Efter pandemin exploderade livescenen i uppdämda behov. Många röster spår nu en kommande kris efter denna krevad. Oavsett hur det blir får i synnerhet Stockholm under året ett antal nya stora scener. Även övriga landet får uppleva nyheter. MI summerar.
Under pandemin sköts turnéer och konserter upp både en, två och tre gånger. Det gjorde att 2022, när restriktionerna hävdes, blev det kanske mest liveintensiva någonsin. Många siar att detta kommer att följas av en baksmälla förstärkt av dålig ekonomi i folkhemmet. Senast den här veckan kom nyheten att sommarens Summerburst ställs in.
Men följer man rubrikflödet om den svenska livescenen är det svår att tro på sådana profetior. Det kommer sällan nyheter om scener och festivaler som försvinner. Desto fler om nykomlingar.
Inte minst i Stockholm har rubriker om klubbdöd under det senaste årets följts av nyheter om nya stora scener.
Veronica Maggio sa nyligen:
-Jag gnäller ibland på Stockholm. Mest om oviktiga saker som varför det inte ligger längre söderut och är mer som Köpenhamn? Men när det kommer till spelningar så är allt glömt och förlåtet. Vi har haft magiska kvällar ihop! Från den episka känslan på Stadion för länge sen, till förra sommarens I-Am-A-Golden-God-hybris på Lollapalooza, tre spelningar i rad i värmebölja på Grönan eller öronbedövande allsång på Popaganda samtidigt som lysande badbollar studsade runt i folkhavet. Stockholm levererar alltid.
Hon sa detta inför en av flera nyheter om stora nya scener i just huvudstaden. Redan förra året började det skrivas om det mobila konceptet Evenew. I slutet av april har Maggio huvudrollen när Evenew – ett flyttbart evenemangspalats med drygt 5000 i kapacitet av det slag som t ex Coachella i USA använt – blir platsen för en minifestival vid Universitetet i Stockholm med bl a Maggio och Avantgardet.
Maggio är även första namn ut för ett exempel från landsorten. Nya scenen Marknadsplatsen i Borgholm på Öland. I staden som i livesammanhang är mest känd för slottsruinen kommer nu en scen vid Mejeriviken som bland annat 5 augusti gästas av samarbetet Maggio/Miriam Bryant.
Men det är framförallt i Stockholm som nyheterna om nya större scener radar upp sig. Avicii Arena, Cirkus, Debaser och andra klassiker får sällskap av en rad nyheter och uppdateringar.
Störst som byggnad blir Fållan i Slakthusområdet nära Gullmarsplan söder om innerstan. Fållan blir den permanenta scenen i en process i området som de senaste åren inneburit exempelvis provisoriska Fållan och Slakthuskyrkan. När nya Fållan öppnar sent i år blir kapaciteten 2 400 personer, fördelat på en större scen för 2 000 och en mindre för 400.
– Det här är ännu en milstolpe i Slakthusområdets långsiktiga utveckling. Vår vision har varit att bygga vidare på platsens identitet kopplat till musik, klubb och konsert och skapa ett område där kulturen får ta plats, inte minst med olika typer av livescener. Vi hittade tidigt en lösning för Fållan att flytta in i temporära lokaler i väntan på att hitta en permanent venue. Och nu är vi äntligen där. Det känns fantastiskt bra att nu kunna fortsätta detta långsiktiga samarbete, säger Maria Hammarsten, affärsutvecklingsansvarig för stadsinnovation på lokalernas ägare Atrium Ljungberg.
I väntan på de permanenta lokalerna finns en sommarscen i industrihistoriska Förbindelsehallen, som ligger vägg i vägg med nya Fållan. Scenen i Förbindelsehallen förväntas ha en kapacitet om 3 000 samtida besökare. I området kommer det också att öppna ett antal restauranger.
– Att Fållan, som tagit rejält med stryk under pandemin, nu får blomma ut och slå sig till ro i nya, större lokaler känns bra på så många sätt. Nya Fållan blir Stockholms största kulturscen för klubb och konsert – i några av Slakthusområdets mest ikoniska byggnader. En bestående mötesplats för gemenskap och ett levande kulturliv. Vi ser fram emot att bygga vidare på samarbetet med Atrium Ljungberg och att tillsammans förvalta områdets mat- och kulturarv, fortsätter Thea Mårdbrant, vd på Fållan.
Även på andra änden av Globenområdet öppnar en ny scen. Och det redan i sommar. Betongparken blir ett slags appendix till södra sidan av fotbollsarenan Tele2 Arena med kapacitet 5 000
– Det finns en stor efterfrågan på spelplatser för 2 500 till 5 000 besökare och vi vill testa och göra vårt nu. Betongparken kan hyras för att användas till lite olika sommaraktiviteter eftersom det är utomhus. Utöver musik exempelvis shower – det är upp till arrangörerna. Betongparken kan också plockas ner inför fotbollsmatcher på Tele2 Arena för att underlätta för fotbollspubliken att komma in, säger Daniel Stålbo på Stockholm Live som driver lokalerna i Globenområdet.
Första bokade akter i Betongparken är Takida och Stiftelsen 11 augusti.
Ännu en ny scen med är Stadsgårdsterminalen intill Fotografiska museet på Stadsgårdskajen vid Stockholms inlopp. Den tidigare kryssningsterminalen vid Slussen har blivit ett centrum för konst och kultur inklusive livemusik. Först ut där är Moneybrother som med en kapacitet på 400 sålt ut både 9 och 10 maj.
Och det händer ännu mer i huvudstaden 2023 och 2024.
Den nya kulturscenen i Banan-kompaniet i Frihamnen – som döps till B-K – ska kunna ta emot 3750 samtida besökare. Den kulturklassade byggnaden blir sammantaget Stockholms största kulturscen för konserter, festivaler, klubbar och evenemang. Satsningen blir en del av Kulturarenor, som sedan tidigare driver Trädgården, Fållan, Färgfabriken Evenemang, Eden och Under Bron i Stockholm.
Klassikern Göta Lejon byter ägare och byggs om, som MI tidigare har rapporterat om. I regi av nya ägaren Live Nation återöppnar lokalen vid Medborgarplatsen tidigt 2024.
Mitt på Sergels torg öppnar den stora musikhubsatsningen The Node inklusive en en scen för 400 personer.
Kägelbanan på Södermalm gör comeback efter tre år, Kägelbanan som blev symbolen utåt när flera klubbar i Stockholm för några år sedan hotades efter klagomål från grannar.
Dessutom öppnar Stockholms stad upp för att arrangera spelningar på en flytbrygga under Liljeholmsbron. Detta samtidigt som Gasklocka 2 i Norra Djurgårdsstaden byggs om till bland annat livescen med Björn Ulvaeus som en intressent.
Joppe Pihlgren på branschorganisationen Svensk Live har kommenterat det som händer i Stockholm i en intervju för SVT:
– Trots kristiderna som nu verkar det som att folk är peppade på att gå ut och ha det bra. Det är inte en räkmacka men ändå en vändning som går åt helt rätt håll.
MI har inte nåtts av lika ståtliga nyheter i övriga storstäder. Men det finns intressanta saker även där. I Göteborg har hotellmagnaten Peter Stordalen byggt om biografen Draken vid Järntorget och Heurlins Plats i Göteborg till konceptet Draken Live.
Från och med hösten 2023 drivs Draken under det namnet av Krall Entertainment. Först ut under det nya konceptet blir i september Jill Johnson med sin föreställning Simply the best.
I Malmö är den stora nyheten annars ett unikt uppbyggt festivalområde för nykomlingen South Ocean Festival. Festivalen, med namn som Florence + The Machine och Röyksopp kommer att hållas 7-8 juli vid Sibbarp i Malmös södra utkant, helt nära fästet för Öresundsbron.
Även i landsorten kommer det nyheter. I Sundsvall uppträder nämnda Maggo/Bryant på en ny scen vid Svartvik söder om stan. I Växjö har Musik i Syd en ny scen på Nygatan 6 med 300 platser. I Piteå startar i juni minifestivalen Backyard på en ny utomhusarena vid Studio Acusticum. Backyard är Festspelen i Piteås nya stora utomhussatsning – en utescen och ett festivalområde.
– Det här har vi jobbat för och längtat tillbaka till. Unika förutsättningar för en utomhusfestival i mitten av juni finns i norr med ljusa nätter och midnattssol. Detta särskiljer oss, säger Roger Norén, arrangör av Backyard.
Det kommer även nya och färska fortsatta satsningar i exempelvis Borlänge, Örnsköldsvik, Kristianstad, Trelleborg, Eskilstuna, Leksand och Skellefteå. Men då på redan etablerade scener. MI återkommer med sammanfattningar om innehållet.
Parallellt med de helt nya scenerna kommer en rad exempel på nya koncept på redan existerande. Nämnda Draken Live i Göteborg är en. På Cirkus i Stockholm presenteras en helt annorlunda. Där skapas en ny scen, Livemodern, som vill väcka tankar, sprida budskap och kalla till eftertanke. ”Inte partipolitiskt men för samhällsengagemang och att bry sig för att skapa en bättre värld” som det beskrivs i ett pressmeddelande där man jämför sig med kulturföreningar från ett engagerat 1970-tal.
Musiken som pågår hela våren är också politiskt färgad. Det är Staffan Hellstrand med gäster som Iiris Viljanen, Johan Johansson och Anna Maria Espinosa. Hellstrand säger i pressmeddelandet: ”Att få sjunga mina sånger i ’Rörelsen’, med engagerande och intelligenta samtal om livsviktiga frågor som fond, ger både mig och mina sånger extra bränsle. Så mycket spännande möten i både musik och diskussioner”.
Fotnot: Nya scener, tillfälliga scener, nya koncept. Musikindustrin.se är ett uppdrag från skivbolagens Ifpi och Musikförläggarna och fokus ligger därför i dessa områden. Men livemusik är även 2023 en självklar hörnsten i musikindustrin och vi tar gärna mot mer fakta om inte minst nya scener av riksintresse – som de nämnda har. Plus att vi ständigt scannar av framförallt festivaler och konserter av riksintresse.
Lars Nylin
Bilden: Nya Betongparken vid Tele 2 Arena i Stockholm.