Under 2022 ökade musikförsäljningen i Sverige med sex procent jämfört med året innan, och totalt såldes musik för drygt två miljarder kronor. Det visar IFPIs årliga rapport som släpptes under tisdagen.
Även om Sverige är en av de allra mest mogna marknaderna i världen vad det gäller streaming, vi är den marknad där störst andel av befolkningen använder sig av streamingtjänster enligt IFPIs globala användarundersökning, fortsätter intäkterna att öka.
IFPI Sverige har nu släppt siffrorna för år 2022, som visar att de totala intäkterna ökade med sex procent jämfört med året innan, och att streaming nu står för 94 procent av intäkterna till masterägare (majors/indie/DIY).
Totalt hade masterägarna intäkter på strax över 2 miljarder kronor under året, för det som kallas ”musikförsäljning”, varav streaming stod för 1,9 miljarder. Det är alltså inte värdet ut till kund det handlar om, utan de intäkter som masterägare får utbetalt från streamingtjänster som t ex Spotify, endera direkt eller genom distributör.
Störst ökning procentuellt hade reklamfinansierad streaming, som ökade med 27 procent jämfört med år 2021. Totalt genererade vinylförsäljningen 68 miljoner kronor, och CD-försäljningen 44 miljoner kronor.
Ludvig Werner, VD på IFPI Sverige, säger:
– Fortsatt stark tillväxt av intäkter från strömmad musik präglar 2022 och den absoluta majoriteten av de totala försäljningsintäkterna kommer från prenumerationsbaserade tjänster. Den förhållandevis höga tillväxten av reklamfinansierad streaming kan förklaras av en kombination av ökade intäkter från de existerande reklamfinansierade streamingtjänsterna samt nya intäkter från bland annat TikTok och YouTube shorts. 2022 var även det första året då vinylskivan med marginal genererade mer intäkter än CD-skivan.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se