Sydkoreanska gruppen NewJeans passerade i dagarna en miljard streams på Spotify, för de sex spår de släppt sedan i somras. Bakom fyra av spåren hittar vi den svenska låtskrivaren Ylva Dimberg.
NewJeans beskrivs som den snabbast växande K-popgruppen just nu. Hur kom du i kontakt med dem?
– Första gången jag jobbade med producenterna 250 och FRNK var för 8 år sedan i Seoul under en av mina jobbresor till Sydkorea. 2019 skrev jag Hype Boy på ett track av 250 och den låten pitchades till ett nystartat projekt som sedermera blev NewJeans.
Du har toplineat Hypeboy och Cookie på deras debut-ep och nu senast Ditto och OMG som släpptes i januari. Vad kan du berätta om hur låtarna kom till?
– De har alla skrivits i olika städer när jag tänker efter. Från Uppsala till Köpenhamn, London och Stockholm.
Ditto-tracket hittade jag i en mapp med olika tracks en dag när jag inte hade något i kalendern. Det var kärlek vid första ögonkastet för det är ett sådant track som jag kan lyssna på bara instrumentalt på repeat och älska det.
– Ditto är kanske den av mina låtar som det gått kortast tid från att den skrivits till att den också släppts, 3 månader och 28 dagar.
– OMG är kanske den som det gått längst tid emellan, för den refrängen har jag haft med mig i bakhuvudet i många år och nu hittade jag ett track som det klickade med.
Du har tidigare varit sajnad på förlag. Hur jobbar du idag?
– Jag har varit independent sedan 2015 och har byggt mitt kontaktnät genom att bl.a åka till Sydkorea och jobba med olika låtskrivare och träffa skivbolags-A&Rs.
Vad har du på gång nu och framöver?
– Nu när den här intervjun är över ska jag gå igenom mina mappar med tracks och se om jag hittar en ny bortglömd ”gem”!
Christel Valsinger