Under onsdagen genomförde Spotify sitt Stream On-event som sändes live från Los Angeles. En hel rad med nyheter presenterades, de största förändringarna av plattformen och dess verktyg på tio år.
Under Stream On presenterade Spotify en stor mängd nyheter, där den största var ett helt nytt utseende av appen med ett dynamiskt gränssnitt för mobilanvändare. Den nya versionen kommer successivt rullas ut för alla 500 miljoner användare under de kommande dagarna.
Även om många medier redan jämfört det nya flödet med TikTok, stämmer det inte riktigt, det handlar inte om ett flöde med en massa videos där syftet är att du ska fastna i flödet och bara svajpa vidare.
Spotifys individanpassade nya flöde, som finns direkt på hemskärmen, kombinerar flera olika innehållstyper med ett fokus på ”discovery”, och fungerar mer som ett flöde av innehållskort som du kan interagera med. Tanken bakom den nya funktionaliteten är att effektivisera upptäckande och lyssnande, snarare än att försöka hålla kvar användare så mycket som möjligt.
Det här var också något som Gustav Söderström, Spotifys Co-President och Chief Product & Technology Officer, poängterade under eventet, Spotify vill vända på steken och göra appen till ett mer tidssparande verktyg, där du helt enkelt kan använda en plusknapp för att lägga till vilket innehåll du vill spara till senare från flödet.
Samtidigt gör den nya hemskärmen att Spotify blir klart mer intressant att interagera med. Istället för att enbart vara en app där du söker och trycker igång någon form av ljud för att sedan ha appen igång i bakgrunden, gör de nya funktionerna att det finns ett större incitament för användare att titta och lyssna i själva appen.
Något som utan tvekan kommer få stor betydelse för musikbranschen är nya funktionen Spotify Clips, där artister kan ladda upp 30 sekunders videos både till profilsidan och till separata album, videos som sedan kan inkluderas i användares personliga flöden.
Countdown Pages är också en mycket intressant ny funktion, ett nytt dedikerat utrymme på en artists profil där fans kan förhandsspara album, se exklusiva videos, förbeställa merch, förhandsgranska låtlistor och se en nedräkning till nästa release.
En annan ny funktion är Smart Shuffle, där användare låter Spotify addera musik till en spellista som passar den musiken som redan finns där.
Spotify utökar också möjligheterna till betald marknadsföring gentemot användarna, genom att så småningom rulla ut Marquee i fler länder, en sponsrad rekommendation av nya releaser i helskärmsformat som når ut till de lyssnare som tidigare har visat intresse för en artist.
Showcase är ytterligare ett nytt verktyg, som ligger på den nya hemskärmen, och som introducerar en artists musik för sannolika lyssnare. Spotify håller just nu på och testar Showcase med utvalda artister och bolag och kommer göra funktionen tillgänglig för fler inom kort.
Discovery Mode är i sin tur verktyget för artister och deras team att prioritera vissa låtar, varpå Spotify kan ta med dem i de algoritmer som formar personliga musikflöden.
Spotify ska också expandera sitt Fans First-program som skapar en ännu starkare länk mellan artister och fans, där topp-lyssnare får mejl och aviseringar som ger dem tillgång till förhandsförsäljning av konsertbiljetter och exklusiv merch.
Överhuvudtaget är det tydligt att Spotify har förstått att fansens engagemang är det mest centrala, och att man framöver vill forma Spotify till att mer vara ett verktyg för artister där man aktivt hela tiden kan jobba mot sina superfans.
Under eventet avslöjades att Spotify inlett ett samarbete med Patreon, även om det enbart är för podcasting som det samarbetet handlar om från början.
Ett nytt flöde inom sökfunktionen gör det möjligt för användarna att utforska ny musik och poddar inom sina favoritgenrer via korta rörliga klipp. Man kan också förhandslyssna på låtar från spellistor direkt i sökfunktionen.
Veckan innan Stream On lanserade Spotify AI-DJ i Nordamerika, som MI skrivit om här, och Daniel Ek uttryckte det som att de nya uppdateringarna ”väcker liv i Spotify”. Gustav Söderström kommenterade hur Spotify ser på hela området rekommendationer:
– Spotifys rekommendationer står för nära hälften av alla användares lyssningar. När en lyssnare bestämmer sig för att följa en kreatör lyssnar de i genomsnitt fem gånger mer på artistens musik. Det är därför nya upptäckter på Spotify – till skillnad från många andra plattformar – ger kreatörer så mycket mer än en flyktig viral framgång. De meningsfulla, långsiktiga relationerna är en viktig del i det som gör Spotify till en plattform för såväl etablerade som nya artister.
En stor mängd nyheter presenterades också på podcast-området, som t ex att man inför Autoplay även för podcasts, på samma sätt som för musik, och att man samlar ihop de olika verktygen som t ex Anchor under en och samma plattform, Spotify for Podcasters. Spotify kommer också utöka arbetet med Spotify Originals och Exclusives.
I samband med Stream On släpptes också en Spotify Singles-relese med Her Songs For Him, som också spelade live i Stockholm innan sändningen startade från LA. Låten uppmärksammades också i samband med Internetionella kvinnodagen eftersom 80 procent av låtskrivarna är kvinnor.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se