Första helgen i december arrangerades upplaga två av You + Music på Fryshuset i Stockholm och parallellt i mindre versioner i Malmö och Göteborg.
Musikmässan You + Music är ett initiativ från Grammis i samarbete med just Fryshuset med visionen att få en närmare kontakt mellan musikbransch och unga musikbranschsugna.
Den som har Dagens Nyheter kan läsa en fyllig rapport här:
https://www.dn.se/kultur/unga-moter-musikbransch-pa-you-music/
Martin Skiöld, tidigare i Kent, är i dag verksamhetsutvecklare i musik på Fryshuset. Han säger till DN:
– Vi vill skapa möjligheter för kids att träffa musikbranschen för att minska avståndet mellan dem. Förhoppningen är att försöka öppna dörrarna till alla möjliga vägar. Det finns de som sitter framför datorn och tänker ”Shit jag kan inte sjunga, det är kört för mig i musikbranschen”, men det är det inte. För det finns så jäkla mycket annat man kan göra utöver att vara artist.
Spotify och Live Nation är de två huvudsponsorerna men ett antal andra företrädare för branschen finns med i bilden. Planen är att You + music ska fortsätta under 2023 i flera mindre projekt.
Lars Nylin