13 mars 2023

JOHANSSON om Apple Music Classical, un:hurd, AI mm

Den 28 mars släpps den nya appen Apple Music Classical, Kobalt-grundaren William Ahdritz går in i det nya AI-företaget un:hurd, och streamingtillväxten i USA börjar kanske svalna. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

Apple lanserar den 28 mars sin nya musikapp som helt och hållet är fokuserad på klassisk musik. År 2021 köpte Apple upp nederländska Primephonic, och det är baserat på det uppköpet som man nu lanserar appen Apple Music Classical med 5 miljoner klassiska spår.

Redan nu finns appen uppe på App Store som pre-order. I ett pressmeddelande skriver Apple bl a:

”Apple Music Classical makes it quick and easy to find any recording in the world’s largest classical music catalog with fully optimized search, and listeners can enjoy the highest audio quality available, and experience many classical favorites in a whole new way with immersive spatial audio.”

I slutet av 2022 lanserade Universal Music Group/Deutsche Grammophon också en streamingtjänst helt och hållet fokuserad på klassisk musik: www.stage-plus.com

Sedan tidigare finns även www.idagio.com som också helt och hållet fokuserar på klassisk musik.

Länk till Apple Music Classical

—–

Un:hurd heter ett nytt företag som baserat på AI automatiserar och effektiviserar marknadsföring av musik. Appen lanserades under 2022 och används främst av independent-artister för att skapa anpassade kampanjer baserat på data från sociala medier och streamingtjänster. I dagsläget är det ca 25 000 artister som använder un:hurd.

För ett par år sedan fick un:hurd såddfinansiering med motsvarande ca 3 miljoner kronor, och bolaget tar nu in ytterligare finansiering, som i ett pressmeddelande sägs vara ”sjusiffrigt” i engelska pund.

Kobalt-grundaren William Ahdritz går in som ”lead investor and advisor”, och Johan Ahlström från Kobalt Capital går också in i bolaget. Ahdritz säger i en kommentar:

– Jag är exalterad över att göra den här investeringen och gå in som rådgivare i un:hurd, och därmed vara en del av satsningen att försöka hjälpa artister att bygga sina karriärer. Det är otroligt svårt för artister att fortsätta vara kreativa samtidigt som de måste expandera och vårda sin fanbase som entreprenörer. Bra verktyg som gör artisters liv lättare är precis vad som behövs och jag tror att un:hurd kommer att bli en viktig partner för oberoende artister runt om i hela världen.

Läs mer

—–

Amerikanska branschorganisationen RIAA har släppt siffrorna för 2022, och de visar på fortsatt tillväxt för streamingintäkterna i landet, även om tillväxten inte var lika omfattande under 2022 som tidigare år.

Totalt ökade intäkterna från inspelad musik med 6 procent, och landade på 15,9 miljarder dollar, framför allt drivet av tillväxt inom streamingen. Intäkterna från streaming stod för 84 procent av totalen.

Vinylförsäljningen fortsatte att öka, dock inte i lika hög takt som tidigare, men för första gången sedan 1987 var försäljningen av vinyl större än försäljningen av CD-skivor. Totalt landade intäkterna för vinyl på 1,7 miljarder dollar.

Den största ökningen sågs i antalet betalande prenumeranter för streaming, som under år 2022 var 92 miljoner. Men tillväxten i antalet betalande prenumeranter börjar kanske svalna. År 2019 ökade antalet betalande med 13 miljoner, år 2020 med 15 miljoner, år 2021 med 9 miljoner, och under 2022 med 8 miljoner.

Det är iofs inte konstigt att den amerikanska marknaden, som har sett en makalös tillväxt under de senaste fem åren, saktar ned, men, det finns trots allt 330 miljoner invånare i landet.

Det kommer bli intressant att se IFPIs samlade statistik för hela världen som släpps den 21 mars, hur stor USAs dominans varit under år 2022 och om Kina numera är den näst största marknaden för streaming i världen.

Läs RIAAs rapport

—–

SXSW är i full gång i USA, mellan 10 – 19 mars, och för alla som inte har möjlighet att närvara läggs paneler, intervjuer och keynotes löpande ut på SXSWs YouTube-kanal. Här en intervju med OpenAI´s grundare och CEO Greg Brockman väl värd att se:

OpenAI Co-founder on ChatGPT, DALL·E, and the Impact of Generative AI

—–

GetSound är en ny AI-app som skapar soundscapes för olika miljöer, som spa, hotell, kontor osv. Appen genererar hela tiden ny unik musik som anpassas efter sådana saker som väder ute, temperatur, tid på dagen och annat.

www.getsound.ai

—–

Lästips: Streaming Brought Record Growth to the Music Business — TikTok and A.I. Need to Get It Right: Guest Post by RIAA CEO Mitch Glazier

”It means challenging rising platforms like TikTok that exploit recorded music to build an audience, drive engagement, and boost company revenues to stratospheric heights. TikTok’s actions in foreign markets to manipulate access to American music raise profound red flags about the service’s commitment to U.S. licensing policies – and fly in the face of its promises to consumers, 75% of whom say they come to the platform to engage with music. It’s a mission that is even more important when it comes to generative artificial intelligence – the next “big new thing” out there moving fast and trying to break things on a wave of tech evangelism and buzz words while delivering little of actual “ready for market” value.”

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson