19 oktober 2022

JOHANSSON om BMI, SoundCloud, Spotify Platinum mm

Det amerikanska sällskapet BMI går från att vara not-for-profit till att bli vinstdrivande, hur påverkar det svenska låtskrivare? Vad kommer nysläppta SoundCloud for Artists innebära? Och är Spotify äntligen på gång med ett HiFi-abonnemang? Det och annat från Daniel Johansson.

—–

I veckan avslöjades att BMI, som numera är det största insamlande rättighetssällskapet i USA, med större intäkter än ASCAP år 2021, går över till att bli ett vinstdrivande bolag.

BMI, som har varit not-for-profit ända sedan starten år 1939, genomför den här förändringen efter att ägarna, som huvudsakligen är olika broadcasters och media i USA, försökt sälja hela verksamheten men helt enkelt fått för låga bud.

Syftet med övergången är att göra det möjligt för BMI att hitta nytt kapital och utveckla verksamheten så att den blir ännu mer konkurrenskraftig på marknaden. Mike O’Neill, CEO för BMI, skriver bland annat i ett meddelande:

”Growth requires investment. And in this new model, we can now structure, fund and operate new strategic opportunities, adopt new technologies and enhance and expand our services and products in a way that under our old model would have come at the expense of distributions.”

Kommer det här att få någon betydelse för svenska låtskrivare och musikförlag?

MI frågade Peter Lindström, Director of Members & Market på STIM:

– Det är förstås lite tidigt och svårt att veta vad som händer men en del av Stims anslutna representeras av BMI i USA (vilket alltid är resultatet av aktivt val att byta från ASCAP i sådant fall) och eventuella förändringar hos BMI kommer av naturliga skäl påverka dessa rättighetshavare. BMI själva menar dock att bytet från icke-vinstdrivande modell är för att skapa större handlingsfrihet för exempelvis investeringar i utvecklingsprojekt och uppköp av andra tjänster/företag.

– Samtidigt så hade ägarna (som består av ett konsortium av amerikanska broadcasters) så sent som i våras planer på att sälja BMI. Så kanske att förändringen i BMI ska ses i ljuset av detta också. På kort sikt ser vi dock inte att det skulle ha påverkan på de rättighetshavare som är anslutna till BMI.

BMI fördelade 1,471 miljarder dollar till rättighetshavare under år 201, vilket är över 100 miljoner mer än ASCAP.

Läs Mike O’Neills hela meddelande

—–

SoundCloud har just lanserat SoundCloud for Artists, en ny dashboard och plattform som förutom att visa en mängd intressant statistik från olika DSP-er också integrerar distributionsfunktionen som tidigare gick under Repost, för 2,50 dollar i månaden.

Det intressanta är så klart att SoundCloud härmed gör det som Spotify försökte göra för några år sedan, integrera distribution och intäktsfördelning från andra plattformar genom sin egen tjänst.

Även om man haft Repost sedan 2019, är det här ytterligare ett steg att skapa en aggregerande plattform som artister ska välja istället för att använda någon annan av de vanliga distributörerna, som t.ex. Distrokid, Tunecore, Ditto, amuse mfl. På SoundCloud for Artists kan du nu direkt se statistik från t.ex. Spotify och Apple Music, och SoundCloud skriver:

”Repost by SoundCloud is now SoundCloud for Artists, your destination for all distribution needs and beyond. Distribution services are available for Next Plus and Next Pro tiers of membership. You may still see Repost listed as a rightsholder for a short period of time if you choose to monetize your content on SoundCloud via your SoundCloud for Artists Dashboard.”

För exakt fyra år sedan, den 17 oktober 2018, släppte Spotify nyheten att man skulle integrera Distrokid direkt till Spotify for Artists, då skrev man:

”Today, we’re happy to announce plans to enhance Spotify for Artists by enabling artists who upload to Spotify, via our recently announced beta feature, to seamlessly distribute their music to other platforms through DistroKid.”

Det projektet fick läggas i malpåse, men Repost har som sagt varit aktivt sedan 2019, och tidigare i år lanserade både ByteDance och Tencent Music sina egna distributionstjänster på plattformarna. ByteDance har funktionen SoundOn, och Tencent Music har One-Click for All.

Så, nu är frågan vad det här får för effekt?

Om SoundCloud lyckas utveckla SoundCloud for Artists till en riktigt bra dashboard, med integrerad statistik och data från de flesta andra stora DSP-er, samtidigt som man har en betalningsmodell som helt klart konkurrerar med de andra ”vanliga” distributörerna, kanske många av de miljoner DIY-artister som finns därute blir intresserade av att köra allt genom SoundCloud.

Det skulle utan tvekan stärka SoundClouds position i hela branschsystemet, samtidigt som plattformen skulle förbättra sin egen ekonomi i takt med att man samlar in och fördelar allt mer pengar.

Frågan är nu om Spotify funderar på att göra ett nytt försök?

Läs mer

—–

Spotify verkar testa priskänsligheten för en ny abonnemangsform i USA, Platinum, för 19,99 dollar. Det är i sig inget nytt att plattformen gör den här sortens tester, Spotify riktar sig ofta mot olika målgrupper för att testa nya funktioner och genomföra enkätundersökningar.

Det som är intressant med det här potentiella abonnemanget är att det förutom att inkludera HiFi också har med förbättrad hantering av musiken, andra spellistefunktioner, och mer information om låtarna, som t.ex. information om ljudet i låten (troligen de interna värden Spotify lägger på all musik, som t.ex. Valence, Danceability, Energy, Liveness osv).

Återigen, det här är troligen bara ytterligare en bland alla enkäter för att testa marknaden, men det visar ändå att något kanske skulle kunna vara på gång när det gäller HiFi-ljud på Spotify.

Förutom HiFi listas följande features som en del av det potentiella abonnemanget: Studio Sound, Headphone Tuner, Audio Insights, Library Pro, Playlist Pro, Limited-ad Spotify podcasts.

Läs mer

—–

En av de stora snackisarna just nu är vad som händer med TikToks kommande Spotify-konkurrent, som i diskussionerna har kallats TikTok Music. Det verkar som om de olika rättighetshavarna sitter i förhandlingar som har kommit olika långt, men att det är lite trögt för ByteDance att komma överens med alla.

ByteDance har ju redan en fullfjädrad á la carte on demand streamingapp, Resso, och enligt Wall Street Journal är det med utgångspunkt i den tjänsten som man försöker hitta lösningar. Resso skulle i så fall kanske rebrandas till TikTok Music på andra marknader.

I dagsläget är Resso som störst i Indien, men finns också i Indonesien och Brasilien. Förhandlingarna som pågår just nu skulle gälla att introducera tjänsten på ytterligare ett antal marknader, dock ingen av de största.

Rättighetshavarna verkar inte heller helt nöjda med vad ByteDance erbjuder, Sony Music drog ju bort sin katalog för någon månad sedan som ett resultat av att inget nytt licensavtal blivit skrivits.

Om TikTok skulle integrera en fullfjädrad streamingtjänst i appen, skulle det kunna bli en stark utmanare till Spotify, Apple Music, Amazon etc. Eftersom TikTok har över en miljard aktiva användare, skulle möjligheten att kunna strömma hela låtar direkt i appen mot ett Premium-abonnemang kunna locka många.

Läs mer (Music Ally)

Läs ännu mer (MiDIA)

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson