Kinesiska NetEase rapporterar intäktsökning, är Kina på väg att bli den näst största streamingmarknaden i världen? Warner Music ingår samarbete med svenska spelstudion Hello There Games, och Bandbond expanderar till Tyskland. Det och mycket mer från Johanssons rekommendationsalgoritm.
—–
Den amerikanska domaren Jaqueline Scott Corley har avfärdat Metas krav på att Epidemic Sounds stämning ska läggas ned. MI har skrivit om stämningen tidigare (här), som handlar om att tiotusentals låtar funnits tillgängliga på Facebook och Instagram utan att korrekt licenser varit skrivna.
Totalt har Epidemic Sound rest krav på motsvarande ca 1,45 miljarder kronor.
Domstolen menar att Meta inte har kommit med tillräckligt starka argument, och skriver t.ex. ”Defendant’s motion improperly relies on materials outside the complaint — such as pre-suit investigations and Plaintiff’s website information.”
Den 12 januari genomförs en inledande s.k. Case Management Conference via Zoom, där båda parter ska höras. Domstolsbeslutet avslutas med den något allvarstyngda meningen: IT IS SO ORDERED.
Läs domstolsbeslut (PDF)
—–
Spotify kör i år en tredelad julkalender, som leds av Sofia Dalén, Dada Bozela och Christoffer Nyqvist. Sofia Dalén gör podden ”Sofias nöjeskarameller”, skådespelaren Dada kommer att guida lyssnarna genom brott i juletid i podden ”Brottskalendern”, och Christoffer ska återbesöka och kommentera olika historiska händelser i podden ”Christoffer feedbackar historien”.
Karin Bäckmark, nordisk podcastchef på Spotify, säger:
– Det känns väldigt kul att ha instiftat en årlig tradition i form av vår julkalender som på bara två år har blivit oerhört uppskattad och efterlängtad. I år kommer julkalendern bjuda på en härlig mix av humor, historia och värme i ledning av våra underbara värdar Sofia Dalén, Dada Bozela och Christoffer Nyqvist.
Länk till Spotifys julkalender
—–
Den svenska spelstudion Hello There Games har ingått ett partnerskap med Warner Music Group. Studion har många års erfarenhet av att arbeta i skärningspunkten mellan spel, musik och film, och i spelkatalogen återfinns produkter som skapats i samarbete med artister som Avicii, Alan Walker och AronChupa.
Oskar Eklund, VD på Hello There Games, säger:
– Vi är oerhört glada över att ha inlett ett samarbete med Warner Music Group sa Oskar Eklund. De är en väldigt respekterad aktör i musikindustrin och deras musikförlag har attraherat många duktiga och framgångsrika artister. Vi ser fram emot att utforska möjligheterna för våra IPn tillsammans med dem.
—–
Bandbond, en svensk community-plattform för hårdrock, har byggt ett gratis verktyg för hårdrocksfestivaler och dess besökare. Bandbond har nu blivit officiell festival-app för tyska Ruhrpott Metal Meeting i Oberhausen, som drar igång nu till helgen.
Under Corona-pandemin började Bandbond bygga en ”Festival Companion”, en sektion i appen vars syfte är att fansen ska få ut så mycket som möjligt av sitt festivalbesök. Efter ett antal lyckade samarbeten med svenska hårdrocksfestivaler är det dags för Bandbond att även sikta internationellt. Stefan “Husky” Hüskens, från arrangerande Continental Concerts, säger:
– Vi är jätteglada för att ha Bandbond som partner under Ruhrpott Metal Meeting. Deras Festival Companion är ett fantastiskt verktyg som verkligen kommer addera något extra för våra besökare.
—–
Apple Music har skickat ut ett meddelande till alla berörda rättighetshavare och organisationer i musikbranschen, att man önskar att alla ska börja skicka med ISNI-koder (International Standard Name Identifier). Syftet är att underlätta arbetet med att identifiera rätt aktörer, som musiker, labels, förlag och andra.
Tim Devenport, Executive Director på ISNI, säger:
– After several years partnering with Apple Music, we are pleased and excited by this extension of the use of ISNI into Apple Partners’ workflows. Leveraging ISNI’s capabilities as a bridging identifier – alongside Apple ID and other international standards – should further streamline the information exchanges underlying digital discovery to the benefit of creators and consumers alike.
—–
Utopia Music, som grundades av Mattias Hjelmstedt år 2016, och som har kontor i Stockholm (huvudkontoret ligger i Schweiz), meddelar att man säger upp delar av personalen för att sänka personalkostnaderna med 20 procent.
Samtidigt genomförs en organisationsförändring där man delar upp bolaget i ”Utopia Music Tech”, som kommer ledas av Roberto Neri, medan ”Utopia Royalty Platform” kommer ledas av bolagets CEO Markku Mäkeläinen.
En talesperson för bolaget säger:
– Like many growth companies in today’s macroeconomic environment, Utopia is making changes to its internal structure to optimise the business. We’ve grown rapidly in two years, organically and through fifteen acquisitions. Now, we’re realising cost synergies across these acquisitions and focusing on sustainable growth.
– Unfortunately, that means saying goodbye to some of our colleagues as part of this process. This isn’t a decision that was taken lightly and we greatly value the contribution of all our employees to Utopia’s journey so far.
Utopia har i skrivande stund ca 440 anställda listade på sin personalsida: https://career.utopiamusic.com/people
—–
Kinesiska NetEase Cloud Music, rapporterar en kraftig tillväxt i intäkterna, med över 22 procent under det tredje kvartalet 2022. Det är framför allt ett ökat antal betalande användare som drivit tillväxten.
Merparten av kineserna använder idag reklamfinansierade gratisversioner av streamingtjänsterna, men konverteringen till betalande användare har tagit fart under de senaste åren.
NetEase, som är den nästa största streamingaktören i Kina, har nu ca 40 miljoner betalande prenumeranter och 145 miljoner gratisanvändare, medan den största aktören Tencent, med tjänsterna QQ Music, Kugou och Kuwo, har ca 85 miljoner betalande användare och 500 miljoner gratisanvändare.
Kina var år 2021 den tredje största marknaden intäktsmässigt för streaming till masterägare globalt, bara Storbritannien och USA var större.
USA hade totala streamingintäkter på 7,25 miljarder dollar, Storbritannien 1,16 miljarder dollar och Kina landade på 945 miljoner dollar för året. Med utvecklingen hos NetEase och Tencent är det fullt möjligt att Kina redan år 2022, eller möjligen 2023, kommer passera Storbritannien som den näst största streamingmarknaden i världen.
—–
Amerikanska TikTok-utmanaren Triller plockar ned de tre majorkatalogerna från appen, samt all musik relaterad till Merlin (indiebranschens samarbetsorgan som företräder Distrokid, Amuse, FUGA, TuneCore, Kontor, Beggars Group och hundratals fler). Triller har haft problem med framför allt utbetalningar till rättighetshavare, i augusti stämde Sony Music Triller för utestående utbetalningar, och utbetalningar till andra aktörer är kraftigt försenade.
Hur nedtagningen kommer påverka appens 65 miljoner användare återstår att se. Triller själva menar att deras användare inte alls är så intresserad av den här musiken och säger i ett officiellt uttalande:
”We can confirm we assessed the app usage and a very small percentage of our users use the major label music as most of our users enjoy to make their own content with OG sounds and to upload on their own. Most of Merlin’s music is indie rock and dance; both genres which have a lower interest on the Triller app. It therefore makes no sense for Triller to continue spending tens of millions of dollars a year for music virtually no one uses on Triller.”
Efterhandskonstruktion eller inte? Vi får se.
—–
Livestreamingtjänsten V Live har meddelat att man kommer stänga ned tjänsten och appen den sista december i år. V Live har varit den största plattformen för att uppleva K-pop live på nätet, och är också det största arkivet för liveströmmmade konserter från Sydkorea.
BTS skivbolag HYBE, som gick in på den sydkoreanska börsen år 2020, meddelade i mars i år att man köpt upp V Live. Nedläggningen av plattformen har troligen att göra med börsnoterade HYBEs satsning på Weverse.
För några veckor sedan genomförde BTS en gratiskonsert som sändes på Weverse, med 49 miljoner fans som strömmade konserten.
—–
Universal Music Group har köpt in sig med 49 procent i PIAS (eller Play It Again Sam). PIAS har ända sedan 1980-talet varit en stark independent-aktör i Europa, men ingick för något år sedan ett närmare strategiskt samarbete med UMG.
En av grundarna, Kenny Gates, ger en intressant förklaring till varför man sålt en del av bolaget till UMG, nämligen att musikbranschen idag är konkurrensutsatt på ett helt annat sätt än tidigare:
– These days we are competing with finance and tech giants and a partner like Universal Music Group provides the additional support for us to compete and grow. Universal made it clear that they like us, they trust us and they need us, because they can’t do what we do and they value it highly.
Lucian Grainge, CEO för UMG, kommenterar uppköpet:
– While much of the past was focused on ‘majors versus indies,’ it’s clear that today, the important divide in our industry is about those committed to artist development versus those committed to quantity over quality. We share Kenny and Michel’s passion for developing artists and moving culture, and we recognize that a healthy music ecosystem needs companies like PIAS who are committed to amplifying the best voices in independent music.
—–
Tesla är på gång att implementera Dolby Atmos i sina bilar, tillsammans med Tidal och Apple Music. För att kunna spela musik i rumsligt ljud i bilen krävs endera ett HiFi Plus abonnemang från Tidal, eller ett abonnemang på Apple Music.
Sedan tidigare finns Spotify med som streamingtjänst i Tesla-bilar. Även där krävs ett Premiumabonnemang för att kunna använda tjänsten.
Netflix, YouTube och andra videotjänster finns också integrerade i pekskärmen på instrumentbrädan, men går bara att använda när bilen är parkerad.
—–
Lästips: Music and streaming market study
Den brittiska konkurrensmyndigheten CMA har släppt sin slutrapport i den stora undersökning man har gjort under 2022, och som delvis baseras på det arbete som tidigare genomförts i UK. Alla olika delar av branschen har under året fått komma in med yttranden.
CMA sammanfattar resultaten bl.a. så här:
”The CMA also heard concerns from creators – artists and songwriters – about how much they earn from streaming. With an increasing number of artists, tracks and streams, the money from streaming is shared more widely – with those that have the highest number of streams earning the most. The CMA found that over 60% of streams were of music recorded by only the top 0.4% of artists.
The CMA found that the concerns raised by artists are not being driven by the level of concentration of the recording market. Analysis found that neither record labels nor streaming services are likely to be making significant excess profits that could be shared with creators. Consequently, the issues concerning creators would not be addressed by measures intended to improve competition, but instead would need other policy measures in order to be addressed.”
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se