knappt att dela mellan datorer. Vi vill förändra det och är idag ett av de företag som driver den utvecklingen.
Ni har just släppt nyheten om att kunna bädda in er DAW på webbplatser, vad innebär det?
– Det började som ett skämt. Skulle vi kunna embedda vår studio på en annan websida likt som man kan bädda in en YouTube-video? Efter en del tekniska utmaningar så löste vi det. Så idag kan du skapa ett projekt i vår studio och lägga upp det på din egna blogg eller websida genom att bara klistra några rader HTML-kod. Dina besökare kan då öppna upp en kopia av projektet på din sida och remixa ditt projekt, dra in egna ljudklipp, spela in mm. Hela studion är laddad i användarens internetläsare.
– Då Soundation är en webstudio så har vi även möjlighet att anpassa hur studion ska agera för varje användare. Vi har idag några enklare inställningar som att ladda första regionen i ett specifkt instrument, så att användaren kan börja spela direkt på sin keyboard, ladda en specifik folder med ljud i sidopanelen eller anpassa bilden (thumbnail) som ska laddas på websidan som besökaren ska klicka på för att öppna projektet. Men jag tror bara det är början.
Hur tror du att det här området kommer utvecklas under de kommande åren?
– Bolag som säljer ljudklipp eller plugins har väldigt begränsat med verktyg för att hjälpa dem att öka sin försäljning. Besökaren kan lyssna på en demolåt eller titta på en video, och det är allt. Med våra verktyg kan deras besökare bli kreativa direkt. Klippa, sträcka, dra in egna ljud och se om de passar, testa presets mm innan de tar sitt köpbeslut. Så vi diskuterar olika white-label lösningar med några bolag. Bolag som säljer sample packs, plugins-bolag och även skivbolag.
– Det är spännande när man tänker på vad användare och företag kan komma på för användsområden med denna teknik. Vi pratar t.ex. med några AI-bolag som vill göra det möjligt för deras användare att kunna öppna sin AI-skapade musik i en studio för att kunna anpassa den innan de laddar ner den. Lägg där till real-time collaboration och ha ett gemensamt workspace för att spara och samla sina låtar, ljud och filer.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se