Som första svenska listas Universal Musics Mia Segolsson bland branschens mest inflytelserika kvinnor – se separat nyhet. MI ville självklart veta hur det gick till.
Hur fick du reda på det och hur känns det?
– Jag fick ett mail från Billboard för en månad sedan, där de gratulerade mig till att jag var en av kvinnorna på ”Women In Music Executive List 2023”. Det kändes overkligt och stort och jag är så otroligt glad över denna utmärkelse.
Vad tror du själv är bakgrunden till valet?
– Det är såklart för att jag jobbar med ABBA som har gjort en succéartad ”återkomst” med albumet Voyage, det första nya studioalbumet på 40 år! Jag har ansvarat för deras katalog i 20 år nu och under dessa år har jag skapat relationer och kontakter med människor över hela världen med en gemensam nämnare, ABBA.
Hur sammanfattar du arbetet med Voyage – och allt med ABBA – från efter releasen?
– Det var ett år av hemlighetsmakeri och vi lyckades hålla allt hemligt till release hösten 2021. Jag är så stolt och glad över det svenska teamet som jobbade dag och natt i flera månader tillsammans med andra ansvariga på alla världens Universal-kontor och med Voyage-teamet i London. Jag tror aldrig vi får vara med om en sådan resa igen. ABBA fortsätter att nå ut till flera människor i olika åldrar, roligt att se den succé de gör på bland annat TikTok. Vi svenskar inser nog inte hur enormt stora ABBA är i hela världen.
Vad händer framöver?
– Nu jobbar vi vidare och ser fram emot nästa år då vi firar 50 år sedan ABBAs vinst med Waterloo. Det finns alltid något att fira kring ABBA och vi har massa roligt planerat framöver. Deras framgångssaga verkar inte ha något slut. PS. Jag hade inte varit där jag är idag utan Görel Hansers osvikliga stöttning genom alla år. Min mentor både i jobb och livet! DS.
Lars Nylin
Läs mer: Universals Mia Segolsson på ”Billboard Women in Music 2023”