Nordic Music Biz Top 20 under 30 är ett initiativ a NOMEX (Nordic Music Export Program). Nu är årets namn officiella. Från Sverige blev det Fumia Amao och Emma Vikströpm från Spotify, Naftalem Tekle Ghiorghis från The Orchyard och Daniel Frölander från Warner Music.
I ett pressmeddelande summeras bakgrunden till initiativet Nordic Music Biz Top 20 under 30: ”En vital del av framväxten av nordisk musik och globalt inflytande är teamen bakom kulisserna, särskilt de unga krafterna som tillför nya perspektiv, idéer och affärsmodeller till en ständigt föränderlig bransch.”
De valda uppmärksammas vid by:Larm i Oslo 15 september. I pressmeddelandet sägs också:
”Vinnarna av 2022 Nordic Music Biz Top 20 Under 30 valdes baserat på företagets tillväxt, karriärväg, erkännande i branschen, inflytande i branschen under det senaste året, konstnärlig utveckling, innovation, konsertintäkter, försäljning, streaming, kampanjer, samt radio- och tv-reklam.”
Svenska vinnare:
Fumi Amao
Medgrundare & Artist och Label Partnerships Manager, ”Her Songs for Him” & Spotify
Naftalem Tekle Ghiorghis
Creative & Digital Marketing Coordinator, NAFT.se, The Orchard Nordics
Daniel Frölander
Brand Partnership Manager, Warner Music Sweden
Emma Vikström
Seniorredaktör, Spotify
Emma Vikström kommenterar till MI:
– Det är jätteroligt att få vara med på årets lista av 20 under 30 och en viktig bekräftelse på att unga talanger inom Norden fortsätter att forma och förändra branschen, och att jag anses vara en av dem som bidrar till det är väldigt kul. Jag tycker det är extremt viktigt i min roll på Spotify att lyfta Norden, våra artister och låtskrivare ut i världen och få upp ännu fler ögon globalt för den fantastiska musiken som skapas här. Att då få stå med på listan är ett erkännande att det bara är att fortsätta med att få Nordisk musik ut i världen, och att ännu mer cementera Norden som den plats där musik slår igenom först för att sedan bli globala succéer.
Fumi Amao fortsätter:
– Det känns otroligt kul att få vara en av Nordens Top 20 under 30. Ibland kan det vara enkelt att få tunnelseende och fastna i sitt eget arbete, och glömma att ta ett steg tillbaka för att se vad man faktiskt har åstadkommit. Så det är kul när det uppmärksammas! Särskilt när det gäller mitt dagliga arbete på Spotify, men även mitt arbete med Her Songs For Him. Campet har redan hunnit inspirera andra bolag utomlands att ta fram liknande koncept och upplägg, och det är allt vi vill – att få upp manliga artisters ögon att det finns kvinnliga låtskrivare och producenter som de kan arbeta med. Lokalt, nordiskt och internationellt.
Daniel Frölander uppmärksammas i en artikel på annan plats.
Lars Nylin
Daniel Johansson
Bilden: alla nordiska vinnare.