13 september 2022

JOHANSSON om streamingens framtid, TikTok, Spotify mm

Hur länge kommer tillväxten av streamingintäkterna fortsätta? Och hur stor är USA:s dominans egentligen? Och vilken betydelse har TikTok? Daniel Johansson analyserar och rapporterar som vanligt från techområdet.

—–

I takt med att musikens olika aktörer blivit heta investerings- och köpobjekt (läs om t.ex. Kobalt-affären på annan plats på MI), tävlar banker och analysfirmor om att leverera prognoser inför framtiden.

Goldman Sachs har gjort många bedömningar genom åren, med olika nivåer av träffsäkerhet, men den senaste bedömningen av intäkter på global basis för inspelad musik ser rätt trolig ut.

En intäktsökning på 7,6% under 2022 och ungefär lika mycket under 2023, 7,1%. Mest intressant är kanske att tillväxten tros fortsätta åtminstone fram till 2030, framför allt för streamingen, banken tror att de totala intäkterna för inspelad musik kommer att vara kring 80 miljarder USD år 2030 med 1,26 miljarder betalande prenumeranter.

Med tanke på att vi alldeles snart är 8 miljarder människor i världen (några hundra miljoner fler dessutom år 2030), är det inte alls någon drömkalkyl, så länge vi slipper wild cards och piratöverraskningar av typen ”AI-Napster”.

En liten analys över streamingintäkterna till masterägare visar att det framför all är USA som dominerar streamingligan, och har dominerat de senaste åren. Faktum är att streamingintäkterna till masterägare i USA var sex gånger större än tvåan under år 2021, Storbritannien, och att USA som ensam marknad står för klart mer än de övriga 9 länderna på topp 10-listan sammanräknat, 7 250 milj. USD jämfört med 6 150 milj (enligt IFPI:s globala sammanställning för år 2021):

1. USA: 7 250 milj. USD
2. UK: 1 160 milj. USD
3. Kina: 945 milj. USD
4. Tyskland: 919 milj. USD
5. Japan: 890 milj USD
6. Frankrike: 581 milj. USD
7. Sydkorea: 501 milj. USD
8. Kanada: 455 milj. USD
9. Australien: 364 milj. USD
10. Brasilien: 335 milj. USD

Tittar vi på de nordiska länderna så ligger Sverige på sjuttonde plats och Norge och Danmark på nittonde och tjugonde plats i streamingligan.

Den stora frågan är när den amerikanska marknaden börjar sakta av? Hittills har det inte funnits några tecken på det, men per capita-nivån börjar nu komma rätt högt och troligt är väl att vi ändå kommer se någon form av utplaning och mättnad. Men det är inte säkert, Spotify har t.ex. fortfarande kortet prishöjning kvar att slänga fram på bordet i USA, vanlig Premium ligger fortfarande på 9.99 USD där.

Men, det är nog trots allt andra marknader som kommer ha fortsatt riktigt stor tillväxt om vi blickar fram mot 2030, som Goldman Sachs. Kina skulle nog kunna gå om UK som näst största streamingmarknad redan i år, absolut som senast nästa år.

Japan kommer förmodligen se en grym streamingtillväxt under de kommande åren, de är fortfarande 5-6 år efter t.ex. USA, och när branschen väl trycker på knappen där kommer folk gå över till streaming en masse.

Utanför topp 10 har vi Indien på sextonde plats, som ligger på en extremt låg per capita-nivå under år 2021, 0,16 USD… Att jämföra med segraren i klassen, Norge som hade över 30 USD per capita under år 2021.

Så, det finns en enorm potentiell uppsida, MEN, det finns naturligtvis en annan sida till det. Streamingutvecklingen de senaste åren har inneburit en stark comeback för lokal repertoar, på de inhemska språken. Vi ser det överallt. Samtidigt som det har skapat ett gäng globala superstjärnor (som det iofs alltid har varit).

Små marknader, som t.ex. Sverige, Norge, Danmark och Finland, har svårt att generera den sortens volym som krävs för att det ska bli någon verklig snurr på intäkterna, för musik på de lokala språken. Även om en ”Banan Melon Kiwi & Citron”, eller en ”Din låt”, eller en ”X” genererar jämförelsevis mycket strömmar lokalt, handlar det om några få tiotals miljoner strömmar på Spotify.

”Svag” har 178 miljoner strömmar på Spotify, ”Jag kommer” 88 miljoner strömmar på Spotify, och ”Babblarnas vaggvisa” har 139 miljoner strömmar. Det är mycket, för att vara musik på svenska, men jämfört med den amerikanska marknaden står sig även de siffrorna rätt slätt.

Totalt sett ser dock framtiden mycket ljus ut, tack vare Spotify, Apple Music och de andra streamingtjänsterna. Frågan är vad som händer efter år 2030?

Why Wall Street Is Still Betting on Music (betalvägg, Financial Times)

—–

Också på ämnet streaming, nu på torsdag släpper undertecknad en rapport på by:Larm, som skrivits på uppdrag av IAO, International Artist Organisation.

Den heter ”Streams & Dreams – A Fair Music Economy for All”, är 42 sidor lång, och innehåller en undersökning vi har gjort bland 200 artister i Europa, liksom förslag till hur hela streamingekonomin ska kunna göras mer rättvis.

Hela syftet med rapporten och undersökningen har varit att låta artister få komma till tals, istället för att alla andra ska uttala sig å deras vägnar.

Med i panelen på by:Larm sitter Nacho Garcia Vega från IAO, Jenny Hermansson från Spotify, Anneli Axelsson från Musikerförbundet, Sara Indrio, artist, och Kristine Bjørnstad från 777 Music med Boy Pablo etc.

Här kommer en liten sneak peak, bara för MI:s läsare:

– 70% av artisterna vill se en s.k. oavvislig ersättningsrätt på plats.
– Bara 10% har tjänat några pengar på konserter online.
– 75% anser att dagens pro rata-modell är orättvis.

Vi ses på Dansens Hus kl. 14.00 på torsdag. 🙂

https://bylarm.no/lineup/streams-and-dreams-a-fair-music-economy-for-all

—–

Att TikTok har fått en mycket stor betydelse för musikbranschen råder det ingen tvekan om. Under de senaste åren har appen gått från att vara ett ungdomsfenomen till att bli en plattform som används i alla åldrar.

Appen har nu laddats ned över 3 miljarder gånger, och har över en miljard aktiva användare.

Den genomsnittliga längden för varje session globalt är närmare 11 minuter, en mycket lång tid jämfört med många andra appar.

70 procent av de amerikanska tonåringarna använder TikTok, men mer än 200 miljoner av användarna globalt är faktiskt över 35 år.

TikToks roll som marknadsförare växer kraftigt, framför allt kanske genom de videos som laddas upp. 37% av användarna har någon gång sett en video och sedan gått direkt och köpt det som marknadsförts eller varit med i videon.

66 procent av användarna anser att TikTok har haft en mycket stor betydelse för musiken. 45% av de som använder TikTok för att hitta musik, delar med sig av musik de hittar.

Hela 75% anger att de har hittat någon ny artist via TikTok, 72% anger att de har vissa låtar som de enbart förknippar med just TikTok, och 88% av användarna anger att musiken är ”critical” för deras TikTok-upplevelse.

Och för alla er ”gamla” som tycker att TikTok inte är för er, det här är det nya TikTok:

@queenofficial

♬ original sound – Queen

 

—–

Paul Vogel, CFO på Spotify, säger att podcastområdet troligen kommer att vända till vinst inom 12 – 24 månader, och att de inom kort tid kommer att börja testa erbjudanden för ljudböcker på plattformen.

Det var på Evercore-konferensen den 7 september som Vogel blev intervjuad av Mark Mahaney, och avslöjade flera intressanta saker, bl.a. att marginalen för musik har blivit bättre än vad många tror, som ett resultat av strategin med en ”two-sided marketplace”:

”So let me unpack a bunch of that. So at a high level, yes, what we’ve talked about is some of the big investments, to your point, music margins have expanded more than people realize, right? And as you highlighted, it went from 25% to around 28% on the music side. A lot of that is a result of the marketplace tools and the two-sided marketplace, which we’ve talked about, and we’re starting to try and give you guys a little bit more of an understanding of the value that the two-sided marketplace is providing. But that gives you some indication where we’ve said for a long period of time that it’s not simply about changing headline rates with respect to label deals. It’s about offering more value in services where we’d be able to raise our margin because we’re offering more into the ecosystem.”

Läs hela intervjun

—–

Lästips: Hipgnosis Songs Fund Has ‘Burned Through Its Funds and Is Unable to Raise More,’ Financial Times Reports

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se