I ett öppet brev till statsminister Ulf Kristersson uppmanar AEPO-ARTIS Sverige att ta lead i EU-diskussionerna om rättvis ersättning till artister. Amazon Music höjer sitt prenumerationspris, när följer Spotify? Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Den europeiska branschorganisation AEPO-ARTIS riktade i veckan ett öppet brev till statsminister Ulf Kristersson, där man uppmanar Sverige att fortsätta debatten inom EU kring skälig ersättning till artister och musiker, nu när Sverige har ordförandeskapet.
AEPO-ARTIS är en paraplyorganisation för europeiska branschorganisationer och insamlande sällskap som specifikt jobbar för artister och musiker. Bland medlemmarna finns SAMI, danska och finska Gramex, spanska AIE, franska Adami och många fler.
I brevet står bl a:
”Sweden implemented the directive without providing performers and authors with any supplementary mechanism enabling them to make that fair remuneration for online exploitations effective. We know that this was not a choice against performers. It was not a choice to conclude the debate on fair remuneration. On the contrary, we notice that the debate is continuing in Sweden. We would therefore like to encourage you to take this debate to Brussels and keep it on the agenda for all Member States.”
—–
Amazon följer Apples exempel från i oktober, och höjer priset på Amazon Music Unlimited med en dollar i USA, och en pund i Storbritannien, från 9,99 till 10,99. Höjningen träder i kraft den 21 februari.
Enligt MiDIA Research hade Amazon Music 82 miljoner betalande prenumeranter i mitten av 2022, och var därmed på fjärde plats med ca 13 procent av den globala marknaden för betald musikstreaming. Spotify har 30 procent av marknaden, medan Apple, Tencent och Amazon alla ligger kring 13 – 14 procent vardera.
Ännu har det inte kommit någon information om när Spotify kan tänkas följa konkurrenterna, och också höja priset i USA och UK. Vid branschkonferensen NY:LON i förra veckan var detta en av de saker som diskuterades mycket, där många företrädare från branschen menar att det nu är dags.
Det är nog troligt att en höjning kommer att ske någon gång under 2023, med tanke på Spotifys tidigare minusresultat och de nya nedskärningarna, som framför allt kanske ska ses som ett försök att göra 2023 till ett vinstår. (Läs om nedskärningarna och förändringarna i Spotifys ledning här)
—-
Getty Images har stämt Stable Diffusion i Storbritannien för att man har använt sig av deras katalog av upphovsrättsskyddade bilder för att träna den AI-motor som används för att generera bilder.
Även i USA har en stämning lämnats in mot Stable Diffusion, en sk ”class action”, där bildartister menar att de t.o.m. känner igen vissa element från deras bilder som har använts när Stable Diffusion scrapat webben efter bilder. Artisterna skriver bl a att Stable Diffusion ”is a parasite that, if allowed to proliferate, will cause irreparable harm to artists, now and in the future”.
På NY:LON frågade undertecknad Oana Ruxandra, Chief Digital Officer på Warner Music Group, hur bolaget ser på liknande plattformar som använder sig av stora kataloger musik för att lära upp AI. Hon svarade:
– I feel very strongly that that is an illegal use of our music without a license. I mean, obviously there are things in the works, and there are also partnerships. Our goal at Warner is to be talking to these companies and to ensure that there is a license in place, and to educate them. Today there is no stamping our feet and saying no.
– I was in a meeting with one of the big ones on Saturday having a productive conversation, and as long as those conversations ends as we want, we are happy. If that does not happen, we will have to take other steps.
—–
Svenska Tracklib har rekryterat Andreas Liffgarden, som går in i som rådgivare till Tracklibs styrelse, och Michael Cassidy, som går in som Chief Product och Technology Officer.
Liffgarden var bl a med och grundade Soundtrack Your Brand och var tidigare Global Head of Telecom Business Development på Spotify. Cassidy kommer från en roll som Chief Innovation Officer på FUGA och har även jobbat med strategi och teknik för Downtown Music Holdings.
Tracklibs VD Per Aspemar, säger:
– Vi är glada över att Tracklib har förstärkts med Andreas och Michael i en tid då vi accelererar på många områden. Producenter och artister vänder sig till Tracklib för inspiration och innovation – detta kommer bara att växa sig starkare under detta år och åren framöver.
—–
Under de senaste åren har den kinesiska regeringen sakta men säkert jobbat för att få kontroll över de stora techbolagen i landet. Nya lagstiftningar och regler har gjort det svårare för kinesiska bolag att verka utan statens inblandning, och nu har regeringen köpt in sig i de två största techbolagen, Tencent och Alibaba, med s.k. ”gyllene aktier”.
Tencent äger, eller är delägare, i en stor mängd företag runt om i världen. I musikbranschen äger man 20 procent av världens största skivbolag, Universal Music Group, ca 9 procent i Spotify, över 10 procent av Warner Music Group, andelar i en av Indiens största streamingtjänster Gaana mm.
De s.k. ”gyllene aktierna”, som innebär att staten äger ca 1 procent av bolaget, är ett sätt att få insyn i ekonomin och aktiviteterna. Sedan tidigare har Kina köpt in sig på samma sätt i ByteDance/TikTok, Weibo, och andra bolag.
—–
Warner Music Group har köpt upp rätten till samtliga intäktsströmmar från det legendariska bandet YES första 12 album, utgivna på Atlantic Records (som ägs av WMG). Det innebär att man helt enkelt köper ut bandets royalty-andelar.
Historiska album som Fragile, Close to the Edge, Relayer, Going for the One, Drama och 90125 ingår i uppköpet. Ingen summa har avslöjats.
Bandet säger i ett gemensamt uttalande:
”The entire YES family came together and worked enthusiastically with Warner Music Group to secure this historic deal, ensuring that these iconic recordings will continue to be curated in the optimum manner to delight their fans across more than five decades, while also finding and developing new audiences for this timeless music.”
—–
Nick Cave reagerar starkt på nya Nick Cave-liknande låttexter som skapas med hjälp av ChatGPT av fans. I ett uttalande skriver han:
”Suffice to say, I do not feel the same enthusiasm around this technology. I understand that ChatGPT is in its infancy but perhaps that is the emerging horror of AI – that it will forever be in its infancy, as it will always have further to go, and the direction is always forward, always faster.
Writing a good song is not mimicry, or replication, or pastiche, it is the opposite. It is an act of self-murder that destroys all one has strived to produce in the past. It is those dangerous, heart-stopping departures that catapult the artist beyond the limits of what he or she recognises as their known self.”
—–
I samband med releasen av låten Skinny Ape, genomförde Gorillaz ”lyssningspartyn” i Augmented Reality på Picadilly Circus i London och Times Square i New York. Mängder av fans flockades till AR-upplevelsen, som gick att uppleva under två dagar.
Genom att använda sig av Gorillaz-appen och titta genom mobilen runt omkring kunde man se mängder av objekt och avatarer av artisterna som framförde musiken ”på plats”.
—–
En av AI-plattformarna som används för att generera bakgrundsmusik är Beatoven.ai, ett företag från Bengaluru i Indien med ett tjugotal anställda.
Precis som övriga plattformar, som AIVA, Amper Music och Endel, anger man ett antal förutsättningar, genrer, tempo, tonarter och andra detaljer inledningsvis, varpå Beatoven genererar unika låtar som man sedan kan använda sig av i sina filmer eller på andra sätt.
Beatoven är fullt medvetna om hur upphovsrätten fungerar, och har därför tränat systemet med hjälp av en katalog som de klarerat alla rättigheter till.
En av grundarna, Siddharth Bhardwaj, säger:
– AI arranges all of those loops and samples that we have sourced from the artists. We train our AI-based models to generate a structure that combines all of these layers vertically and horizontally, so as to create a whole coherent track. For a one-minute track, the AI will take 10 seconds to generate five options for you.
Resultaten är blandade, men allt fler börjar använda sig av Beatoven för sina produktioner, framför allt i samband med YouTube, podcasts och gaming.
—–
Hueman Instrumentality har AI-genererat en enda lång musikvideo till Pink Floyds ikoniska album ”Dark Side of the Moon” från 1973. Resultatet är minst sagt suggestivt, och stundtals oerhört vackert.
—–
Lästips: How Wayfair and Spotify use machine learning to engage customers
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se