The Kid LAROI håller imponerande metaverse-event, Lucian Grainges ”artist-centric” är den stora snackisen, och Spotify lanserar det nya globala musikprogrammet GLOW. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Under den senaste tiden har diskussionerna kring hur pengar fördelas från streamingtjänster gått heta. Universal Music Groups VD Lucian Grainge skrev nyligen i ett internt memo till personalen att bolaget under 2023 skulle fokusera på att försöka introducera en ny modell, som han kallar ”artist-centric”.
Vid branschkonferensen NY:LON diskuterades det vitt och brett om hur en sådan modell skulle kunna se ut, och Tim Ingham på Music Business Worldwide skriver bra om de olika varianterna:
Universal is investigating new royalty payout models for streaming. Which one will it choose?
Undertecknad satt för övrigt i en av panelerna på NY:LON som diskuterade fördelningsmodeller, tillsammans med med Michael Pelczynski från SoundCloud, ”fadern” till den s.k. Fan-Powered Royalty-modellen, Alison Wenham från WIN och David Safir, tidigare ASCAP. Ett referat från panelen finns att läsa här:
Music streaming remuneration: ‘The value is fans, less so scale’
—–
Googles nya AI-modell för att autogenerera musik har blivit så bra att man kan autogenerera högkvalitativ musik som låter som olika artister och genrer. Google själva anser att den är så bra att man inte vågar släppa den offentligt.
Det är den nya modellen MusicLM det handlar om, som bygger vidare på AudioLM, som funnits online ett tag. Precis som OpenAI Jukebox, Riffusion och Dance Diffusion är det ”text-to-music” det handlar om, på samma sätt som bilder genereras av Midjourney, Stable Diffusion och DALL E.
Det är t.ex. möjligt att ge MusicLM ett narrativ som den skapar musik till, t.ex. en berättelse i text. Det går att välja vilka instrument som ska vara med och vilken sorts sångröster, även om kvaliteten på sångrösterna än så länge inte är helt perfekt.
Även om Google av olika skäl inte vågar släppa upp det hela fullständigt publikt, har man publicerat såväl paper som 5 521 text-till-musik-exempel i ett dataset som man kallar MusicCaps. Forskarna identifierar att det helt klart finns en del problematik med den här tekniken utifrån såväl upphovsrätten som risk för bias i samband med de kataloger som används för att lära upp AI-n. I sitt paper skriver man:
”However, there are several risks associated with our model and the use-case it tackles. The generated samples will reflect the biases present in the training data, raising the question about appropriateness for music generation for cultures underrepresented in the training data, while at the same time also raising concerns about cultural appropriation. We acknowledge the risk of potential misappropriation of creative content associated to the use-case. (…) We found that only a tiny fraction of examples was memorized exactly, while for 1% of the examples we could identify an approximate match. We strongly emphasize the need for more future work in tackling these risks associated to music generation — we have no plans to release models at this point.”
I min årskrönika som jag skrev för några veckor sedan gissade jag att vi skulle nå den här kvaliteten om ett par år sådär. Det går snabbt nu. När börjar bolagen anställa den nya yrkesrollen ”Music Prompt Engineer”?
—–
Spotify har lanserat ett nytt globalt musikprogram, GLOW, framtaget för att hylla HBTQIA+-communityt. Genom programmet vill Spotify använda sin plattform för att utveckla, lyfta och höja röster som historiskt sett har marginaliserats.
GLOW stöttas av Spotifys Creator Equity Fund och vill främja en mer rättvis ljudmarknad tillsammans med tidigare lanserade program som EQUAL och Frequency. GLOW kommer bland annat att innehålla:
– The GLOW Hub – där användare kan hitta ett brett ljudutbud som lyfter HBTQIA+-röster.
– Den globala spellistan GLOW – som uppdateras månadsvis med låtar från HBTQIA+-artister världen över. I spellistan finns svenska artistnamn om Tove Lo och Isak Danielsson.
– Ett 360-program – som erbjuder verktyg som redaktionella och partnerskapsfunktioner, samt marknadsföringsstöd.
För Norden kommer även spellistan Out & Loud lanseras, ska fokusera på musik från nordiska HBTQIA+-artister.
—–
The Kid LAROI genomförde ett mäktigt event på Fortnite den 27 januari, som egentligen var ett slags kombination av konsert, gaming, musikvideo och tävlingar. Användarna kunde få digital merchandise och vara med i tre timmars tävlingar runt eventet.
En stor värld hade byggts upp med många olika miljöer, bl.a. en replika av Kid LAROIs hus som spelarna fick slå sönder, en egen stad, en inspelningsstudio, och samtidigt som musik spelades gav The Kid LAROI speciellt inspelade meddelanden till spelarna.
Avslutningsvis skulle man besegra slutbossen samtidigt som The Kid LAROI framförde en akustisk version av en av sina låtar. Bossen besegras och spelaren slängdes in i en klubb där The Kid LAROI spelade monsterhiten ”Stay”, dock utan Justin Bieber.
Marshmello var först ut att genomföra en Fortnite-konsert år 2019, och har sedan dess följts av Travis Scott, Ariana Grande, Aya Nakamura, Charlie Puth, Gen Hoshino, Emicida, Tones and I, Dominic Fike, BTS, Diplo, Noah Cyrus och andra artister. Förutom Fortnite används också plattformar som Roblox, Minecraft, Decentraland m fl, Grammy gjorde bl a en stor satsning på Roblox förra året.
Fram tills nu tycker jag att Ariana Grandes Fortnite-event och Justin Biebers live-event, där han hade en dräkt på sig som styrde avataren live, har varit de häftigaste, men The Kid LAROIs event kvalar absolut in i toppen.
Det är just i skärningspunkten mellan konsert, gaming, musikvideo och social interaktion som en ny form av musikupplevelse håller på att växa fram i metaverse.
I princip kan vem som helst redan idag genomföra den här sortens upplevelser på Fortnite, med programmet ”Creative”.
”Creative allows you to design Fortnite games and experiences that can be published and shared with friends online. Recreate Fortnite with your own vision, using your rules on your own personal island. You can also Discover countles community made games to play on the main Discover screen.”
Samma sak gäller Roblox, där vem som helst kan bygga egna världar: https://www.roblox.com/create
Spotify har t.ex. sedan en tid tillbaka en värld som heter Spotify Island.
Så, även om det än så länge främst är stora stjärnor som fått uppmärksamhet för den här sortens event, finns alla möjligheter för vilken artist som helst att genomföra det. Självklart, vad som krävs är lite tid och en del kunskap om hur plattformarna fungerar, men det behövs alltså inte några speciella kontakter etc, utan det är bara att köra igång och bygga och planera för din nästa konsert i metaverse.
Se inspelning från eventet med The Kid LAROI
Här har jag sammanställt en playlist på YT med mängder av konserter i metaverse, inklusive sådana som var föregångare på 00-talet i Second Life och andra världar.
—–
Rick Astley har stämt Yung Gravy för att i låten ”Betty (Get Money)” ha fejkat hans röst. Även om alla rättigheter var klarerade från upphovsmännen (Stock, Aitken & Waterman), och inga samplingar använts, menar Astley att man har återskapat hans röst på ett sådant sätt att det framstår som om det var en sampling.
Den som spelade in rösten var Popnick, och utan tvekan låter det precis som om det är Rick Astly som sjunger. Problemet är att man inte har upphovsrätt på just soundet av sin egen röst, något som används frekvent i samband med skapandet av deepfakes och AI-låtar.
I stämningen står bl.a: ”A licence to use the original underlying musical composition does not authorise the stealing of the artist’s voice in the original recording. So, instead, they resorted to theft of Mr Astley’s voice without a licence and without agreement”.
Advokaten som företräder Astley, säger att det redan finns ett prejudikat sedan 30 år tillbaka, ett fall där Bette Midlers röst blev ”kopierad”.
Utkomsten av rättegången skulle kunna få betydelse för hur skyddet av sångröster hanteras framöver. Något som naturligtvis är intressant med tanke på den snabba utvecklingen inom artificiell intelligens.
—–
Lästips: 5 Reasons musicians shouldn’t worry about AI (YET)
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se