Det dräller inte av TV-drama där svensk musikbransch förekommer. Därför kastar sig även MI:s Lars Nylin över Netflix aktuella Spotify-serie The Playlist.
The Playlist skildrar i en mix av fakta och fiktion historien om Spotify i sex olika människors perspektiv.
En så spektakulär start up-saga som den om Spotify har givetvis plats för MINST så många historier. Problemet är att den nu aktuella Netflix-serien bara förmår att bära upp maximalt ett par av dessa.
För att omedelbart sätta nivån kan det lugnt konstateras att de sex episoderna trots ett stundtals rimligt tv-mässigt hantverk inte på något plan håller för jämförelser med David Finchers så starka Facebook-film The Social Network.
Ändå såg jag serien i ett streck. Bingetittning deluxe. Delvis för att det inte direkt dräller av drama som helt eller delvis har musikbranschen, än mindre den svenska, i en central roll. Men också för att berättelsen om Spotify även är berättelsen om ett paradigmskifte, om The Pirate Bay, om en skivbransch i stålbad. Och om man ska tro elaka tungor: ett incitament för nämnda musikbransch att bli mindre trögrörlig, mer öppen för nyheter.
Detta sammantaget gör att serien trots de magra delarna i beskrivningen av huvudrollens Spotify, de är många, ändå får en viss bäring.
Serien är löst baserad i boken Spotify inifrån: så blir man störst i världen av ekonomijournalisterna Jonas Leijonhufvud och Sven Carlsson. Intrycket blir att det som inte handlar om tech/start ups/ekonomi har Googlats fram lite på en höft. Insikten om vad som faktiskt hände hos skivbolagen under de tio åren innan Spotify – när det skulle väljas nya vägar undan den döende CD:n – är minimal. På regins altare offras allt vad trovärdighet heter. Eller om det är av krasst ointresse, det löjeväckande ger bättre TV.
Därför blir kritiken mot just skivbolagen emellanåt omöjlig att ta in för undertecknad. Daniel Ek med vänner är dom vettiga som kan orientera i det nya landskapet. The Pirate Bay och deras anhang blir även här ett slags välmenanande techcowboys i slackerklädsel som fräckt lufsar på i tidsandan. Detta medan skivbolagen – och ännu värre Antipiratbyrån – ännu en gång skildras som tröga moralpoliser. Gråzoner och allmän mänsklig vettighet tillåts inte existera, utöver någon enstaka scen med Sonys och Universals dåvarande VD Per Sundin, som i serien agerar ställföreträdande skivbransch.
Men inte heller techaspekten följs upp med större bravur. Med ett skickligare manus, mer kunnigt om personerna Daniel Ek, Martin Lorentzon, Petra Hansson, Andreas Ehn och Sophia Bendz (snacka om att bli schablonskildrad), hade åtminstone den aspekten på historien kunnat tas i mål.
Personligen blir den största reaktionen efter några timmars flyktig underhållning påminnelsen om hur hårt piratkramandet den gången omfamnade inte minst medier.
Det blir därför en flashback i flera bemärkelser när SVT:s recensent i dag skriver om The Playlist: ”Serien framkallar sympatier för alla, till och med en pampig skivbolagschef på Sony som begråter CD-skivans försvinnande.”
Det var och är liksom för alltid utstakat vilka som var fina visionärer respektive främst vilsna.
Betyg: 2
*
Märkligt att The Playlist skildrar programmeraren Ludvig Strigeus så kortfattat. Där finns ett människoöde som griper tag.
*
Nämnde Per Sundin intervjuas i veckan av MBW: shorturl.at/lqsKR. Detta medan Daniel Ek porträtteras i DI Weekend, först intervjun på tio år är dock bakom betalvägg.
*
Om tyckandet ovan framstår som magsurt är det rätt uppfattat. I backspegeln känns det som en gåta att inte folk i skivbranschen tog till nävarna när ärkeliberala techcowboys högljutt bedyrade att musik skulle vara gratis eftersom det BORDE vara det och eftersom de hade tekniken att stjäla andras egendom.
*
Jag antar att Spotify byggde sin Beta-version på musik hämtad från The Pirate Bay. En twist jag nog inte förstod vid tiden.
*
Here It Is: A Tribute to Leonard Cohen är ett remarkabelt hyllningsalbum i produktion av Larry Klein. Namn som Norah Jones, Peter Gabriel, Gregory Porter, Sarah McLachlan, James Taylor, Iggy Pop, Mavis Staples och David Gray lovar mycket och uppfyller det.
*
Den årliga undersökningen Svenskarna och Internet har kommit med årets statistik och lyssnandet av musik bara ökar. Det senaste året har 72 procent av alla internetanvändare över 8 år lyssnat på strömmad musik, en ökning från 65 procent från 2021. Den största ökningen är föga överraskande bland äldre, lyssningen bland yngre är redan så utbredd. Bland 90-talister lyssnar hela 93 procent på musik via Spotify och andra strömningstjänster.
*
Tove Lo är med nya albumet Dirt Femme tillbaka med besked. Om hon nu någonsin var borta.
*
I The Playlist är dispyten mellan Taylor Swift och Spotify under 2014 en brytpunkt i relationen mellan tjänsten och de stora artistgiganterna. 2022 rullas Swifts album Midnight ut i samarbete med Spotify. Nya tider…
*
Nya kulturministern Parisa Liljestrand får ingen nåd hos Dagens Nyheters Björn Wiman: ”Parisa Liljestrand är i dessa sammanhang inte ett oprövat kort, hon är inte ens ett kort”.
Lars Nylin