Restaurangkedjan Pinchos har utsetts till årets vinnare av SAMI:s pris Guldnoten.
Utmärkelsen tilldelas en verksamhet som använder sig av skyddad musik på ett kreativt sätt för att driva verksamheten framåt. Bland årets nominerade fanns även Icehotel och streetfashionbutiken Shelta, men i slutändan var det Pinchos som kammade hem förstaplatsen tack vare ”deras originella och väl genomtänkta musikkoncept”, som det summeras i ett pressmeddelande från SAMI.
Den årliga utmärkelsen Guldnoten har instiftats av Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, SAMI, för att hylla de företag och organisationer som använder musik i sina verksamheter på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt.
– I år fick vi in flera spännande nomineringar från allmänheten, men Pinchos var utan tvekan den verksamhet som utmärkte sig. Årets vinnare har lyckats förmedla en känsla av mystik och lekfullhet på sina restauranger med hjälp av deras innovativa musikkoncept, något vi hoppas att fler svenska företag kan inspireras av, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.
– Vi på Pinchos är otroligt stolta över att ha vunnit Guldnoten 2022. För oss är musiken en oerhört viktig del av gästupplevelsen, och vi lägger stor vikt vid att skapa en atmosfär som gör våra gäster glada och avslappnade. Att få detta erkännande är en ära för oss och ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Håkan Tiderman, Creative Director på Pinchos.
Lars Nylin