Epidemic Sound fortsätter att rekrytera ny expertis och växer internationellt. MI ställde 4 snabba till Oscar Höglund, VD på bolaget som ibland väcker starka känslor i musikbranschen.
Epidemic Sound anställde nyligen Julian Persaud, fd Airbnb, som CCO (försäljningschef), Rikard Herlitz, som tidigare varit på Google och Mojang, som CTO (teknikchef) och Rob Bullough som varit på Electronic Arts, som Global Brand Director.
I samband med detta passade vi på att ställa fyra snabba frågor till Oscar Höglund, VD på Epidemic Sound.
Det är nu 13 år sedan Epidemic Sound grundades, och ni har kontor i New York, Los Angeles, Seoul, Hamburg och Amsterdam. Hur stor del av verksamheten fokuserar idag på den internationella marknaden, jämfört med Sverige?
– Vi har idag en global närvaro och växer i snabb takt. Vårt mission är att ljudlägga världen och vi har kommit en bra bit på vägen. Vårt huvudkontor ligger dock i Stockholm så självklart är Sverige viktigt för oss.
Årsrapporten för 2021 visade på rekordintäkter närmare 700 miljoner kronor, och 439 anställda, har 2022 fortsatt i samma takt?
– Efterfrågan på våra tjänster fortsätter att vara stark tack vare ett bredare utbud, fler språk och nya marknader, vilket gör att vår tillväxtresa har fortsatt under 2022. Vi har anställt flertalet talanger, nu senast Julian Persaud som Chief Commercial Officer, Rikard Herlitz som Chief Technology Officer och Rob Bullough som Global Brand Director. Utöver att anställa supertalanger har vi under året även lanserat vår app och påbörjat en global expansion med start i Mexico.
Det går inte att komma ifrån att relationen mellan Epidemic och vissa andra delar av musikindustrin har varit infekterad under årens lopp, vad kan du säga om det? Vad är ditt perspektiv?
– Vi är stolta över att vi byggt upp en helt ny infrastruktur som kan fungera som ett mycket starkt alternativ till den traditionella modellen. Vi anser att det finns plats för flera modeller att samverka samtidigt. Genom åren har vi betalat ut hundratals miljoner till våra artister och vår största investering ligger i vår musikavdelning. Detta för att vi ska kunna stötta och vara attraktiva som partner för dem. Skulle vi inte satsa mycket på våra artister och betala bra samt ha en bra modell för att ta del av omsättningen skulle vi heller inte kunna hålla så hög kvalitet som vi gör idag. Ebo Krdum är ett fantastiskt exempel på en otrolig artist, t.o.m. Grammis-vinnare, som idag arbetar med oss och skapar fantastisk musik.
– Vi betalar en upfront-betalning till våra artister när vi beställer ett verk, men det är mycket viktigt att poängtera att vi delar 50/50 på alla intäkter från streamingtjänster som Spotify, Apple Music, Deezer etc. Utöver det delar vi ut en soundtrack-bonus varje kvartal, en fast pool som fördelas proportionellt bland musikskapare baserat på populariteten bland våra användare. Just nu ligger bonusen på 20 miljoner SEK. Bonusen ändras i takt med att vårt bolag växer. Vi har även gett möjlighet för de artister som vi arbetar med att investera i Epidemic Sounds incitamentsprogram, och på så vis vara med i vårt värdeskapande.
– Tack vare de olika delarna i vår kompensationsmodell tjänar våra artister mer än 500 000 SEK i genomsnitt per år och de som tjänar mest tjänar mer än 2 miljoner SEK i genomsnitt per år. Så, vi ser att det finns plats för flera modeller i musikbranschen, vår är bara en av många.
Hur tror du att framtiden för musik på nätet kommer att utvecklas under de kommande 5 – 10 åren?
– Det kommer bli ett bredare spektrum av valmöjligheter. Jag tror vi kommer se mer fokus på kreatörerna och de kommer kunna äga och styra mer och mer av sitt skapande, sin distribution och hur de når ut till sina fans, på sina egna villkor.
– I ena änden av spannet finns de som väljer att sälja hela sina kataloger såsom Bruce Springsteen, Neil Young, Blondie m.fl. I andra änden blir det istället tvärtom, där artister tack vare tjänster som Distrokid och TuneCore kan styra och kontrollera hela kedjan. Däremellan finns en mängd alternativ för musikern att välja mellan och vår modell är en variant. Jag ser med spänning fram emot framtiden!
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se