Spotify släppte i veckan siffrorna för det tredje kvartalet, som visar att tillväxten av användare fortsätter i önskad takt, t.o.m. bättre än förväntat. Samtidigt minskade annonsintäkterna, Spotify hade ökade kostnader gentemot rättighetshavare, och gjorde därmed ett större minusresultat än väntat.
Spotify är den största och viktigaste intäktskällan till musikindustrins rättighetshavare totalt sett, inklusive låtskrivarna och artisterna. Även om det i vissa länder är andra streamingplattformar som genererar mest intäkter, är Spotify den tjänst som fördelar mest pengar till rättighetshavarna globalt.
Men, kommer det fortsätta så?
Under det tredje kvartalet 2022 hade Spotify 456 miljoner månatligt aktiva användare, varav 273 miljoner var gratisanvändare, d.v.s. ca 60 procent. Det totala antalet användare ökade med 5% jämfört med Q2, och med hela 20% jämfört med samma kvartal förra året, en rejäl ökning.
Antalet betalande användare var 195 miljoner under kvartalet, och ökade med 7 miljoner jämfört med föregående kvartal. Till det ska läggas 12 miljoner betalande användare som inte var aktiva, d.v.s. de betalade men lyssnade inte på någon musik.
Antalet användare ökade alltså ordentligt, det viktigaste måttet för att det går bra för Spotify. Antalet gratisanvändare ökade med 22 miljoner under perioden.
Ibland är det lätt att glömma bort för oss i Sverige att för många användare är Spotify främst en gratistjänst finansierad av reklam.
Här i Sverige är det bara 25% som kör gratisversionen, och i Norge endast 21%, men vi behöver bara titta på vårt grannland Finland för att se att det där är 51% av användarna som kör gratisversionen (PolarisHub 2022).
Och så ser det ut i de flesta länder, det är en majoritet som använder sig av Spotify Free.
Det innebär att reklamintäkterna blir viktiga i den ekonomiska analysen av bolaget. Under det andra kvartalet hade den marknaden det tufft på grund av det rådande ekonomiska läget i världen.
Även om annonsintäkterna ökade under kvartalet för Spotify, gjorde de inte det i samma utsträckning som förväntat, vilket tillsammans med justerade kostnader till rättighetshavare resulterade i ett minusresultat på 228 miljoner euro för kvartalet.
Spotify skriver:
”Gross Margin came in below expectations, mainly due to an unfavorable adjustment to prior period estimates for rights holder liabilities. We also saw a margin impact due to slower than forecast advertising growth given the challenging macro environment.”
Börsen reagerade negativt på det här, och aktien föll från 97 dollar till 80 dollar, en lägstanotering för Spotify sedan börsintroduktionen 2018. För kortsiktiga investerare står det mer eller mindre klart att det inte kommer bli någon vinst för Spotify 2022, och därmed ingen utdelning.
Spotify hade redan tidigare signalerat att år 2022 skulle vara ett år med investeringar och ökade kostnader, något som Daniel Ek upprepade vid redovisningen av kvartalssiffrorna. Uppköpen av Findaway, Sonantic, Podsights och Chartable har självklart påverkat ekonomin, samtidigt som bolaget lagt stora resurser på att öka antalet användare på marknader i ”övriga världen” (utanför Europa, Nord- och Latinamerika).
Jag tror att en del investerare påverkas av den ekonomiska relationen med rättighetshavarna i branschen (framför allt den amerikanska). Samtidigt som musikens rättighetshavare självklart vill ha så bra betalt som möjligt från Spotify, måste det balanseras mot vikten av att Spotify som bolag står starkt.
Såväl Warner som Merlin är ju numera helt ute ur Spotify, och UMG och Sony har minskat sitt ägande, tillsammans har de totalt ca 6 procent.
Lite historik kan vara intressant: År 2008 fick de stora skivbolagen tillsammans med Merlin, som företräder hela indiesektorn, köpa 352 176 aktier i Spotify, för den symboliska summan 8 804 euro. Totalt hade Spotify vid den här tidpunkten 1 956 531 aktier. Skivbolagen ägde alltså 18 procent av bolaget när Spotify lanserades.
Så här såg den exakta fördelningen ut:
Sony Music Entertainment: 117 392 aktier (6%)
Universal Music: 97 827 aktier (5%)
Warner Music: 78 261 aktier (4%)
EMI: 39 131 aktier (2%)
Merlin: 19 565 aktier (1%)
Men, de senaste officiella siffrorna visar att Sony numera alltså äger 2,85% av aktierna, och Universal (som 2011 köpte EMI), äger 3,4%. Alla de andra har sålt av sina andelar, och fördelat vinsten till sina medlemmar och artister. Även Universal och Sony har fördelat vinsterna på de aktier de har sålt av till artisterna.
Det är inget unikt att de stora bolagen är delägare på olika sätt i streamingplattformar, de går ständigt in och ut i olika företag, precis som stora företag brukar göra. Spotify äger själva andelar i t.ex. Tencent Music Entertainment och Distrokid.
Det faktum att bolagen sålt av merparten av ägandet, innebär självklart att man också kan sätta lite mer press på Spotify i förhandlingarna, för att få en så stor andel av intäkterna som möjligt. Samtidigt som publishingsidan i USA nu ökat sin andel från 10,5 procent till 15,35 procent under de senaste fem åren.
Börsen är inte dum. Den vet att Spotify egentligen inte äger ”kärnprodukten”, d.v.s. musiken, och därför blir den ekonomiska relationen med de som faktiskt äger rättigheterna av central betydelse.
Det intressanta i sammanhanget är naturligtvis att lejonparten av intäkterna inte kommer från annonsverksamheten, utan från de betalande användarna, och den utvecklingen ser precis lika stark ut som den har gjort hela tiden. Förutsättningarna ser alltså egentligen väldigt bra ut.
Här tror jag att musikindustrins aktörer måste vara smarta och balanserade (framför allt i USA), för att hitta en nivå som både ökar de egna intäkterna, samtidigt som man stödjer Spotifys långsiktiga resa. Det spelar ingen roll om Spotify fortsätter att leverera intäkter, om investerarna får kalla fötter.
Än så länge fortsätter dock Spotify-tåget tuffa på (hur många företag kan visa en 20-procentig ökning av antalet användare år efter år efter år…), och leverera rekordintäkter till musikindustrin. Med nuvarande takt bör man nå en halv miljard aktiva användare någon gång nästa sommar.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se