20 februari 2023

Amuse med ny statistikfunktion

Den svenskgrundade distributören Amuse introducerar en ny statistikfunktion på sin plattform, Insights, som ger en bra översikt över antalet strömmar på olika plattformar, och djupare förståelse för hur fans hittar musiken.

Distributören Amuse grundades år 2017 i Stockholm och har idag cirka 60 anställda och verksamhet i samtliga nordiska länder, USA och Storbritannien. Över två miljoner artister använder sig numera av Amuse för att få upp sina releaser på olika streamingplattformar runt om i världen.

En av de saker som många efterfrågat är möjligheten att mer detaljerat kunna se statistik från tjänster som Spotify, Apple Music, YouTube, Deezer, TikTok och Amazon Music. Amuse har därför utvecklat en sådan ny funktion, Amuse Insights, som ska ge användarna en bra överblick över hur musiken används och sprids.

Användarna kan jämföra hur musiken presterar på de olika streamingplattformarna över olika tidsperioder, få en direkt överblick på den totala mängden streams på respektive plattform, och få signaler när låtar blir tillagda på spellistor.

Music Insights presenterar även data från Amuse ”onelink”-verktyg, som visar hur fans har hittat musiken, något som kan hjälpa artister att utvärdera resultatet av olika former av marknadsföring i t ex sociala medier.

Erik Ljungqvist, Chief Product Officer på Amuse, kommenterar lanseringen:

– Music Insights är en helt ny lösning för artister där de kan se hur deras musik presterar på alla stora plattformar, och hur deras fans interagerar med den. Det skapar en gedigen grund för att kontinuerligt utveckla sin artiststrategi, något som är avgörande i en global musikbransch i ständig rörelse.

www.amuse.io

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se