Brittiska PRS meddelar att de kommer släppa en ny portal för metadata, samtidigt som amerikanska MLC samarbetar med distributörer för att hitta ”borttappade” pengar. GESAC släpper ny rapport om streamingekonomin, och TikTok köper tillbaka aktier. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
En av de saker som fortsätter vara ett konundrum i musikbranschen är problemet med korrekt metadata kring musiken. Felaktig metadata innebär ganska ofta att upphovsrättsliga pengar inte hittar fram till korrekt rättighetshavare och bidrar till att streamingtjänster har svårt att presentera rätt information.
Metadata kan beskrivas som ”data om data”, d.v.s. den information som behövs för att kunna identifiera olika sorters innehåll. I musikbranschen används flera sådana standardiserade format:
– ISWC (International Standard Work Code) för att identifiera verket,
– ISRC (International Standard Recording Code) för att identifiera inspelningen,
– IPI (Interested Party Information) för att identifiera låtskrivare och förlag,
– IPN (International Performer Number) för att identifiera artister och musiker,
– ISNI (International Standard Name Identifier) för att identifiera både personer och organisationer,
– DDEX (Digital Data Exchange) som är flera standarder för den digitala distributionen.
Ska man hitta all information kring en låt, d.v.s. alla låtskrivare som eventuellt funnits med, vilka förlag som är involverade, alla musiker och artister som medverkar, vilka olika inspelningar av låten som finns, vilken eller vilka masterägare som gäller, distributörer och en hel del annan data, så behöver man alltså hantera flera olika metadatastandarder.
Det gör att det ibland kan bli lite rörigt, och det finns fortfarande ingen riktigt bra portal där du enkelt kan söka på en låt och få all data och information kring den låten på ett och samma ställe.
Svenskgrundade Session.id gör ett gott försök genom att tillhandahålla en lösning där alla involverade i skapandet, produktionen och inspelningen av musik kan registrera information samtidigt som musiken skapas, istället för att hanteringen av information och data kommer in senare. Det gör processen mycket lättare, men hanterar samtidigt inte den historiska katalogen som redan är ”uppe”.
MusicBrainz försöker också lösa problemet, genom att skapa en öppen databas där alla standarder ska kunna kopplas på liksom att vem som helst kan fyll på information, som Wikipedia, men de når inte riktigt ända fram, mycket data saknas.
Och många av oss minns självklart projektet Global Repertoire Database, som med goda intentioner ville skapa en global databas för all repertoar men som lades ned efter att amerikanska ASCAP hoppat av projektet och det blev svårt med finansieringen.
På utövarsidan har man dock lyckats skapa en gemensam databas mellan alla insamlande sällskap, VRDB (Virtual Recording Database), som administreras av SCAPR.
Nu meddelar i alla fall PRS for Music (brittiska motsvarigheten till STIM) att man kommer lansera en helt ny portal där man ska kunna matcha och hitta verk direkt online, söka på ISWC-koder och IPI och få korrekt information. Tanken med portalen är att åtminstone deras repertoar ska bli lättare att få information kring. PRS skriver:
”This online tool will give songwriters, composers and music publishers greater visibility and increased control over their data, with the ability to search and download key data about their works. Importantly, it will also allow them to highlight any discrepancies. The new tool will give Digital Service Providers (DSP’s) access to writer information, facilitating more songwriter credits on streaming services.”
STIM har redan den här funktionen tillgänglig för ”sin” repertoar, men endast för de som är registrerade (finns under Mina Sidor), där man kan söka på ISWC och IPI, låttitel, låtskrivare etc.
Samtidigt meddelar MLC (Mechanical Licensing Collective, det amerikanska sällskapet för de mekaniska intäkterna) ett initiativ där man har samarbetat med digitala distributörer för att försöka hitta rätt metadata kring låtar, framför allt låtar som laddas upp till streamingtjänster som saknar korrekt metadata. De distributörer man samarbetar med är: TuneCore, CD Baby, Believe, Repost by SoundCloud, Symphonic Distribution, Empire och Vydia.
Dae Bogan, som är ansvarig för samarbetet från MLC´s håll, säger:
– Our data has identified millions of dollars in unmatched digital audio mechanical royalties due to creators for songs they’ve recorded and released through more than 1,800 independent music distributors, aggregators and labels around the world. By giving these companies visibility into the data, we can help them serve their customers better and help The MLC reduce unclaimed royalties.
Det här är naturligtvis två mycket bra initiativ. Men, jag kan inte låta bli att fundera över hur det kommer sig att musikbranschen fortfarande inte har kommit fram till en gemensam lösning med en portal som aggregerar in all data från alla databaser och som kan presentera all detaljerad information på ett och samma ställe.
Även om en sådan dataportal inte är/bör vara öppen för vem som helst (med tanke på att det även finns potentiellt konfidentiell information) bör det vara åtminstone teknologiskt möjligt att genomföra. Om det är ”politiskt” möjligt, är en annan fråga…
För den som vill undersöka de olika standarderna:
https://iswcnet.cisac.org
https://isrcsearch.ifpi.org
https://www.scapr.org/tools-projects/ipd/
https://isni.org
https://ddex.org
—–
Senare i år ska riksdagen ta ett beslut om ny upphovsrättslagstiftning i Sverige baserat på DSM-direktivet, nya regler som ska gälla från 1 januari 2023. (Propositionen finns här)
Artistorganisationen AEIPO-ARTIS har just publicerat en bra interaktiv karta som visar hur direktivet implementerats, eller inte implementerats, i de olika medlemsländerna. Sverige är ett av nio länder som än så länge inte har lagstiftning på plats, däribland Danmark, Portugal, Polen, Grekland och Tjeckien.
Kartan innehåller också information kring vilka länder som har implementerat någon variant av en s.k. oavvislig ersättningsrätt.
https://www.aepo-artis.org/policy/copyright-directive/#map
—–
En ny rapport från GESAC, samarbetsorganet för upphovsrättssällskap i Europa, går igenom streamingekonomin utifrån låtskrivares och musikförlags perspektiv, och ger ett antal förslag på hur en mer rättvis streamingekonomi skulle kunna byggas.
Rapporten heter Study on the place and role of authors and composers in the European music streaming market, är skriven av Emmanuel Legrand, och bygger dels på intervjuer och samtal med berörda aktörer runt om i Europa och egen research.
Legrand drar slutsatsen att streamingekonomin har en snedfördelning av intäkterna, där musikskaparna helt enkelt får en för liten del av kakan i förhållande till den betydelse de har i systemet, och kommer med förslag på framför allt tre områden som behöver lösas:
– Asymmetry between services’ goals and authors’ expectations
– Structural issues of fairness in streaming market and cultural diversity
– Systemic imbalance in revenue allocation
Peter Lindström, Director Members & Markets på Stim, som är medlem i GESAC, säger i samband med releasen av rapporten:
– Streamingen fortsätter att vinna mark på område efter område, och det är viktigt att vi får en fördjupad diskussion om systemen och förutsättningarna, som i allt större utsträckning avgör hur kulturen mår och fungerar. Stim arbetar oförtröttligt för att ge mesta möjliga värde till musikskaparna. Som delägare i ICE, ett av världens mest effektiva copyrighthanteringssystem, har vi kämpat hårt för att förbättra villkoren med streamingtjänsterna. Men mer måste göras. Det är hög tid att vi nu lyfter diskussionen om streamingen och sätter låtskrivarna mer i fokus.
Läs rapporten (PDF)
—–
AmazeVR, plattformen för virtuella konsertupplevelser, har tagit in 180 miljoner kronor i nytt kapital. Pengarna ska användas för att bygga närmare relation med musikbranschen, artister, skivbolag, förlag och management.
AmazeVR håller på att bygga en plattform för virtuella livekonserter i metaverse, som ska fungera med de olika appar och glasögon som finns redan nu, men också med de kommande, som t.ex. Metas Quest Pro och Apples Reality-produkter som förväntas släppa under 2023 eller 2024.
En av investerarna är CJ ENM, ett av de största underhållningsföretagen i Sydkorea, som är kända för sina satsningar på ny digital teknik, och de säger i en officiell kommentar:
”The virtual reality entertainment industry is growing rapidly, and we believe that music and gaming are two of the most promising sectors for future development. CJ ENM plans to convert concerts and music TV shows to VR music experiences with AmazeVR’s prime technology, and additional original content such as dramas and movies in the future to maximize their content value and business opportunities.”
—–
Apple har plockat bort den ryska tjänsten VK Music från Appstore, liksom andra appar relaterade till vKontakte (som är den ryska motsvarigheten till Facebook). Skälet är de nya sanktioner som länder uppmanas att lägga på Ryssland, i det här fallet Storbritannien. Apple skriver i ett officiellt uttalande:
“In order to comply with these sanctions, Apple terminated the developer accounts associated with these apps, and the apps cannot be downloaded from any App Store, regardless of location. Users who have already downloaded these apps may continue to use them.”
—–
Audius, streamingtjänsten som bygger på blockkedjan, meddelar att man numera har 7,5 miljoner månatliga aktiva användare (MAU). Det innebär att tjänsten nu är nästan lika stor som Deezer (som har 9 miljoner aktiva användare), och större än andra konkurrenter som t.ex. Tidal och Napster.
—–
Ryktena kring ByteDance (som äger TikTok och dess motsvarighet Douyin i Kina) och företagets börsintroduktion har varit många, men nu verkar det som att det står helt klart ett en sådan inte är aktuell. För ett par veckor sedan sade finanschefen Julie Gao till sina anställda på ett stormöte att en IPO inte ligger i planen.
I förra veckan avslöjade Wall Street Journal att ByteDance gått ut med ett erbjudande om att köpa tillbaka aktier från de investorer som tidigare gått in i bolaget. ByteDance ska enligt deras uppgifter lägga ca 3 miljarder dollar på att köpa tillbaka aktier. Det troliga syftet är att blidka de investerare som gått in med pengar så de ändå kan få en någorlunda exit, trots att man struntar i IPO-n, just nu.
Samtidigt kommer man utöka optionsprogrammet för de 30 000 anställda som företaget har. ByteDance var värderat till 400 miljarder dollar år 2021, men ligger enligt de flesta nu på en värdering kring 320 – 350 miljarder dollar. Som jämförelse kan nämnas att Sveriges bruttonationalprodukt år 2021 var ca 500 miljarder dollar.
WSJ-artikel (betalvägg)
—–
QQ Music (som ägs och drivs av Tencent Music Entertainment) är en av få streamingtjänster i världen som skapat möjligheten för användare att köpa NFTs. Huanhe heter appen som använts, och som är byggd på den egenutvecklade blockkedjan Zhixin, kopplad mot Ethereum.
Intresset har varit stort för plattformen, 80 000 fans signade t.ex. upp sig för att få köpa NFTs av en demo från den kinesiska artisten och producenten Hu Yanbin. Men, den kinesiska centralbanken har infört ett förbud mot all handel med kryptovaluta, och tidigare i höst meddelade QQ Music att man stänger ned sin försäljning av NFTs.
Nu kräver köpare att få pengarna tillbaka. QQ Music/Tencent verkar vara på väg att stänga ned hela den blockkedjan, något som skulle få alla NFT-er att bli mer eller mindre värdelösa (så länge inte någon annan blockkedja ”tar över” distribution och hantering av NFT-erna).
—–
Lästips: Ny lagstiftning för modern privatkopiering
STIM i en debattartikel om den kommande nya lagstiftningen kring privatkopieringsersättningen, med anledning av den utredning som befinner sig på remiss och som ska ligga till grund för riksdagens beslut under 2023.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se