Det råder AI-feber i världen, och Spotify har just meddelat att man lanserar en ny form av automatiserad DJ, en AI-DJ helt enkelt.
Ända sedan streamingen slog igenom som dominerande format för musikkonsumtion har diskussionerna kring urval och rekommendationer varit aktuella. De nya streamingplattformarna har fått en nyckelposition i att hjälpa människor att hitta rätt musik.
Detta var något som branschorganisationen DiMA nyligen uppmärksammade genom en undersökning som visade att de flesta numera hittar ny musik genom DSP-ernas olika former av rekommendationer, jämfört med t ex vänners rekommendationer och radio som tidigare varit de viktigaste gatekeepingfunktionerna.
Samtidigt pågår en AI-trend starkare än någonsin i världen. Även om artificiell intelligens i formen av maskininlärning, neurala nätverk och deep learning redan används i olika stor omfattning i musikbranschen, är det generativ AI som kan producera text, bilder, filmer, musik, röster, som är allra mest på ropet just nu.
Därför är det ingen överraskning att Spotify nu lanserar sin första personliga AI, det ligger helt enkelt rätt i tiden. Men, det här skulle kunna vara början på en spännande utveckling där streamingtjänsten blir mer än bara en plats för stora mängder musik, en slags ”vän” eller ”kompanjon” i människors musikanvändande.
AI-n har inget egentligt namn, den benämns kort och gott för ”AI-DJ”, och lanseras till en början i USA och Kanada. Spotify beskriver funktionen på följande sätt:
”The DJ is a personalized AI guide that knows you and your music taste so well that it can choose what to play for you. This feature, first rolling out in beta, will deliver a curated lineup of music alongside commentary around the tracks and artists we think you’ll like in a stunningly realistic voice.”
Lösningen baseras på OpenAI, samma teknologi som används för ChatGPT, samt röstteknologin som man fick tillgång till genom uppköpet av Sonantic tidigare. Den första versionen använder sig av rösten från Xavier “X” Jernigan, som är en riktig människa, och som jobbar på Spotify som Head of Cultural Partnerships:
”His personality and voice resonated with our listeners and resulted in a loyal following for the podcast. His voice is the first model for the DJ, and we’ll continue to iterate and innovate, as we do with all our products.”
Tanken är självklart att användare ska få en närmare relation med Spotify på det här sättet, appen blir mer än bara ett stort musikbibliotek, det blir någon som kommunicerar med dig på ett personligt sätt, och på sikt finns säkert möjligheten för användare att prata direkt med Spotify-AIn i pipeline.
En intressant sak är att Spotify inte vill automatisera precis allting, utan egentligen har utvecklat ett nytt verktyg som ska hjälpa de mänskliga redaktörerna att skapa spellistor och rekommendationer, ett slags Intelligence Augmentation (IA). Man skriver:
”We put this in the hands of our music editors to provide you with insightful facts about the music, artists, or genres you’re listening to. The expertise of our editors is something that’s really important to our philosophy at Spotify.”
AI-DJn´s, eller snarare Xaviers, amerikanska dialekt och uttryckssätt kanske inte passar alla, och är kanhända ett av skälen till att funktionen bara lanseras i USA och Kanada, såväl britter som andra européer skulle kanske ha lite svårt för hur den första iterationen av AI-DJn talar. Om det slår väl ut i Nordamerika kan vi nog förvänta oss att samma AI kommer introduceras på övriga marknader, men då med lokala röster, förhoppningsvis med olika kön och rösttyper.
Läs pressmeddelande och se video
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se