YouTube lanserar Creator Music skarpt i USA, tjänsten som ska ge rättighetshavare mer betalt. Kobalt och Empire licensierar musik till metaverse-plattformen Decentraland, och flera EU-länder riskerar böter efter försenade DSM-implementeringar. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Amazon Music har ingått ett samarbete med AI-plattformen Endel, som innebär att Endel autogenererar musik till en spellista för ”sömn” som sedan finns tillgänglig på Amazon. Spellistan heter Sleep Science.
Det är första gången en streamingplattform inkorporerar AI-skapad musik direkt i sitt erbjudande.
Stephen Brower, Global Co-Lead of Artist Relations på Amazon Music, säger:
– We’re excited to work with Endel to provide an optimal experience for Amazon Music listeners looking to wind down and settle into sleep. We look forward to our customers discovering their science backed approach as well as their curatorial instincts for unique artist collaborations, including Kx5’s new Amazon Original release.
Även Warner Music Group har tidigare samarbetat med Endel, när man blev det första majorbolaget att skriva ”artistavtal” med en algoritm, år 2019.
—–
YouTube har öppnat upp tjänsten Creator Music för alla Youtubers i USA, funktionen som ger videoskapare tillgång till ett licensierat bibliotek med musik, och som ska öka intäkterna till rättighetshavare. Nyheten om Creator Music släpptes i höstas, och den har sedan dess varit tillgänglig i betaversion för utvalda användare i USA.
Tanken med funktionen är att den ska göra det möjligt för Youtubers att kunna licensiera musik på ett enklare sätt, även musik som ligger på topplistorna. Användare betalar endera en engångssumma för att få en licens så de kan använda musiken i en specifik video, eller genom en split på reklamintäkterna.
Licenspriserna varierar beroende på vad rättighetshavarna har bestämt, som t.ex. att större kanaler måste betala mer, men exemplen som används ligger mellan 5 – 15 dollar per licens.
Potentiellt skulle detta kunna bli en ganska bra intäktskälla till rättighetshavare och artister, om en låt t.ex. blir populär inom ett visst innehållssegment och många Youtubers vill använda den.
Under de kommande veckorna lanseras funktionen skarpt för alla som är en del av YouTubes Partner Program i USA, parallellt med Audio Library, och YouTube skriver:
”Access Creator Music right from YouTube Studio on your computer. You can search for and preview a specific track or find inspiration across featured collections, genres, moods, & more. From there, you’ll see icons that represent the different usage terms that songs have within Creator Music. See whether you can buy a license up front or share revenue with the artist and associated music rights holders.”
Än så länge finns ingen information om när resten av världen kommer få tillgång till Creator Music.
Se en video som förklarar Creator Music
—–
EU-kommissionen har anmält flera medlemsländer till EU-domstolen för att man ännu inte har implementerat DSM-direktivet och ”sändningsdirektivet” från 2019.
Bulgarien, Danmark, Finland, Lettland, Polen och Portugal har ännu inte infört komplett upphovsrättslagstiftning som stämmer överens med DSM-direktivet, och riskerar nu att tvingas betala viten för förseningen. Kommissionen skriver:
”Under Article 258 of the Treaty on the Functioning of the EU (TFEU), if the Member State concerned does not comply with the reasoned opinion within the period laid down by the Commission, the latter may bring the matter before the Court of Justice of the European Union. Additionally, under Article 260(3) TFEU, the Commission can call on the Court of Justice of the EU to impose financial sanctions on the Member States that failed to fulfil their obligation to notify measures transposing a legislative directive.”
—–
Google fortsätter utveckla spännande AI-lösningar för musik, nu har man skapat en ny lösning som genererar ackompanjerande musik till sång. Man kallar lösningen för SingSong, och den bygger vidare på AudioLM-modellen.
Man använder sig helt enkelt av sin inspelade sång och anger ett antal kriterier för att få bakgrundsmusik. SingSong liknar till viss del den sortens lösningar som svenska Starmony och Boomy erbjuder.
Än så länge finns ingen publicerad tillämpning av SingSong, men i beskrivningen av SingSong skriver man:
”We present SingSong, a system which generates instrumental music to accompany input vocals, potentially offering musicians and non-musicians alike an intuitive new way to create music featuring their own voice. To accomplish this, we build on recent developments in musical source separation and audio generation. Specifically, we apply a state-of-the-art source separation algorithm to a large corpus of music audio to produce aligned pairs of vocals and instrumental sources.”
—–
Kobalt Music Group och EMPIRE har genom licensieringstjänsten Lickd skrivit licensavtal med metaverse-plattformen Decentraland, som innebär att delar av deras kataloger kommer finnas tillgängliga i ”in-world” musikspelaren Chorus.
Användare av Decentraland, som är en av de största metaverse-världarna online, kommer kunna lyssna på låtar och spellistor i området som kallas Vegas City.
Derek Cournoyer, Vice President of Global Digital Partnerships & Emerging Media på Kobalt, säger:
– As community building transcends physical boundaries, music will continue to play a vital role in shaping shared experiences. We are delighted to join forces with Lickd to help ensure that our songwriters, publishing clients and their music thrives in this burgeoning digital universe of creation and experiences.
Kobalt representerar över 700 000 låtar, bl a av låtskrivare och artister som Roddy Ricch, Max Martin, FINNEAS, Karol G, Andrew Watt, Stevie Nicks, Phoebe Bridgers, The Lumineers, Gunna, Justin Quiles, The Foo Fighters, Paul McCartney m fl.
—–
Meta håller på att utveckla en text-to-video-generator, liknande det ChatGPT, och numera Bing, gör för text, det Midjourney, Stable Diffusion m fl gör för bilder, och det Riffusion och OpenAI Jukebox bl a gör för musik.
Metas verktyg kallas Make-A-Video (hoppas det är ett arbetsnamn…), och man beskriver funktionaliteten så här:
”Make-A-Video research builds on the recent progress made in text-to-image generation technology built to enable text-to-video generation. The system uses images with descriptions to learn what the world looks like and how it is often described. It also uses unlabeled videos to learn how the world moves. With this data, Make-A-Video lets you bring your imagination to life by generating whimsical, one-of-a-kind videos with just a few words or lines of text.”
Här resultatet på prompten: ”Häst som dricker vatten”
Än så länge befinner sig Make-A-Video i utvecklingsfas, och Meta har inte avslöjat någonting om planerna för tekniken framöver.
—–
Steve Cooper, den avgående VD-n för Warner Music Group, har hoppat på ett nytt uppdrag som styrelseledamot för NFT-företaget OneOf. Sedan tidigare är bl a Quincy Jones involverad i bolaget, och OneOf har tagit in motsvarande ca 700 miljoner kronor i riskkapital.
Steve Cooper kommenterar samarbetet:
– I am excited about how technology can reshape the future of music, entertainment and business models for many industries. OneOf has a stellar team and deep expertise in providing next generation Web3 technology to enterprises and brands. I look forward to serving on OneOf’s board of directors to help guide and accelerate their growth.
—–
Den thailändska AI-artisten VAVA har släppt sin första egna singel. VAVA kom till liv under år 2022, och har sedan dess släppt flera covers på kända låtar.
Bakom VAVA står T-Town Digital Studio, PRO-toys och Drive iGency som med hjälp av deepfake-teknologi och AI-verktyg skapat hela artisten. VAVA driver konton på sociala medier som t ex Instagram och TikTok, och planerar att fortsätta släppa nya låtar under 2023.
Se videon till singeln ”Drop It”
—–
DiMA, branschorganisationen som samlar de största streamingplattformarna under ett paraply, har släppt en ny rapport med statistik kring hur musikkonsumtionen ser ut bland amerikanska streaminganvändare, jämfört med konsumenter som inte strömmar musik.
DiMA har fått en allt viktigare roll i takt med att streamingen blivit det dominerande formatet för musik, och är aktiva i allt som har med ny lagstiftning och branschens utveckling att göra. Medlemmar i organisationen är just nu Spotify, YouTube, Apple Music, Pandora och Amazon Music.
Undersökningen visar bl a att streamingtjänsternas egna rekommendationsfunktioner numera ligger i topp som funktion för att hitta ny musik, följt av kompisars rekommendationer.
—–
Licensieringsplattformen Songtradr har köpt upp det brittiska bolaget 7digital, som tillhandahåller backend-lösningar för olika former av verksamheter och en downloadtjänst.
7digital grundades redan år 2004, och var en viktig aktör när musikbranschen började röra sig över från fysisk media till digital distribution, och då främst downloads.
Det var t ex 7digital som levererade nedladdningslösningen till Spotify under de år när man kunde köpa downloads genom Spotify-klienten, och det var också 7digital som levererade musiken till Musical.ly innan appen blev TikTok.
Idag har man Triller, Samsung, Panasonic, BBC, Guvera, Onkyo m fl bland kunderna, men verksamheten är idag mycket mindre än tidigare, eftersom man fortsatt att främst satsa på sin verksamhet för högkvalitativa downloads, med en katalog på 80 miljoner låtar.
Att 7digital kanske har passerat sin storhetstid märks på köpeskillingen, där Songtradr betalat den i sammanhanget modesta summan 240 miljoner kronor för 7digital.
—–
Lästips: Something New – Artificial Intelligence and the Perils of Plunder
Michael Nash, Executive Vice President och Chief Digital Officer på Universal Music Group skriver en krönika på MBW om hoten och möjligheterna med AI och musik framöver.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se