J.Nils PR är namnet på en nystartad PR-byrå, med Josefine Nilsson vid rodret. Hon har tidigare jobbat på Aloaded och kommer närmast från musikbolaget PIAS. Hon är också manager åt Amanda Fondell. Vi bad henne berätta om sig själv och sin vision i en 4 Snabba.
Hur hamnade du i musikbranschen från första början?
– Jag har alltid varit väldigt målmedveten och inriktad på musikbranschen sedan unga år. När jag flyttade till Stockholm årsskiftet 2014/2015 började jag umgås i kreativa kretsar där många utövade musik. Ett par år senare fann jag en utbildning som jag tyckte passade mig bra – en kommunikatörsutbildning som var väldigt bred och innefattade flera praktikperioder där en själv fick möjlighet att nischa in sig på den bransch en ville. Jag visste redan innan jag började utbildningen att musikbranschen var vad jag tänkte satsa på.
Under min första praktik inom branschen var jag på Ten Music Group där jag arbetade med digital projektledning, la planer och ansvarade över utvalda artisters sociala medier, deltog aktivt i möten och skapade content etc. Jag fick chansen att känna på flera områden inom labelsidan och fann snabbt ett starkt intresse. Samtidigt som min praktik var jag dessutom drivande i ett independent artistprojekt där min roll innefattade mycket ansvar och projektledning. Jag var väl redan då och nosade på management-rollen och vad den kan innebära för ett artistprojekt.
Viken är den största utmaningen med att jobba med PR just nu?
– Jag tror att vi först och främst måste komma fram till vad PR egentligen är och innefattar. Under de år jag arbetat aktivt med PR har musikbranschen så väl som andra branscher sett en stor förändring och utveckling. Vi har även genomgått en pandemi och andra utmaningar som påverkat oss mycket, inte minst snabbat på den digitala utvecklingsprocessen avsevärt. Vi behöver titta på hur vi idag konsumerar musik gentemot hur det var bara för ett par år sedan, och därmed titta på hur vi idag ser på PR och dess innebörd.
För mig handlar PR om så mycket mer än att det ger faktiska resultat i form av publicitet, även om det såklart är målet. PR som står för ’Public Relations’ handlar om att skapa och upprätthålla relationer där de flesta former av relationsdrivet inflytande bör inkluderas. Det handlar om att vara spindeln i nätet, om att ständigt vrida och vända på idéer och vara nytänkande i sitt sätt att arbeta. Hur kan vi i vårt arbete möta den snabba utveckling vi sett och fortsätter se?
Jag är övertygad om att digital närvaro är nödvändigt för att öka chanserna till att stärka vårt inflytande och uppnå bästa möjliga resultat. Jag tror också på att begreppet PR just nu befinner sig i ett skifte där PR-rollen kommer att vara bredare än den tidigare varit och innefatta fler arbetssätt. J.Nils PR jobbar därför aktivt inom digitala områden med bland annat projektledning och planering, content och hantering av sociala medier, branding av kreativa varumärken och artistprofilering. Förutom detta erbjuder byrån PR-strategier, promotion av musik mot TV & radio, streamingplattformar, onlinemedia, printmagasin, spellistor och podcasts med mera.
Vem är drömkunden?
– Drömkunden är ett team av engagerade och ambitiösa personer som drivs av att vi tillsammans tror på projektet till 100%! Där vi kan slå våra kloka huvuden ihop och där allas olika ansvarsområden sköts på rätt sätt. När man kommer in som extern part i ett befintligt team kan det ibland vara lite otydligt vem som förväntas göra vad i projektet och det är något jag gärna undviker genom tydlighet och organisering.
Målet för mig nu är att vidga kundkretsen internationellt och successivt börja etablera ett namn utanför Nordens gränser, samtidigt som jag självklart kikar på nya samarbeten lokalt. Jag är alltid öppen för att ta en förutsättningslös kaffe, så till er som läser detta och funderar på att anlita PR/Marketing eller bara vill veta mer om vad J.Nils PR erbjuder: hör gärna av er så bokar vi ett möte!
Vilken typ av projekt jobbar du med nu närmast?
– Jag har många otroliga projekt i gång just nu, men några är samarbeten med Nordmark Records (Per Nordmark), Raindear (Rebecca Bergcrantz), Dalecarlia Music Awards 2023, Dalapop och Amanda Fondell som jag är manager till. Mycket nytt och spännande kommer snart, håll utkik!
Christel Valsinger