Den globala versionen av TikTok fyller fem år. Moderbolaget ByteDance firar tio år. MI:s Lars Nylin tittar på de spektakulära följderna av den dubbeljubilerande kinesiska gigantens framfart.
Några bilder in i den nya Netflix-serien om Spotifys grundande slås jag av tanken hur intressant det skulle vara att få motsvarande story om hur TikTok togs fram under 200 dagar i Zhongguancun, nordvästra Beijings svar på Silicon Valley.
Problemet är bara att om Daniel Ek är försiktig med att exponera sig privat är TikToks skapare Zhang Yiming en mussla. Ytterst lite finns avslöjat om dur det gick till när Zhang Yiming med kollegor på några få år gick från att arbeta med en fastighetsbrowser till techgiganten ByteDance, och så småningom det A.me som blev Douyin och snart, från september 2017, i en internationell version, plattformen TikTok.
Det finns desto mera sagt om följderna av fem år med TikTok. Från 2018 inkorporerat centrala delar av en annan kinesisk tjänst, Musical.ly, och från samma år närvaro i Sverige.
Den historien ger underlag för många säsonger på Netflix.
Musikindustrin har alltid levt i symbios med sin tids teknik. Men frågan är om det någonsin gått så snabbt att skaka om villkoren som när TikTok med sin AI-baserade tjänst nu helt vaskat om kortleken för branschen.
Bara häromdagen, tycks det, var spellistor som New Music Friday och Rap Caviar, varumärken som styrde den aktuella musiken. Nu hör jag bara om TikTok och samtalsämnet är detsamma inne på bolagen. Fenomenet TikTok är inte längre ett fenomen, det styr ofta verksamhet, marketing och inte minst a&r. Floskeln ”viral hit” i samband med TikTok-drivna hits bör skippas, det är lättare att peka på vilka hits som INTE rör sig på TikTok.
För en som snittar sex minuter på sina favoritlåtar är TikTok troligen för evigt en i alla perspektiv ny värld.
Fokuset på 15 sekunders snuttar är visserligen över. Sedan förra sommaren kan ett klipp på TikTok vara lika lång som en mellolåt om så önskas, tre minuter.
Men fokuseringen vid det rappa, omedelbara, uppmärksamhetssökande, kvarstår med all säkerhet för alltid.
När Running Up That Hill med Kate Bush blir ett spektakulärt TikTok-fenomen skapas det ur kopplingen till en scen i TV-serien Stranger Things. Och det stannar vid peaken av låten. Nostalgichocken innebär inte att albumet Hounds of Love, som låten hämtats från, plötsligt får en remarkabel comeback i sig.
Den positiva aspekten på TikTok är uppenbar. Vi är nu uppe i fyra år när tjänsten i sig drivit fram hits och stjärnor som aldrig annars skulle ha kunnat runda industrins alla flaskhalsar.
Det har heller troligen aldrig förekommit att så många unga människor varit så aktiva i att koppla musik till alla sorters känslor. Aldrig har konsumenterna så konkret fått välja vad konsumenterna själva vill ha.
Dessutom: användarna konsumerar, den amerikanska branschanalytikern Tatiana Cirisano har presenterat siffror som säger att 40% av TikTok-användare betalar för en strömningstjänst jämfört 25 % av befolkningen i gemen. 17% köper merchandise, jämfört 9 % av övrig befolkning, fortsatt enligt Cirisano.
Baksidorna är hittills vagare. Men dom smyger i kulisserna.
Vad betyder det för en musikers kreativitet att även behöva lägga kravet på att finnas på TikTok till en att-göra-lista som växt radikalt sedan tiden när agendan bestod av låtskrivande/rep/promo/turné?
I Sverige har jag inte noterat några akter som klagat. Globalt har stjärnor som Florence Welch i Florence And The Machine öppet ifrågasatt vad hon har på TikTok att göra, och om hon ens hinner.
När fossil som undertecknad befarar att musiken krasst blir sämre med TikTok handlar det om just detta: hur mycket tid finns det att bli en lysande låtskrivare och artist om dessa delar i karriärpusslet tar så mycket tid? Om även själva låtskapandet blir en del av bruset.
På 2010-talet bröts många strukturer i musiksammanhanget, nu påverkas även själva låtskrivarprocessen.
“To keep streaming consumers engaged, it is increasingly common for songs to begin in medias res — with a hook, followed by a hook and ending with another hook,” skrev Charlie Harding och Nate Sloan i The New York Times tidigare i år.
Och hur påverkas bolagens arbete med a&r på lång sikt om fokus så finns på kortsiktig snuttifiering?
Andra ser den enorma talangbas som skapas. Och de i princip gränslösa möjligheterna att nå aktiva fans i ständig kommunikation. Dom finns i UGC-eran ofta bara 15, 30, 60 eller tre minuter bort. Helt nära allmän underhållning och ”vanliga” nyheter.
Aldrig har musiken varit så allmän.
Kort sagt: Vad har du ställt till med Mr Zhang?
Svaret är ännu inte klart. Men det är ingen tvekan om att 39-åringen förtjänar lite bubbel om han firar sina två jubileum. Och han har råd. Enligt Bloomberg Billionaires Index för oktober är han värd motsvarande 600 miljarder svenska kronor och är Kinas näst rikaste person.
Daniel Ek må ha fått en TV-serie, i förmögenhet är han i skuggan av den enstaka person som kanske mest påverkat Spotify och andra tjänster.
Frågan är om nästa steg blir att ByteDance även aktivt utmanar Spotify.
Enligt tidningen Business Insider lämnade ByteDance i mars i år in en varumärkesansökan till amerikanska patentverket för TikTok Music. Enligt anmälan ska tjänsten låta användare ”köpa, spela, dela och ladda ner musik” och även ”skapa, dela och rekommendera spellistor, kommentera musik, samt livestreama ljud och video.”
På beskrivningen låter det definitivt som om ByteDance inte tänker nöja sig med det bolaget redan uppnått. Musikindustrin kan troligen få uppleva en ännu mer markant närvaro av det som en gång började i Zhongguancun, mellan tredje och fjärde ringvägen i Beijing.
*
Fyller TikTok verkligen fem år 2022, frågar sig kanske någon? Ja, om man räknar från den globala lanseringen under namnet TikTok i indonesiska Jakarta i september 2017. I det skedet hade ByteDance/TikTok vare sig köpt musical.ly eller spikat lansering i exempelvis Sverige. Föregångaren Douyin lanserades i september 2016.
*
I det första internationella pressmeddelandet om TikTok sades: “Tik Tok’s special effects include shaking and shivering with hip-hop and electronic music, hair dying, 3D stickers and props. In addition, creators can take their talent to the next level and unlock a world of endless possibilities by tapping into a massive music library.” Frågan är om ens Mr Zhang och hans närmaste kunde fantisera om det genomslag den visionen skulle få.
*
Kollega Christel Valsinger skriver om fem år med metoo i sin krönika. En stark påminnelse om vad som hänt och inte hänt sedan dess.
*
Joel Alme har ingen konkurrens om årets albumtitel: Sköt er själva så sköter jag inte mitt.
*
Missa inte heller Daniel Johanssons fakta om antal låtar och artister på strömningstjänsterna i veckans spalt. Mycket intressant läsning.
*
Beth Ortons åttonde album Weather Alive är hennes starkaste hitttills. Drömlikt och spetsigt i en fascinerande kombination.
*
Pugh Rogefeldt, svårt nervsjuk med avslutad karriär, går i sin aktuella singel Fasta klippa (inspelad 2018) från en version av en 1700-talspsalm, över den långsamma satsen i Beethovens sjunde symfoni till att i finalen citera sin egen tidiga låt Här kommer natten. Tårar tränger på.
Lars Nylin