Universal meddelar nya samarbeten, är det dags för de stora DSP-erna och majorbolagen att introducera nya modeller för streaming? ABBA Voyage ger sig ut på världsturné. Tidal stänger ned sin FAP-funktion, och under onsdagen kommer Spotify avslöja en massa nyheter. Det och annat med Daniel Johansson.
—–
Onsdagen den 8 mars kommer Spotify avslöja en hel rad med nyheter i sitt årliga Stream On-event, som livesänds från Los Angeles med start 19.00 svensk tid. Spotify skriver:
”During Stream On, we’ll share how Spotify is unlocking new possibilities for more creators than ever before so they can better connect with and build a truly global audience. We’ll also share the latest developments and tools to help more creators chart their pathways to success, get discovered by new audiences, build an engaged community, and connect with fans worldwide.”
Se sändningen: https://newsroom.spotify.com/stream-on-2023/
—–
Svenska Pacemaker har blivit uppköpta av Tuned Global. Pacemaker har utvecklat teknologi för DJ´s baserat på AI, med en DJ-app, och har flera unika patent. Tuned Global är ett slags white label-lösning för den som vill driva en streamingtjänst.
Jonas Norberg, VD för Pacemaker, säger:
– Vi tror att med Tuned Global kommer Pacemakers teknik med mobilt fokus kunna nå en bredare publik och vi kommer kunna förbättra musikupplevelsen för Tuned Globals klienter. En självklar tillämpning finns inom wellness-branschen, men vi tror att det är mycket bredare än så. Vår AI-DJ är så bra att den kan förbättra upplevelsen av vilken spellista som helst genom att skapa sömlösa, bra ljudande och väl tajmade övergångar mellan låtar och ljud.
—–
För bra precis ett år sedan släppte Dagens Nyheter en grävande artikel som hette Svenska fejkartisterna som tog över på Spotify – större än Robyn.
Artikeln uppmärksammades även internationellt och journalisterna bakom artikeln, Hugo Lindkvist, Hugo Ewald och Linus Larsson har nu blivit nominerade till Guldspaden, det årligt återkommande priset för grävande journalistik som görs av Föreningen Grävande Journalister.
Den 1 april avslöjas vem som vinner årets Guldspaden.
https://www.fgj.se/guldspaden/nominerade
—–
Tidal lanserade funktion Direct Artist Payouts [DAP] i november 2021, som ett första steg mot ett mer user centric-liknande system för royalties. Programmet har inneburit att 10% av prenumerationspengen från Tidal HiFi Plus gått till den artist som användaren har lyssnat mest på under månaden.
Nu stänger Tidal ner funktionen, och Jesse Dorogusker, VD för Tidal, förklarar varför:
– Vi har registrerat 70 000 artister och distribuerat 500 000 dollar, långt ifrån vårt mål. Vi har beslutat att avsluta DAP och göra något annat om har större påverkan. DAP-programmet fokuserade endast på lyssnarens toppartist, vilket lämnade mycket mindre utrymme för nya artister att få betalt.
Dorogusker säger att Tidal istället ska stärka fokuset på programmet Tidal Rising, specifikt för nya artister, genom att investera tio gånger mer än vad de distribuerade via DAP, d.v.s. 5 miljoner dollar.
För några veckor sedan avslöjades ett nytt partnerskap mellan Tidal och Universal Music Group där de tillsammans ska utforska en ”innovativ ny ekonomisk modell” för streaming, som bättre ska motsvara värdet som artisterna ger till plattformar, och samtidigt ta till vara på det engagemang fansen har.
Tidals nya ägare Block (som tidigare hette Square) meddelade nyligen att deras intäkter relaterade till Tidal och ”liknande verksamheter” var ca 200 miljoner dollar under år 2022.
—–
ABBA Voyage, som lanserades i maj förra året i en specialbyggd arena i London, och som har sålt mer än 1 miljon biljetter, kommer att ge sig ut på världsturné. Det bekräftade Universal Music Groups CEO Lucian Grainge under företagets earnings call i veckan:
– Plans are now in development to take ‘ABBA Voyage’ around the world.
Även om det inte finns speciellt mycket detaljer än, som t.ex. vilka städer showen kommer komma till, är det något som det har gått rykten kring ända sedan lanseringen i London. Turnén kommer troligen att komma till särskilt modifierade arenor i större städer runt om i världen.
ABBA Voyage bygger på hologramteknologi där man med hjälp av George Lucas bolag Industrial Light & Magic använt motion capture-teknik för att skapa ”ABBA-tars” av bandet, så som de såg ut 1979.
—–
Universal Music Group rapporterar rekordintäkter för helåret 2022, och utökar sitt arbete med att hitta nya streamingmodeller.
Årsrapporten visar att de totala intäkterna ökade med 21,6% under år 2022, jämfört med 2021, och landade på 10 340 miljarder euro, motsvarande ca 100 miljarder kronor.
Som vanligt de senaste åren är det streamingen som driver tillväxten, intäkterna på det området såg en ökning på närmare 20 procent under 2022.
Universal gör därmed ett positivt rörelseresultat före räntor, skatt, nedskrivningar och avskrivningar på 2,1 miljarder euro, och föreslår att aktieägarna får en utdelning på 0,51 euro per aktie. Totalt föreslås att 926 miljoner euro delas ut till aktieägarna.
På investerar-callet avslöjades att Universal Music har börjat samarbeta med Deezer kring nya royalty-funktioner, på samma sätt som med Tidal. Michael Nash, Chief Digital Officer på UMG, sade bl a:
– We can do a better job of monetizing these high integrity, high intensity artist-fan relationships. That will come with superfan monetization. We’ve been speaking with platforms about the enhancement of offers to the consumer that reflects the engagement with artists that are really driving the economic models of the platform.
Intressant i sammanhanget är att det verkar som att UMG bakom kulisserna är på gång med fler plattformar:
– We announced our collaboration with Tidal in January, and I’m pleased to tell you that we have been working with Deezer as well. And discussions with several of the other major global platforms are also underway. The artist-centric approach is not limited solely to streaming platforms, but extends to all platforms, including short-form video, which are reliant on artists and their music.
Utan tvekan håller något på att hända i arbetet med att utveckla streamingekonomin. Sedan hösten 2022 samarbetar Warner med SoundCloud kring deras user-centric Fan-Powered Royalty-modell, och SoundCloud kommer också lansera något spännande inom några veckor.
Det som diskuteras mycket är hur artister på bättre sätt ska kunna bygga relationer med sina superfans, och hur man kan skapa nya abonnemangsvarianter och extra värden som mer fokuserar på artisterna, det som Lucian Grainge kallade för en ”artist-centric” modell i januari.
—–
Den tyska marknaden dröjde lite in i streamingeran, men nu har det tagit fart på allvar. Branschorganisationen BVMI, Bundesverband Musikindustrie, rapporterar att för första gången på 20 år hade masterägare intäkter på över 2 miljarder euro.
Över 73 procent av intäkterna kommer nu från streaming, medan CD-intäkterna, som jämförelse, låg på 13 procent av de totala intäkterna. 6 procent av intäkterna kom från vinylförsäljning.
—–
AI-företaget AIMI har lanserat tio olika YouTube-kanaler som autogenererar musik 24 timmar om dygnet.
Det är inte första gången sådana kanaler läggs upp på YouTube, sedan tidigare finns AI-kanaler som sänder musik i alla möjliga sorters genrer, men AIMI säger att deras AI endast har blivit tränad på ”etiska” och ”lagliga” sätt.
Edward Balassanian, CEO för AIMI, säger:
– We want to showcase the possibilities of wedding human creativity and the power of generative AI. These channels are a product of that union.
De tio 24/7-kanalerna finns här: https://www.youtube.com/@aimi-lounge
—–
Lästips: Artificial Digging: How Google’s AI Now Reveals What Producers Sampled
Tracklib beskriver hur Google AI och Google Assistant används för att snabbt hitta om några samples har använts utan korrekta licenser. Man skriver bl a:
”So should producers start to worry now? What’s next after audio fingerprinting systems like YouTube’s Content ID have already proven to be quite effective when it comes to detecting copyrighted material? The difference is that this new method puts control into the hands of anyone looking for certain samples, as opposed to relying on a fingerprinting system fully controlled by a tech giant.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se