Mer än två miljarder. Vi talar Cristiano Ronaldo-summor när Justin Bieber i veckan sålde stora delar av sitt verk till Hipgnosis Songs Capital. Alla hans 290 titlar fram till sista december 2021.
Men avtalet är mer spektakulärt än den mäktiga summan. När köp av kataloger hittills primärt handlat om mogna artisters kataloger – hittills dyrast är Bruce Springsteens fem miljarder för förlags och masterrättigheter 2021 – talar vi här om en 28-åring som rimligen har merparten av sin karriär framför sig.
I fallet med de mogna artisterna, ”heritage artists”, har det varit ganska rimligt att spekulera i varför affärerna skett.
Förklaringarna har spretat från fall till fall, men gemensamt har ändå varit: intäkten i sig förenklar kommande arv (och säkrar det goda livet i slutskedet för akten i fråga…), amerikanska skattelagar skulle ändras och det var läge att slå till, även pandemins effekt på liveintäkter spelade roll.
I det perspektivet var det ingen skräll när olika investmentbolag kunde locka artister 70 + att sälja för summor ofta kring miljardstrecket.
I fallet Bieber är det annorlunda. Till skillnad från merparten av de äldre akterna är han bara i början av karriären. Han är en del av den nya ekonomin med avsevärda intäkter från streaming – 32 miljarder steams bara på Spotify, 82 miljoner följare. Kanadensaren är också i högsta grad en del av ”TikTok-eran” med intäkter från korta klipp.
Även här bör det krasst handla om pengar. Två miljarder – källa Wall Street Journal – är ”an offer you can’t refuse”, något livet-ut-säkrande även för en som tar in gigantiska summor på live och merch.
Biebers manager Scooter Braun antyder mellan raderna att Hipgnosis ska göra ett bättre jobb än vad Universal Music Publishing har gjort. Men faktumet att UMP ska administrera även i fortsättningen och att Universal Music även framgent ska sköta masterdelen – Hipgnosis kommer att få Biebers royaltys – säger åtminstone mig att huvudskälet till försäljningen ändå finns i de många siffrorna längst ner, the bottom line, i avtalet.
Biebers avtal är det största med en ung artist hittills. Det har förekommit yngre namn i de senaste årens spektakulära affärer: Justin Timberlake, John Legend, Iggy Azalea, och för den delen den postuma försäljningen av Aviciis katalog till Pophouse Entertainment.
Men Bieberköpet sticker ändå ut. “This acquisition ranks among the biggest deals ever made for an artist under the age of 70” sager Hipgnosisgrundaren Merck Mercuriadis. Det är självklart den största affären i den generationen.
Katalogköpen tog fart på allvar med starten av Hipgnosis Songs Fund 2018. Fenomenet exploderade 2021 då även vi på Musikindustrin.se fick sätta upp kölista för medier som ville veta mer. När namn som Bob Dylan började förekomma blev allmänintresset stort.
Förra året stannade verksamheten lite av, även om vi inhemskt såg nämnda Pophouse börja investera. Orsaker kan ha varit ränteskiftningar och att valutor tappade värde. Möjligen tar det ny fart 2023 med Bieber som start.
Mercuriadis är fast övertygad om detta, han har i åtskilliga sammanhang sagt att Wall Street nu ser musik som en lika säker investering som t ex olja. Inte minst när TikTok och andra ytterligare satt fart på streamingekonomin.
En vanlig fråga till MI är: kan det verkligen löna sig att investera miljarder i kataloger? I synnerhet när artisterna är, som exempelvis Neil Young, försiktiga med hur ägaren tillåts exploatera musiken.
Wall Street Journal har i analyser varit tveksamma. Tidningen har kommit fram till att det investerats 30 gånger mer i kataloger än vad motsvarande kataloger gett i streamingintäkter. Även om man lägger intäkter som olika former av synchar låter det svettigt att bli lönsam.
Men sådana som Hipgnosis och Pophouse tycks inte tveka. Och även majors har i flera fall gjort miljardinvesteringar.
Vi har nog bara sett början på detta, troligen ofta med traditionella musikbolag som medaktörer.
*
Ett numera ständigt närvarande tecken på katalogsuget är www.royaltyexchange.com, ”börsen” för musikrättigheter? 30 000 köper och säljer kataloger där dagligen, inklusive alla de stora bolagen. Just nu finns 1 224 aktiva objekt: https://auctions.
*
När jazzlegendarerna kom till Sverige. Ännu en fantastisk dokumentärserie på SVT Play.
*
Laleh med BAO. Ordet har blvt en floskel, men inget annat duger: magi!
*
Lars Nylin