15 november 2022

JOHANSSON om upphovsrätt på högstadiet, Spotify, Stim

Från och med i höst ska alla elever som går på högstadiet i Sverige få lära sig mer hur upphovsrätten fungerar, enligt den nya kursplanen. Vad kan branschen göra? Spotify introducerar en ny interaktiv upplevelse med The Weeknd. Det och annat med Daniel Johansson.

—-

Med start hösten 2022 finns det en ny kursplan för grundskolan, som bl a innehåller nya riktlinjer för hur skolor och lärare ska undervisa kring musikrättigheter. Ändringarna innebär att eleverna på högstadiet ska få lära sig hur upphovsrätt fungerar, vad som gäller och vad man får och inte får göra med musik.

Tidigare har det funnits med i kursplanen för gymnasiet, men Skolverket skriver bl a följande i samband med den ändrade nationella kursplanen för musik under rubriken ”Ansvarsfullt förhållningssätt vid bruk av musik”:

”I läroplanens inledande delar under ”Normer och värden” anges att elever ska uppmärksammas på de ”möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför”. I ämnet musik finns det stora möjligheter för eleverna att skapa egen musik, dela den och kanske samproducera den med andra. Eleverna kan också ta del av andras musik och sprida den vidare. Därför är det viktigt att eleverna får kunskap om rättigheter och skyldigheter som gäller runt upphovsrätt. I årskurserna 7–9 behandlas frågor om upphovsrätt i innehållspunkten rättigheter och skyldigheter vid bruk av musik i olika sammanhang.”

Det här är naturligtvis en ändring som många i musikbranschen ser som positiv, och skulle rimligtvis också kunna öppna upp för skolor och lärare att kunna involvera olika aktörer från branschen i undervisningen.

Med tanke på utvecklingen kring plattformar som TikTok, YouTube, Twitch och Instagram m fl, lär sig ju barn tidigt idag hur man använder sig av musik i samband med att skapa videos och innehåll, och verktygen och apparna för att själva skapa musik blir hela tiden enklare och mer tillgängliga.

Kanske kunde det finnas ett värde att musikbranschens olika aktörer i det här sammanhanget tar fram bra utbildningsmaterial som lärare och skolor skulle kunna använda sig av?

Att branschorganisationer helt enkelt har en undersida som heter ”För skolor och lärare”, där några enkla PDF-er med utbildningsmaterial och slides finns, eller kanske t.o.m. några enklare filmer?

Som lärare vet jag hur mycket man uppskattar att få till sig bra material och underlag som man kan använda i undervisningen, istället för att behöva lägga en massa tid på att sammanställa det själv. En bra chans för musikbranschen att vara med och utbilda de nya generationerna i musikens betydelse och rättigheter.

PRV har redan släppt en sida på www.upphovsrattsskolan.se, som är bra och inriktar sig mer mot elever med lite olika spel, men jag tror det kan finnas utrymme för branschens aktörer att rikta in sig direkt mot musiklärare med ytterligare underlag.

Läs mer om den nya kursplanen

—–

Spotify har lanserat Mina topp 5: The Weekend, en interaktiv upplevelse i appen som bjuder in användarna att välja sina fem bästa The Weeknd-releaser och dela vidare på sociala medier. Funktionen har lanserats på 36 marknader, inklusive Sverige.

Projektet sker i samband med 10-årsjubileumet av The Weeknds album ”Trilogy”. Användare kan använda mobilappen för att välja ut de fem albumen, releaserna, projekten som de anser är de bästa som the Weeknd gjort genom åren, och dela som ett eget personligt ”kort” på sociala medier.

Det här är den andra upplagan av Spotifys interaktiva app-upplevelse, den första var med Kendrick Lamar.

Mer information

—–

Den 15 november sker höstutbetalningen från STIM till låtskrivare och förlag. Det är intäkter från en lång lista DSP-er som fördelas, de flesta gäller intäkter som kommit in för sista kvartalet 2021 eller första kvartalet 2022, men även intäkter från 2018 på Tidal, YouTube bakgrundsmusik för hela 2021 och Amazon-pengar för 2019.

Dessutom har Stim slutreglerat Apple Music för perioden januari 2016 – juni 2018, samt att det kommit in pengar från Joox, Moov, KK Box m.fl.

Se hela listan

—–

Masterchannel.ai heter en ny norsk tjänst som använder sig av artificiell intelligens för att mastra musik.

Tjänsten liknar lite den som Landr har haft flera år, men har en lite annorlunda prismodell och är framför allt mycket enklare att komma igång med.

www.masterchannel.ai

—-

Lästips: Performer Rights Study – 2022
Branschorganisation AEPO-ARTIS har publicerat en uppdaterad rapport som går igenom förutsättningarna för artister och musiker. Rapporten ger ett antal förslag till hur situationen för artister ska kunna förbättras i framför allt den digitala kontexten.

Läs rapporten (PDF)

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson