20 mars 2023

JOHANSSON om AI och ny lagstiftning, UMG/Deezer mm

I samband med SXSW förra veckan, lanserades en stor kampanj från branschen kring AI, och inom EU råder febril aktivitet. Universal bekräftar samarbete med Deezer kringa nya modeller, och Metallica köper vinylfabrik. Det och mer från Daniel Johansson.

—–

Ett fyrtiotal branschorganisationer har gjort gemensam sak och lanserat kampanjen Human Artistry Campaign. Bland organisationerna finns t ex IFPI, ASCAP, ECSA, BPI, MMF, NMPA, RIAA, SoundExchange och många fler.

Syftet med kampanjen är att lägga fokus på AI och vilken effekt teknikutvecklingen har på musikbranschen, och då främst på artister och musikskapare. Kampanjen har släppt en webbplats där man kan skriva upp sig för att få nyheter och delta i en namninsamling.

Ett antal ”principer” har publicerats, som vill visa hur branschens olika aktörer ser på utvecklingen. I samband med lanseringen sade bl a Michael Huppe, CEO för SoundExchange:

– Artificial Intelligence is a powerful, still-emerging technology that presents unique challenges as it matures in the creative arts space. We embrace the responsible use of AI, but recent advancements in AI have underscored the need to develop consensus on responsible use and to address important intellectual property concerns. Our culture and our technology must respect the foundational role that all creators play in AI’s ultimate output.

https://www.humanartistrycampaign.com/

—–

Även den statliga Copyright Office i USA har lanserat ett arbete kring AI. Ett antal sessions kommer att genomföras under april och maj månad, liknande de brittiska hearings som tidigare hållits kring streamingekonomin.

Man skriver: ”Throughout the spring, the Office will host public listening sessions with artists, creative industries, AI developers and researchers, and lawyers working on these issues. These roundtable-format listening sessions will provide an opportunity for participants to discuss their goals and concerns related to the use and impact of generative AI in creative fields. Later this year, the Office plans to publish a notice of inquiry soliciting public comments on a wide range of copyright issues arising from the use of AI.”

Läs mer på: https://www.copyright.gov/newsnet/

Så vad händer i Sverige och Europa?

Sverige är i år ordförandeland i EU, och ska vara med och leda arbetet kring den s.k. AI-förordningen, eller ”The AI Act”. Det finns alltså goda möjligheter att Sverige skulle kunna få en framskjuten position i den process som utan tvekan kommer att leda fram till nya EU-direktiv. Regeringen skriver:

”Under våren 2023 kommer Sverige i egenskap av ordförande representera ministerrådet i förhandlingarna med Europaparlamentet. Förordningen ska säkerställa att AI-system på EU:s inre marknad är säkra, respekterar mänskliga rättigheter och underlättar för innovation och investering inom AI. Användningen av vissa AI-system kommer att regleras gradvis och antingen förbjudas eller tillåtas med restriktioner och krav i form av bland annat tillsyn och registrering.”

I november 2022 uttryckte sig den svenska regeringen också positivt till ett nytt direktiv för skadeståndsansvar i samband med AI, som föreslagits av EU-kommissionen.

Det nya direktivet ”innehåller regler om edition och bevisbörda som är tänkta att underlätta för den som har skadats av ett AI-system att få fram bevisning och underbygga en talan om utomobligatoriskt skadestånd. Direktivet syftar även till att främja utbyggnaden av pålitlig AI för att den inre marknaden ska åtnjuta fördelarna med den.”

https://www.regeringen.se/artiklar/2022/12/beslut-om-artificiell-intelligens-och-elektronisk-identitet-pa-ministermote/

https://www.regeringen.se/faktapromemoria/2022/11/202223fpm8/

—–

Efter att officiellt ha bekräftat samarbete med både Deezer och Tidal kring nya streamingmodeller, är det många som är nyfikna på vad Universal Music Group är på gång med. Målsättningen är att skapa nya ekonomiska modeller som på bästa sätt ska ”ta till vara på det som artister skapar”, men exakt vad det innebär är inte riktigt offentligt än.

Om det har att göra med förändringar av den sk pro rata-modellen, eller om det handlar om att skapa mer artistfokuserade abonnemang på streamingtjänsterna, Patreon-liknande funktioner eller annan crowdfunding, kanske NFTs, eller något helt annat, är inte klart. En sak som Lucian Grainge, CEO för UMG sagt rätt många gånger nu, är att Universal är missnöjda med att allt ljud som inte är ”riktig” musik värderas lika högt som musik från riktiga artister.

I ett pressmeddelande skriver Universal:

”Through this collaboration UMG and Deezer aim to develop new methods that holistically reward recording artists and songwriters for the value they create and to reimagine and update the engagement model for Deezer’s users and the artists they love. The new initiative between Deezer and UMG will seek to better align the interests of artists, fans and streaming services and explore ways in which artists at every point in their careers and from every genre and geography can more fully benefit commercially from streaming.”

Även den nya Deezer-chefen Jeronimo Folgueira kommenterar samarbetet, och fokuserar just på problemet med att så mycket ”icke-musik” får stort utrymme hos DSP-erna:

– The current system has clear issues that need to be addressed, such as increasing amounts of non-music tracks uploaded on platforms, poor quality covers with misspelt artists names and songs to ’steal’ streams, and people trying to trick the system with the length of tracks.

Utan tvekan håller något på att hända nu under 2023, vi ser större aktivitet än någonsin för att stärka länken mellan artister och fans via streamingtjänsterna. Även Spotifys förändringar, med nya marknadsföringsverktyg och annat, skulle kunna räknas in i den här trenden.

Läs pressmeddelande

—–

Manifest Talks slog rekord för några veckor sedan, över 200 deltagare var med  på onlinekonferensen som avhandlade många intressanta ämnen.

Nu ligger alla årets talks uppe på Manifestgalans Youtube-kanal och går att se på spellistan Manifest Talks 2023

—–

Österrikes bidrag till Eurovision är en lite intressant blinkning till den samtida musikbranschen. Låten Who the hell is Edgar, med Teya & Selena, innehåller textrader som:

What’s your IPI, where’s the A&R?
Girl call Universal, you’re about to be a star!

och

Zero dot zero zero three,
Give me two years and your dinner will be free.

Där 0.003 självklart handlar om de ständigt diskuterade per ström-nivåerna från streamingtjänster.

Artisterna säger till Eurovisionworld:

– This song is a snapshot of the fun we had writing it. It started with wanting to convey what it feels like when a good song is made. Sometimes creativity rushes through you like you’re possessed by a ghost.

– But we also wanted to pack our personal experiences as songwriters into the song. It often feels like you have to keep proving yourself to be taken seriously. By presenting Edgar Allan Poe as the actual writer of the song, we want to draw attention to this part of the music business. It’s satire.

Eurovision-finalen avgörs den 13 maj i Liverpool.

Se videon till Who the hell is Edgar: https://youtu.be/ZMmLeV47Au4

—–

Universal Music Central Europe och Centaurify har inlett ett samarbete som innebär att Centaurify kommer tillhandahålla web3-lösningar till UMG. Det handlar bl a om ”digitala collectibles” som fans till artister kommer kunna köpa, dvs NFTs, för att få tillgång till exklusiva releaser och annat material.

UMG skriver: ”The Universal Music Collection will allow artists to explore the possibilities offered by web3 and interact with fans in innovative, exciting ways. The collectibles will evolve as the streaming numbers grow, from launch to orbit, lunar, solar, galaxy and supernova – all in real time. Artists and fans can watch the trophy evolve from its basic form as the song gains traction and mainstream popularity.”

Till en början är det tre serier som släppts i Norge och Sverige under första halvan av 2023, med fler länder som kommer haka på så småningom.

Eddie Persson, Creative & Marketing Director på Universal Music Sweden, säger:

– Samlingar av olika slag har stärkt kopplingen mellan artister och fans i decennier. NFTs erbjuder en unik möjlighet att kunna skapa den kopplingen även digitalt. Föreställ dig att du kan säga att du har stöttat en låt från början, kan fira ett platinapris tillsammans med artisten med vetskapen om att du har varit en del av den resan. Det går inte att få en starkare koppling till en artist.

Läs pressmeddelande

—–

Vinylförsäljningen fortsätter att öka, och de gamla rävarna i Metallica verkar övertygade om att det här är en trend som inte kommer att stanna av.

Givet det faktum att det ofta är långa köer för att få sina skivor pressade, samtidigt som de själva sålde 322 000 vinylskivor bara i USA under 2022, är det kanske inte förvånande att de nu helt enkelt köpt en egen vinylfabrik, Furnace.

Metallica planerar ny-utgivningar av sina tidigare album, och fabriken har gått på högvarv med Metallica-skivor sedan i januari.

Läs mer

—–

Peter Gabriel var med i en intressant panel som diskuterade musikens betydelse i människors liv, framtiden, AI med mera, baserat på boken Reverberation: Do Everything Better with Music:

”Some would argue that you can’t replace the human spirit — but I think there are probably going to be algorithms for the spirit, too! So, we might as well just grab the algorithms and dance with them, rather than fight them. Unfortunately, I don’t think my job or anyone’s job is safe from AI. The way to look at it, though, is this amazing toolkit is just coming into our possession and we could do all sorts of extraordinary things, including perhaps — and I do say ‘perhaps’ — protecting our future.”

Mycket sevärd panel, på: https://www.youtube.com/watch?v=L7EQNgCWGKM

—–

Lästips: Recorded music market 2022 – Reality bites

MIDiA diskuterar utvecklingen för den inspelade musiken under år 2022, och säger bl a att indies och DIY-artister sammantaget stod för den största andelen av intäkterna under året, 10,8 miljarder dollar av totalt 31,2 miljarder.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson, #MMF