21 mars 2023

Rekordintäkter för branschen globalt 2022

Under tisdagen höll IFPI presskonferens i London i samband med releasen av årets Global Music Report. Rapporten visar på fortsatt ökade intäkter för masterägare runt om i hela världen, samtliga marknader hade en intäktsökning under 2022.

Det har blivit en årlig tradition att IFPIs huvudkontor i London bjuder in press och andra till releasen av branschens globala intäkter för det föregående året. I takt med att musik och streaming har hamnat i det ekonomiska finrummet runt om i världen, har också intresset för konferensen ökat.

Med i panelen som diskuterade resultaten var förutom Francis Moore, Chief Executive på IFPI, representanter för de tre majorbolagen Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group.

Under år 2022 såg masterägare en global intäktsökning på 9 procent jämfört med 2021. Precis som tidigare år är det streamingen som driver utvecklingen, 67 procent av de totala globala intäkterna kom från streaming under år 2022.

Totalt landade intäkterna på 26,2 miljarder dollar, och enligt IFPI var det 589 miljoner som betalade för streaming runt om i världen under året.

Samtliga de marknader som ingår i rapporten redovisade en intäktsökning, den största tillväxten kunde ses i subsahariska Afrika, med 34,7% och MENA med 23,8 procent.

Representanterna från bolagen beskrev hur global branschen har blivit, hur snabbt tillväxten sker i länder som tidigare inte haft så betydande positioner, och hur musik idag sprids över världen på ett sätt som vi aldrig har sett tidigare.

Ricky Rich från Sverige, med Habibi, togs fram som ett exempel när Warner jobbar mycket med att försöka hitta ”cross-cultural collaborations”, där musiken och genres sprider sig utanför de vanliga regionerna.

Framför allt tror man på just MENA och Afrika som områden där det kommer hända mycket framöver, inte bara lokalt, utan att även artister och musik från områdena kommer att sprida sig och hamna på topplistor runt om i världen. Dels på grund av den stora ”diasporan”, men också för att nya musikstilar och uttryck håller på att växa fram i gränslandet mellan olika kulturer.

Kina var under år 2022 den femte största musikmarknaden, och ersatte därmed Frankrike på topp 5-listan. Det är första gången på mycket länge som det sker ett skifte på topp 5 marknader.

Topp 10 länder under 2022 var:

1. USA
2. Japan
3. Storbritannien
4. Tyskland
5. Kina
6. Frankrike
7. Sydkorea
8. Kanada
9. Brasilien
10. Australien

Relationen mellan ny teknologi och musik diskuterades också, framför allt gaming och musik, där en undersökning visar att de yngre generationerna ser spel som varande den främsta formen av underhållning, med musik som den näst viktigaste underhållningsformen. Gaming driver fram nya sätt att skapa och uppleva musik på, som man förutspår kommer att innebära en enorm transformering av branschen under de kommande åren.

A&R-rollerna har också förändrats mycket enligt de närvarande på konferensen, där det nu läggs mycket vikt på hastighet, att hitta rätt talang och musik snabbt och kunna göra något av det snabbare än tidigare.

Topplistan över de mest strömmade låtarna på samtliga plattformar under år 2022 innehöll inga direkta överraskningar, förutom kanske att Ed Sheerans slagdängor från 2021 fortsätter att strömma starkt:

1. Harry Styles – As It Was: 2,38 miljarder
2. Glass Animals – Heat Waves: 1,75 miljarder
3. The Kid Laroi & Justin Bieber – Stay: 1,74 miljarder
4. Elton John & Dua Lipa – Cold Heart: 1,34 miljarder
5. The Weeknd – Save Your Tears: 1,32 miljarder
6. Imagine Dragins & Jid – Enemy: 1,26 miljarder
7. Ed Sheeran – Shivers: 1,23 miljarder
8. Gayle – ABCDEFU: 1,22 miljarder
9. Bad Bunny & Chencho Corleone – Me Porto Bonito: 1,21 miljarder
10. Ed Sheeran – Bad Habits: 1,2 miljarder

Intäkterna från den fysiska försäljningen ökade också under år 2022, med 4 procent, och bestod totalt av 4,6 miljarder dollar. Den fysiska försäljning stod för 17,6 procent av intäkterna.

Även intäkterna för offentligt framförande relaterat till inspelningarna fortsätter att öka, och har sett en stadigt tillväxt i över 20 år nu.

Sammantaget ser det alltså bra ut, men, en fråga som lyftes från en av de närvarande journalisterna var: ”När slutar tillväxten?”

Det finns vissa indikationer på att tillväxten mattas av, som t.ex. MIDiAs analys som länkas till på annan plats på MI. Svaret på frågan var att det viktigaste just nu är att skapa lösningar för att på bättre sätt generera intäkter som motsvarar det värde som musik faktiskt har för många fans, mer än enbart streamingabonnemang.

Självklart talades det en del om potentiella höjningar av priset på streamingabonnemangen, men framför allt om arbetet för att skapa nya intäktsströmmar, som t ex med hjälp av NFTs, gaming och nya varianter av relationer mellan fans och artister. Här verkar hela branschen just nu stå på tå för att skapa nya sätt att monetisera upplevelsen av musik i den digitala kontexten. ABBA Voyage nämndes som ett gott exempel, men även konserter i metaverse och möjligheter för fans att kunna köpa collectibles som ger dem exklusivt innehåll nämndes.

Läs hela rapporten

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se