Butterfly Effect grundades i september 2022 av Simon Bálogh tillsammans med Impressario Music Partners (Jonas Siljemark och Klas Lunding). MI passade på att ställa fyra snabba till Simon om vart bolaget befinner sig just nu.
Under de senaste åren har kortvideoformatet blivit allt viktigare för musikbranschen. Tjänster som TikTok och YouTube Shorts är idag centrala verktyg för att kommunicera och presentera musik.
Nybildade Butterfly Effect gör just precis det. Vi ställde fyra snabba till Simon Bálogh:
Vilka är, och vad gör, Butterfly Effect?
– Grundare till bolaget är jag, Simon Bálogh. Jonas Siljemark och Klas Lunding sitter i bolagets styrelse, och vårt arbete är en lite udda kombination av kulturell förståelse och analys av data. Vi jobbar strategiskt och kreativt kring framförallt musik på alla plattformar, med fokus på kortformsformat. I utvalda projekt jobbar vi heltäckande med övergripande strategi och varumärkesbyggande.
– Våra resultat bygger på effektiv analys av data samt en unik förståelse för populärkultur och modern internetkultur, framförallt riktad mot generation-z och generation alpha. Vi har ett extra fokus på allt som utgår från hiphop och kulturen runtomkring.
Hur långt har ni kommit so far?
– Vi har en filosofi där vi skalar upp bolaget hållbart genom att vara effektiva i vad vi prioriterar, därav har vi kunnat nå starka resultat och vara vinstdrivande från början, utan att vara i behov av externt riskkapital. Vi kan expandera trots lågkonjunktur och göra det hållbart. Grunden som marknadsföringsbyrå använder vi för att skala vidare i form av att ta ägarskap i nya projekt, där vi med vår unika kompetens kan skapa uppmärksamhet och omsättning.
– Under 2022 har vi haft över 1 miljard organiska views på tiktoktrender vi har haft en roll i, över 500 000 videor som har skapats på dessa trender samt 15 låtar som nått en topp 15 placering på topplistan i Sverige och Norge. Vi har dessutom haft en stark start på 2023 med många låtar på topplistan.
Hur tror du att de här formaten kommer utvecklas framöver?
– Precis som alla plattformar utvecklas det med tiden, vilket gör att det blir gradvis svårare att få ordentligt genomslag. Detta kräver ännu större förståelse och kompetens än tidigare för att få det att flyga, något vi är redo för.
Var ser du att Butterfly Effect befinner sig, om säg 5 år?
– Jag tror och hoppas att vi fortsätter ta kliv där vi redan fått en stark start. Vi prioriterar långsiktiga projekt med stor skalbarhet, så om 5 år är det förhoppningsvis exakt det vi har möjligheten att fokusera på.
https://www.butterflyeffect.ai
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se