11 april 2023

JOHANSSON om Soundtrack Your Brand, Moises, Meta mm

Svenska Soundtrack Your Brand ökade sina intäkter med över 60 procent under år 2022. AI-appen Moises används nu av över 30 miljoner musiker runt om i hela världen, och Meta utreds av den italienska konkurrensmyndigheten. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Ola Sars, VD för streamingplattformen Soundtrack Your Brand, besökte i veckan Music Business Worldwides podcast, i ett samtal med Tim Ingham om potentialen som bakgrundsmusik har för att öka intäkterna till rättighetshavare i musikbranschen.

Under år 2022 ökade intäkterna till Soundtrack med över 60 procent, från 133 miljoner kronor till 214 miljoner kronor. Plattformen finns nu tillgänglig i över 70 länder, och under år 2022 såg de en kraftig ökning i antalet företag som börjat prenumerera på tjänsten.

I mitten av år 2022 hade Soundtrack 54 000 kommersiella prenumeranter, och antalet hade då ökat med 12,5 procent bara under de sex första månaderna.

I podden pratar Ola Sars och Ingham om problemet att så många affärsverksamheter använder konsumenttjänster som källa till musiken som spelas upp. Många tror fortfarande att så länge de betalar till upphovsrättsorganisationer som amerikanska ASCAP, brittiska PRS eller svenska Stim och SAMI, kan de använda t ex Spotify eller YouTube för att spela upp musik i sin verksamhet.

Det bryter så klart mot de avtal man som privat användare har ingått med konsumenttjänsterna, men de flesta är helt enkelt ovetandes om att de bryter mot vad som gäller.

Ola Sars menar att om affärsverksamheter skulle gå över till att använda musik på ett lagligt sätt, d.v.s. betala för B2B-tjänster som Soundtrack, som specifikt har licensierat musiken för den sortens musikanvändning, skulle intäkterna till musikens rättighetshavare kunna öka med 30 – 40 miljarder dollar per år.

Andra saker som diskuteras är värderingar av musikkataloger, black box-problematiken och hur branschen själv behöver ändra sin syn på hela marknaden för bakgrundsmusik, en marknad som Ola idag beskriver som ”dysfunctional”.

Lyssna på podden

—–

The Human Artistry Campaign fortsätter att expandera. Många fler organisationer har anslutit sig till uppropet, t ex branschorganisationer som Impala, WIN, AIM, BIMA, IMP, ICMP och många fler.

Kampanjen har som mål att påverka politiker och lagstiftare att ta hänsyn till musikskapare och artister i samband med den nya lagstiftning som är på väg att införas kring AI, genom att antal principer som ska fungera som guide.

https://www.humanartistrycampaign.com

—–

Nu på fredag, den 14 april, startar festivalen Coachella, som pågår under två helger. Festivalen meddelar att de för första gången kommer att livesända allt på YouTube, alla konserter från alla sex scener.

Även tidigare år har Coachella genomfört livesändningar, men inte i så stor omfattning. Man kommer också att låta konserterna ligga on demand efter livesändningarna. Dessutom genomförs virtuella pre-parties och fans kommer kunna köpa exklusiv merchandise under livesändningarna på YouTube.

https://www.youtube.com/coachella

—–

AI-appen Moises, som tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital, meddelar att man nu har över 30 miljoner användare. Moises är inte en plattform som autogenererar en massa musik, sk generativ AI, utan en lösning som man själva beskriver som:

”En app för musiker. Ta bort sång och instrument från vilken låt som helst med Moises App. Justera takten, ändra tonhöjden och aktivera metronom. Allting i en och samma upplevelse, byggt på Artificiell Intelligens.”

Det är alltså flera olika verktyg som är integrerade i samma app, möjligheten att separera olika ljud, pitch changer, automatisk identifiering av ackord etc.

Geraldo Ramos, medgrundare och CEO för Moises, säger:

– The future of both AI and music creation point toward symbiosis, not competition. We see our products as complementary AI that supplements and empowers more people to make more and better music. We’re thrilled to see more and more people playing around with our tools, generating cool ideas, and perfecting their musicianship.

https://moises.ai/sv/

—–

Konflikten mellan Meta och italienska upphovsrättssällskapet SIAE fortsätter, det är nu närmare en månad sedan Meta tog bort musik från italienska musikskapare, efter att de inte lyckats komma överens med SIAE om villkoren kring en förnyad licens.

I förra veckan meddelade Italiens konkurrensmyndighet att de kommer utreda Metas sätt att hantera frågan utifrån ett konkurrensperspektiv, att det finns möjigheter att Meta utnyttjat sin starka marknadsposition på ett felaktigt sätt i förhandlingarna. Meta säger i en officiellt kommentar:

”We will fully cooperate with the inquiry from the Italian Competition Authority. Protecting the copyrights of songwriters and artists is an important priority for us.”

Läs mer

—–

Luminate, som ligger bakom all data till Billboards listor, har släppt globala streamingsiffror för det första kvartalet 2023, och konstaterar att sammantaget har jordens invånare genererat över 1 biljon strömmar under de tre första månaderna på de olika DSP-erna (videotjänster som YouTube och TikTok inte inräknat).

Topp 5 spelade låtar på alla DSP-er sammanräknat:

1. Miley Cyrus med “Flowers” (1.16 miljard strömmar hittills under 2023)
2. SZA med “Kill Bill” (885 miljoner strömmar hittills under 2023)
3. The Weeknd med “Die For You” (629 miljoner strömmar hittills under 2023)
4. Bizzarap & Shakira med “BZRP Music Sessions #53” (627 miljoner strömmar hittills under 2023)
5. Rema & Selena Gomez med “Calm Down“ (601 miljoner strömmar hittills under 2023)

https://luminatedata.com/

—–

Lästips 1: Stream farms and the West African music market: an insider’s view

Intervju med Umeadi Onyekwelu från den afrikanska streamingtjänsten Mdundo om problemet med stream farms: ”All this is done in an attempt to achieve better chart positions and virality. This is accomplished in a number of ways, through the aid of software bots or systematically putting a song on repeat using numerous phones in a confined area which can result in songs being streamed up to 1,000 times per minute, which means that in 10 minutes they may give a track a stream/download count of more than 10,000 fake streams/downloads of their song.”

—–

Lästips 2: Why did Universal ask YouTube to take down an AI-generated Eminem ’cat-rap’ track?

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se