Managern David Hedvall och agenten Henrik Lindblom har startat musikagenturen Volume Music Agency.
På tisdagens sjösattes musikagenturen Volume Music Agency (VMA) med David Hedvall och Henrik Lindblom i spetsen. Agenturen kommer att jobba med liveproduktion för artister som Icona Pop, Victor Leksell, Anis Don Demina och JUNG samt management för producenten Elias Kapari. Fler namn väntas tillkomma under året.
Hedvall och Lindblom har skiftat mellan olika positioner i musikbranschen i större delen av sina yrkesliv och arbetat på storbolag som bland annat Live Nation och United Stage. På den gemensamma resumén listas roller som liveagent, manager, musikproducent, festivalarrangör, turnéledare och en hel del annat. Nu är tanken att samla alla erfarenheter under samma verksamhet – en boutiqueagentur som erbjuder både management och live.
-Idén om Volume Music Agency formades av en gemensam vision om att komma bort från onödig byråkrati, stormöten och årsredovisningar – för att istället kunna jobba närmare och mer effektivt med artist- och låtskrivarkarriärer. Vår bakgrund i olika delar av musikbranschen har givit oss stor förståelse för musikskaparnas olika behov samt ett brett perspektiv på vad som krävs för att ta karriären framåt, sägs i ett gemensamt citat.
Redan innan lanseringen hade VMA lyckats skapa sig en stadig roster. Men att bli någon live- och managementgigant är inte aktuellt. VMA har istället en helt annat filosofi.
-Vi vill vara ett bolag som fokuserar på ett fåtal klienter för att kunna säkerställa högsta möjliga kvalitet i alla led. Vi tror att vi, tack vare en tajt organisation och ett stort nätverk, gör det möjligt att arbeta nära varandra och de musikskapare vi representerar. Vi är öppna för alla typer av samarbeten över bolagsgränserna och ser livebranschen som en enad spelare för bättre konsertupplevelser. Vi har inga konkurrenter, bara lagkamrater, fortsätter duon bakom nykomlingen.
Lars Nylin
Foto Yoye Lapogian