30 augusti 2022

JOHANSSON om Cora Music, Spotify, Deezer, Platoon for Artists mm

Stim lanserar Cora Music internationellt, Spotify släpper valplattform, Deezer gör ett bra halvår och Apple på gång att släppa nya appen Platoon for Artists. Det och annat med Daniel Johansson.

—–

MI har tidigare skrivit om Stims tjänst Cora Music, som ska möjliggöra ökade intäkter till musikskapare när deras musik används på YouTube. Den lanserades skarpt i Sverige tidigare i sommar, och nu har den lanserats med fokus på hela EU.

I ett pressmeddelande skriver Stim:

”Stim is the world’s first collecting society that offers a broad repertoire of music in a one-stop shop solution. Cora Music, which is based on a collaboration with publishers and record labels, gives music creators and rights holders access to a new market, with large economic potential. They will now finally receive the royalties they deserve, and at the same time contribute to a better sounding YouTube.”

Med en månatlig avgift på 25 euro kan YouTubers använda sig av ett klarerat bibliotek med tusentals låtar. I samband med att tjänsten släpptes i Sverige, sade VD Casper Bjørner:

– Cora Music är ett viktigt strategiskt steg för Stim, och öppnar upp en ny marknad som ger möjligheter till ökad ersättning för låtskrivare och kompositörer. Nu gör vi det extremt enkelt för Youtubekreatörerna att använda känd musik, samtidigt som upphovspersonerna får betalt. Cora Music reflekterar det stora skiftet där konsumenterna har blivit producenter, och nu får de äntligen verktyget för att göra så bra videos som möjligt.

4 snabba med Malte Andreasson, som är VD på Cora Music.

—–

Snacket om Apples kommande smarta glasögon, för den mixade verkligheten, späs på av de nya patenten och varumärkena som lämnats in från företaget.

Apple har registrerat Reality One, Reality Pro och Reality Processor, något som signalerar att ”mixed reality” kanske kommer bli centralt i Apples kommunikation när väl glasögonen släpps på marknaden. Apple har också registrerat RealityOS, som är operativsystemet som ska köras i glasögonen.

Patenten och varumärkena har registrerats i många länder, förutom alla engelskspråkiga länder även alla europeiska länder och utvalda länder i övriga världen. Enligt Bloomberg kommer de nya glasögon kunna köra AR/VR-versioner av appar som Facetime och Maps, och förväntas släppas någon gång under 2023.

Undertecknad skrev för nästan exakt 6 år sedan en artikel om hur jag tror att den här utvecklingen kommer påverka musikens område. Den känns på något sätt fortfarande aktuell: http://www.musikindustrin.se/2016/09/19/mixad-verklighet-och-musikindustrin/

—–

Spotify har lanserat valplattformen Gör din röst hörd, för att få fler väljare att rösta i valet. Spotify vill underlätta för väljarna att ta del av svensk politik, och samtidigt
peppa unga väljare till att rösta. På valplattformen hittar man poddar om svensk politik, partiledarutfrågningar och annat innehåll som Spotify har samlat på ett ställe.

Artisterna BELL, Björn Holmgren och ADAAM uttalar sig i ett gemensamt upprop om vikten att göra sin röst hörd genom att rösta i valet:

– Det är inte så kul när någon annan snor din röst. Eller hur?! Även om det är någon man gillar. För om du inte röstar, så tar någon annans röst mer plats, så se till att använda den själv, den 11:e september.

Gör din röst hörd

—–

Deezers rapport för det första halvåret 2022 visar på en intäktsökning på 12 procent jämfört med samma period förra året. Framför allt är det på hemmamarknaden Frankrike som man har sett en intäktsökning. Samtidigt har antalet aktiva användare gått ned lite jämfört med halvåret innan, och landade på 9,4 miljoner MAU per den 30 juni.

Den 5 juli i år börsintroducerades Deezer på Euronext i Paris genom att gå ihop med I2PO Space, ett rent bolag för att genomföra just en börsintroduktion. Aktien har inte direkt fått någon superstart, värdet nästan halverades från introduktionspriset på 6 euro till 3,40 euro den 29 juli. Sedan dess har den återhämtat sig något och ligger nu på 4,30 euro, lite styrkt av halsvårsrapporten.

Bolaget har 600 anställda, huvudsakligen i Paris, men de har mindre kontor på många platser runt om i världen. Halvårsrapporten avslöjar att Deezer har 9,4 miljoner aktiva användare, varav 3,3 miljoner är i Frankrike.

Deezer bestämde sig för ett par år sedan att satsa mer på B2B-samarbeten. I kommunikationen med investorer pekar man på det som en huvudsaklig strategi, och det nyligen ingångna ramavtalet med mediekoncernen RTL tyder också på det. Sedan tidigare har man nära samarbete med bl a Orange och TIM Brazil.

Under det första halvåret var det också 3,8 miljoner av de aktiva användarna som ingick i något sådant samarbete, medan 2,2 miljoner av de 9,4 miljoner användarna var ”resten av världen”.

Årsrapporten för 2021 visar att Deezer totalt hade intäkter på 400 miljoner euro, något som kan jämförs med Spotifys 11 438 miljoner euro under samma år. I jämförelse är Deezer alltså små, men med tanke på att man trots allt har en viss publik i Frankrike, och har funnits ända sedan år 2007, kan det ändå vara intressant att se utvecklingen framöver.

Läs halvårsrapporten

—–

Apple verkar vara på gång att släppa en ny fristående Platoon-app för artister. Lite historik kan vara bra.

Platoon grundades av Denzyl Feigelson och Saul Klein år 2016, som en slags plattform där independentartister kan sköta sin karriär. Feigelson hade tidigare grundat AWAL (Artists Without a Label) som såldes till Kobalt 2012, som sedan såldes vidare till Sony som bekant, ett köp som officiellt blev klart i mars i år.

Feigelson, som på 00-talet jobbade på Apple med iTunes, sålde Platoon till just Apple år 2018, och den har sedan dess fortsatt att fungera autonomt på samma sätt som tidigare. Nu verkar det dock som om Apple är på gång att släppa en app som heter Platoon for Artists.

Appen verkar vara en blandning av Apple Music for Artists, Chartmetric, Bandcamp etc, och i App Store beskrivs det på följande sätt:

Best Place for Artists – Your new mobile one-stop shop, created with artists in mind.
Promote – Share content to promote your new and prior releases
Analyze – See your stats and learn about your fans across platforms.
Earn – Review your monthly revenue in one place for all of your catalog.

Se appen

—–

Sony Music Entertainment har stämt TikTok-utmanaren Triller på grund av att de inte har något licensavtal på plats. Stämningen kommer samtidigt som Triller tagit in nya pengar och tydliggjort sina planer på börsintroduktion i USA, som förväntas ske inom några månader.

Sonys musik finns tillgänglig i Trillers musikbibliotek trots att parterna inte har kommit överens om hur ett licensavtal ska se ut. Man skulle kunna säga att historien upprepar sig, eftersom det är bra precis ett år sedan som Universal Music Group kritiserade Triller för samma sak. Då gick Triller dessutom ut och hävdade att de inte ens behövde någon licens.

Några veckor senare hade ett avtal trots allt rotts i hamn mellan UMG och Triller, vi får se om konflikten mellan SME och Triller resulterar i samma sak.

Läs mer

—–

Lästips: We Spoke to the Actual Artist Behind FN Meka, the Controversial AI Rapper

Den virtuella AI-artisten FN Meka fick 10 miljoner följare på TikTok, blev signad till Capitol Records, innan det avslöjades att det var en riktig rappare som stod bakom rösten, Kyle The Hooligan, som säger att han inte fått en krona för låtarna som han gjort och spelat in.

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson