Äntligen kan jag sjunga som Dave Grohl! Eluna AI visar hur befintliga AI-modeller används för att omvandla din egen sångröst till andra artisters röster. TikToks ”test” med att plocka bort de stora katalogerna i Australien verkar ha fått negativa effekter på användandet. Det och annat med Daniel Johansson.
—–
Enligt Bloomberg har TikToks ”test” i Australien, där man begränsat tillgången till musik från de stora repertoarägarna, fått en negativ effekt på användandet av appen i landet. En analys baserad på data från Data.ai, visar att under de tre veckor som följde efter förändringen, gick det totala användandet successivt ned.
Även mängden tid som användare brukar i appen har gått ned, något som skulle kunna tolkas som att TikTokare i Australien faktiskt vill ha samma musik som finns tillgänglig på andra marknader och plattformar.
Bloomberg skriver bl a:
”The music industry sees the test in Australia as an effort to undercut the value of their work, but the early results may have done the opposite, reinforcing that music is key to the app’s appeal.”
Någon som är förvånad?
—–
Spotify har tagit bort det indiska bolaget Zee Music Companys katalog efter att förhandlingarna om att förnya licensavtalet misslyckats. Det innebär bl a att den populäraste låten på Spotify i Indien under de senaste veckorna, ”Apna Bana Le” från soundtracket till den hinduiska filmen Bhediya (2022), inte längre finns tillgänglig.
Till Billboard säger Spotify: ”Spotify and Zee Music have been unable to reach a licensing agreement. Throughout these negotiations, Spotify has tried to find creative ways to strike a deal with Zee Music and will continue our good faith negotiations in hopes of finding a mutually agreeable solution soon.”
Förutom Spotify saknas Zee Musics katalog även på indiska tjänsten Gaana. Zee Music, som är en del av Zee Entertainment Enterprises, är ett av Indiens största inhemska skivbolag. Deras YouTube-kanal har 93,6 miljoner prenumeranter, vilket gör dem till den näst mest prenumererade indiska musikkanalen efter största kanalen T-Series, som har 239 miljoner prenumeranter.
—–
För varje vecka som går kommer nya spännande tillämpningar av AI-teknik på musikområdet, som kanske framför allt visar på människors kreativitet i att använda de nya modellerna och plattformarna.
Robert Nickson, som till vardags jobbar på Eluna AI, en AI-plattform som vill underlätta för kreatörer inom många olika områden, publicerade i helgen en video där han använt sin egen röst som ”referensröst”, för att sedan låta en AI-modell av Kanye Wests röst ersätta hans egen, och framföra en text som West med stor sannolikhet aldrig skulle ha framfört.
Implikationerna är stora, om man tänker sig att samma lösning inom en relativt snar framtid går att använda live. En konsert med en huvudartist som framför en låt, med en kör vars röster i realtid omvandlas till Mariah Carey, Whitney Houston och Barry White, bara för att ge ett exempel.
—–
En undersökning i Storbritannien, gjord av BPI, visar att övergången till streaming har gjort att fler artister än någonsin får intäkter för sin musik.
Baserat på data från Official Charts såg man bl a att år 2022 utgjorde topp 10 artister 4,9 procent av den totala streamingmarknaden. En jämförelse med år 2007 visar att under det året stod topp 10 bäst säljande artister av CD-skivor, för 10,9 procent av den totala marknaden.
BPI skriver att effekten syns ännu tydligare ju längre ner på topplistan man kommer:
”As the analysis moves further down the market, the democratisation that streaming has brought is made even clearer. While the top 100 artists in 2007 claimed 45.1% of artist album sales during the year, the 100 leading streaming artists last year made up just 19.0% of 2022’s audio streaming numbers. Nearly 90% (87.8%) of artist album sales in 2007 were achieved by just 1,000 artists, compared to last year when the top 1,000 streaming artists claimed only 50.1% of streams, leaving almost half the market to thousands of other artists.”
—–
Under SXSW höll Rob Jonas från analysföretaget Luminate en presentation, som handlade om deras årliga analys av streaming och musikkonsumtion. Siffrorna visar bl a att det totalt under året fanns 158 miljoner unika ISRCs på de olika streamingplattformarna.
Av dessa 158 miljoner spår hade 42 procent mindre än 10 strömmar under hela året, men också att 1,6 miljoner spår hade mer än 100 000 strömmar totalt under året och 3 000 spår hade mer än 100 miljoner strömmar.
Hela presentationen går att lyssna på här: https://schedule.sxsw.com/2023/events/PP1142484
—–
Deezers VD Jeronimo Folgueira i en intressant intervju med Billboard om deras arbete för att utveckla nya ekonomiska modeller kring streaming, där han bl a pratar om samarbetet med Universal Music Group och avslöjar lite mer om hur olika strömmar skulle kunna värderas olika hos DSP-er:
”This is one of the areas where we are working with Universal to figure out if there is a way to measure, quantify it and use it for payment or not. (…) There are other areas such as if a user goes and searches for an artist and song, that has more value than if they just go and listen to that stream in a lean-back experience. A stream that is heard as part of a playlist is not as valuable as when you go proactively to a platform, look for a song and play that song. You as a fan care about that song more.”
Andra intressanta saker som nämns är att olika marknader kanske kommer kräva olika modeller, att fördelningsmodellerna skulle kunna vara mer flexibla beroende av hur just den marknaden ser ut.
—–
Det kinesiska gaming-företaget NetDragon Websoft bestämde sig i höstas för att tillsätta en AI-bot som VD, som man kallar Ms. Tang Yu. Bolaget sade i ett uttalande:
”We believe AI is the future of corporate management, and our appointment of Ms. Tang Yu represents our commitment to truly embrace the use of AI to transform the way we operate our business, and ultimately drive our future strategic growth. Looking forward, we will continue to expand on our algorithms behind Tang Yu to build an open, interactive, and highly transparent management model as we gradually transform into a metaverse-based working community, which will enable us to attract a much broader base of talents worldwide and put us in a position to achieve bigger goals.”
Sedan Ms. Tang Yu tillsattes har effektiviteten ökat markant eftersom VD-n kan jobba 24 timmar om dygnet och ekonomin förbättras, AI-n har ju ingen lön. Bolagets aktiekurs har stärkts en del sedan förändringen, även om det är svårt att säga om det beror på den nya VD-n, eller att bolaget helt enkelt gjorde ett mycket bra 2022.
NetDragon Websoft är noterat på Hong Kong-börsen och hade intäkter på närmare 12 miljarder kronor under år 2022, med en vinst på över 6 miljarder. Bolaget har över 3 000 anställda.
NetDragon sålde år 2014 sin app store till Kinas motsvarighet till Google, Baidu, för närmare 20 miljarder kronor, en affär som vid den tidpunkten var den största affären i den kinesiska IT-sektorn någonsin.
—–
Lästips: Artificial Intelligence Helped Make the Coolest Song You’ve Heard This Week
Det är inte varje dag man läser om populärmusik på Scientific American. Men, med den senaste tidens utveckling inom AI har musiken hamnat även i det finrummet. Låten ”Enter Demons and Gods”, som vann 2022 års upplaga av AI Song Contest, är onekligen intressant:
https://soundcloud.com/user-458660217/enter-demons-and-gods
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se