Nyss fick Studio Barnhus ett hedersomnämnande vid utdelningen av musikexportpriset. MI följer upp med en 4 Snabba med Matilda Munthe Gottberg, ny label manager på klubbkollektivet med bas i Stockholm och världen som arbetsfält.
När Studio Barnhus fick ett hedersomnämnande vid musikexportpriset anslöt man till en liten skara genom åren, med namn som Spotify och TEN Music Group. Motiveringen löd:
”Det började med att de delade studio 2009. 13 år senare är Studio Barnhus hyllat som skivbolag, DJ´s, musikstudio och festkollektiv över nästan hela jordklotet. Från att ha varit små rebeller på alternativa dansscenen är de numera auktoriteter. Kornél Kovács, Axel Boman och Petter Nordqvist har med gemensam kraft varit med om att sätta så mycket färg med sina vilda stilrallyn av disco, house, techno och reggae att en ibland tillknäppt, konservativ scen kapitulerat. Idag hörs Studio Barnhus på klubbar i Mexiko och Milano liksom i en HBO-serie och Marvelfilm. 2022 släppte Boman två album och Kovacs ett. Det blev dessutom ep från både Off The Meds och Bella Boo. Det har turnerats flitigt världen över och återigen hyllats stort i tung internationell musikpress. Inte minst då Axel Boman. Många länder kan idag stoltsera med världsartister. Betydligt mer sällsynt är det att ta en plats på dansmusikens absoluta finsmakarscen. Som Studio Barnhus lyckas med. År ut och år in.”
Sedan tidigare år har Matilda Munthe Gottberg förstärkt teamet som label manager. Innan det fanns hon på Export Music Sweden.
Vem är du och gör du på Studio Barnhus?
– Jag är label manager på Studio Barnhus, som är skivbolag, musikstudio och artistkollektiv. Jag jobbar framförallt med skivbolagsdelen, tätt ihop med grundarna och kreativt ansvariga Axel Boman, Kornél Kovács och Petter Nordkvist.
Varför tror du att ni uppmärksammades av exportprisjuryn?
– De har i över ett decennium varit den svenska klubbscenens mest pålitliga leverantörer av kvalitetsmusik och är en självklar referens när man i utlandet talar om nutida svensk elektronisk musik. Studio Barnhus har lyckats med bedriften att både regelbundet plocka upp nya lokala talanger och bli en viktig internationell aktör på sin scen.
Vad har ni på gång just nu och framöver?
– Årets första släpp var en EP från Studio Barnhus-favoriten Bella Boo. Snart kommer skivor från hajpade Atlanta-baserade producenten Nikki Nair, duon Ari Bald & CJ Scott som är hämtade från Stockholms underjordiska housescen och Ladymonix som är en spännande ny artist från technons hemstad Detroit. I övrigt råder febril aktivitet, massvis med kommande skivprojekt och evenemang runt om i världen.
Hur ser du klubbscenen generellt vad gäller releaser, hur når den ut i Spotifybruset, etc?
– Det känns som att den sortens alternativa dansmusik som Studio Barnhus representerar, men även det klassiska klubbsoundet som föregick all EDM-hysteri, är hetare än någonsin i bredare sammanhang. Jag tänker på exempelvis Four Tets och Biceps framgångar, men även soundet på Beyoncés och Drakes senaste skivor. Klubbscenen når ut bra i Spotifybruset men dess aktörer är också väldigt duktiga och uppfinningsrika när det kommer till att utnyttja alternativa plattformar som Bandcamp eller olika fysiska format. Det är en spännande tid!
Lars Nylin