Förra veckan arrangerade ExMS en nordisk delegationsresa till Sydkorea. ExMS VD Jesper Thorsson var i somras inbjuden som talare till World Cultural Industry Forum, men detta var den första handelsdelegationen till Seoul efter Covid.
De nordiska delegaterna besökte och kopplades samman med bolag som SM Entertainment, Cube Entertainment, Warner Chappell, Hybe (Big Hit), SBS MTV The Show, SM Universe Global Artist Training Center och 153/Joombas Music Group.
Delegationen fick också tre keynotes av experter på den sydkoreanska marknaden: K-Pop Market av Christina Chung på plattformen Sparwk, South Korean Market Overview av Marty Ro från LIAK (Record Label Industry Association of Korea) och Media landscape for Music in South Korea av Yuni Lim, journalist på dagstidningen Dong A-Ilbo.
Resan avslutades med en mottagning för inbjuden koreansk bransch på den norska ambassadörens
Anne Kari Hansen Ovinds residens.
Jesper Thorsson, VD Export Music Sweden, säger till MI:
-Intresset för nordiska låtskrivare är fortsatt stort i Sydkorea och idag är chanserna ännu större att ett samarbete resulterar i en världshit då K-Pop ju är ett världsomspännande fenomen – även utanför Asien. Mycket intressanta företagsbesök, möten och keynotes. Också underbart som reseledare att Sydkorea nu är enklare att operera i, dagen innan de flesta av oss anlände tog man t ex bort det tidigare obligatoriska PCR-testet vid landning. Stort tack till Robin Jenssen, Christina Chung och Jin Sun Choi på Sparwk och Ekko som varit mycket behjälpliga under detta nedslag på konsultbasis. Och även till svenska ambassadören Daniel Wolvén, den norska ambassadören Anne Kari Hansen Ovind och deras respektive ambassader med lokal personal.
Bland de tolv nordiska delegaterna fanns Johanna Hoffman (Universal Music), Robin Jenssen (Ekko Music Rights), Christopher Thordson (Ifpi), Per Sinding Larsen (med stipendium från Publicistklubben), Luisa Rolander (GL Music) och Steffen Strojek (Official Music Publishing / Universal Music Publishing Sweden).
Lars Nylin