Starmony har fått med sig Drake-producenten BricksDaMane i appen, Kobalt ger sig in på NFT-området, svenska Freshsound förenklar synkområdet, Spotify testar sälja konsertbiljetter, och anotherblock lanseras. Det och mycket mer från Daniel Johansson.
—–
Musikappen Starmony, grundad av branschveteranen Jan Nordlund, Daniel Zangger Borch och Mattias Sjölinder, har lyckats involvera producenten BricksDaMane, som bl a har producerat Drake, Lil Wayne och Migos i tjänsten. Hans produktioner kommer göras tillgängliga i appen för användarna, som kommer kunna använda musiken för att skapa nya låtar.
Starmony, som är en “all-in-one” musikstudio och skivbolag, har fått en enorm respons sedan releasen för några månader sedan, med användare i över 160 länder. I Sverige har Starmony varit den näst mest nedladdade appen efter Spotify inom musikkategorin på App Store. Användarna har skapat över 100 000 låtar på plattformen, och nya låtar kommer upp varje dag på Spotify och Apple Music.
Jan Nordlund kommenterar releasen och samarbetet med BricksDaMane:
– Sociala medier har möjliggjort för vem som helst att bli känd – med Starmony, kan vem som helst bli en professionell artist. Den traditionella vägen från idé till slutgiltig release på streamingtjänsterna kräver djupgående kunskap inom musikproduktion, skivbolagens resurser och studiotid i veckor, kanske månader. Detta innebär att miljontals talangfulla musikkreatörer och vokalister hamnar utanför den globala musikindustrin. Med vårt samarbete med BricksDaMane, får våra användare tillgång till beats och produktioner från hit-producenter som arbetat med de största namnen i musikindustrin.
Jan Nordlund gästade för övrigt Musikbranschpodden tidigare i år, ett intressant poddavsnitt om teknik, AI, musikskapande och framtiden: https://www.dmgeducation.se/musikbranschpodden/134-jan-nordlund/
—–
I ett pressmeddelande avslöjar Kobalt att man ger sig in på NFT-området. Specifikt handlar det om en serie om tre NFTs baserade på texten till låten “Le Petit Morte (a lude)” skriven av Dawn Richard. NFT-serien har döpts till An Electro Revival, och det här är troligen det första stora musikförlaget som på allvar lanserar en NFT-produkt.
NFT-serien har visualiserats av Afroscope, en visuell artist från Ghana, och möjligheten att reservera objekt startar den 25 augusti på Foundation, på foundation.app/@kobaltmusic.
Derek Cournoyer, VP för Global Digital Partnerships på Kobalt, säger i ett pressmeddelande:
– After licensing many NFTs for various projects, we wanted to dive deeper into this emerging market and experiment alongside our clients. Afroscope is a world-class visual artist who has already made a name for himself in the NFT community, and in addition to being a brilliant songwriter and recording artist, Dawn Richard has a long history of creating innovative visual content. These are among the first NFTs of their kind – inspired by and featuring lyrics from a published song – but most importantly, they’re powerful, captivating art pieces.
Under den senaste tiden har kryptovalutan Ethereum, som är den huvudsakliga valutan för försäljning och handel av NFTs, sett en kraftig uppgång i värderingen. I mitten av juni 2022 var en ETH värd ca 10 000 kr, men i mitten av augusti hade värdet dubblerats till 20 000 kr/ETH.
Kobalt släpper upp NFT-erna för reservering till priset av 1 ETH.
—–
Freshsound, den svenska licensieringstjänsten grundad av Stephen Gyasi och Sara Larsson, expanderar och utökar sin verksamhet. Tidigare i sommar tog man in 14 miljoner kronor i nytt kapital från investerare som har erfarenhet från både Epidemic Sound och Spotify.
Freshsound har idag licensavtal med ett sextiotal förlag i Europa, och gör det lättare för producenterar av reklam, film, tv, spel att få tag på rätt musik. Plattformen bygger på en matchmaking där såväl rättighetshavare som producenter anger ett antal kriterier, varpå musik matchas mot behoven som en viss produktion har, ungefär som dejtingsajter och en del bostadstjänster fungerar.
I nuläget finns tjänsten i beta-läge, men har sedan ett år tillbaka fungerar skarpt mot olika produktioner, bl a använder de stora reklammakarna Forsman & Bodenfors och Mcann Advertising tjänsten.
I samband med expansionen har Freshsound bl a anställt Helen McLaughlin, som MI gör en fyra snabba med här.
—–
Svenska anotherblock släppte i veckan sina första NFTs på den nya marknadsplatsen. I fokus stod den nya singeln ”Weekend on a Tuesday” av R3HAB och Laidback Luke, med 250 individuella NFTs som totalt motsvarar 5 procent av samtliga streamingintäkter till låten. Hela serien sålde slut på 40 minuter, och inbringade 230 000 kr.
Michel D. Traore, medgrundare och VD för anotherblock, säger:
– Vi är enormt glada över entusiasmen kring det första släppet. För oss bekräftar det en stor efterfrågan på NFTs med ett verkligt värde, i vårt fall ett riktigt ägarskap i form av royalties, även under den stundande kryptovintern. Vi går mot en ny kryptoera där det är tydligt att både NFTs med verkliga värden och musikkategorin är starka och hållbara alternativ som kommer att fortsätta växa.
I nästa fas kommer anotherblock ge ut regelbundna royaltybaserade NFT-dropp med hitlåtar, ungefär en gång i månaden under resten av 2022. Kommenade NFTs kommer att omfatta andelar i låtar från större artister och Grammy-vinnande producenter.
—–
En av Googles chefer, Prabhakar Raghavan, avslöjade på Fortunes konferens Brain Tech tidigare i sommar att de nya generationerna utmanar Googles hela affärsmodell, på grund av att man helt enkelt struntar i att använda sökmotorn. Han sade bl.a:
– We keep learning, over and over again, that new internet users don’t have the expectations and the mindset that we have become accustomed to. In our studies, something like almost 40% of young people, when they’re looking for a place for lunch, they don’t go to Google Maps or Search. They go to TikTok or Instagram.
Det här gällde unga i USA, men jag gjorde en ad hoc liten undersökning i helgen (fördelen med att ha barn i ”rätt” ålder, man kan highjacka födelsedagskalas och genomföra fältstudier…), och det verkar som om även svenska barn och tonåringar verkar dissa Google i många sammanhang.
Smink, recept, tutorials, artister, kläder, spel, musik tillhör sådana saker som man oftast först går till TikTok eller Instagram och söker efter. Därefter kommer YouTube, och först efter det kommer Googles söktjänst (även om YouTube självklart också ”är” Google).
Naturligtvis krävs det en större undersökning för att bekräfta det hela fullt ut, men om Google själva går ut och konstaterar att sökbeteenden förändras, kanske det är värt att titta närmare på.
—–
Spotify fortsätter att testa olika nya funktioner, nu senaste har man börjat testa försäljning av konsertbiljetter direkt på plattformen, istället för att artister enbart kan länka vidare till försäljning någon annanstans.
På https://tickets.spotify.com listas konserter där man kan köpa biljetter, än så länge bara till ett urval av konserter i USA. En talesperson från Spotify säger till Hollywood Reporter:
”At Spotify, we routinely test new products and ideas to improve our user experience. Some of those end up paving the path for our broader user experience and others serve only as important learnings. Tickets.spotify.com is our latest test. We have no further news to share on future plans at this time.”
Samtidigt meddelas att Samsung och Spotify fördjupat sitt samarbete. Sedan 2018 är Spotify den förvalda musiktjänsten på alla mobiler från Samsung, och nu utökas samarbetet till att innefatta nya funktioner som grupplyssning under tiden man pratar i telefon, sömlös lyssning mellan olika devices, tre månaders gratis Premium för olika Samsung-produkter och en del annat.
—–
Epidemic Sound deltar i det globala initiativet HEART 17, som syftar till att koppla samman den kreativa sektorn med unga människor och musikskapare, för att gemensamt kämpa mot fattigdom, ojämlikhet och klimathotet. Epidemics låtskrivare har skapat musik till initiativet, låtar som nu finns tillgängliga på sociala medier och streamingtjänster.
Epidemic släppte tidigare i sommar sin årsrapport för 2021, som visade att bolaget haft en kraftig intäktstillväxt jämfört med året innan, på 41 procent. De totala intäkterna landade på 808 miljoner kronor för helåret, jämfört med 575 miljoner år 2020.
Under året tog man in ytterligare ca 4,5 miljarder kronor i kapital, och i slutet av året hade bolaget 439 anställda. Det gör Epidemic till det näst största musikföretaget i Sverige, efter Spotify.
Man inleder rapporten med: ”2021 var ännu ett framgångsrikt år för Epidemic Sound. Koncernen stärkte sin position på nyckelmarknader och accelererade produktutvecklingen såväl som musikinköp. Epidemic Sound befinner sig i en expansionsfas och har byggt en stark organisation för att säkerställa både kort- och långsiktig tillväxt. Under 2021 tog koncernen viktiga steg i linje med sin långsiktiga strategi och uppnådde goda resultat.”
Personligen tycker jag att det mest intressanta är att den fullständigt öppna och transparenta årsredovisningen mer eller mindre ser ut precis som hur ett börsnoterat bolag brukar redovisa sin verksamhet.
En hint om framtiden?
—–
Shazam, som ägs av Apple sedan några år tillbaka, fyller 20 år och berättar att tjänsten totalt har gjort över 70 miljarder låtidentifikationer sedan start. Totalt 225 miljoner använder appen aktivt runt om i världen. Shazam släpptes långt innan mobiltelefonerna var smarta och långt innan vi pratade om appar överhuvudtaget.
För 20 år sedan använde vi fortfarande monofona eller som bäst polyfona ringsignaler och Shazam var en telefontjänst som man ringde upp till. Hörde du en låt så ringde du till numret 2580 (i UK bara från början), och 30 sekunder senare kom det ett SMS med information om artist och låt.
Själva numret var gratis, men när Shazam släpptes i USA tillsammans med AT&T år 2004, kostade varje Shazam en dollar.
Det sänktes till halva priset år 2006, men bra precis till år 2008, när Apple introducerade appar i den första iPhonen, ändrade man hela modellen till gratis Shazam-ande, och tjänade istället procent på försäljning av downloads.
Så såg modellen ut ända tills dess att streamingen slog igenom på allvar i USA några år senare, och Apple köpte upp Shazam för 400 miljoner dollar år 2018. Idag ingår Shazam, och dess teknik, i Apples ekosystem av produkter.
—–
Kinesiska Tencents kvartalsrapport för musikdelen av företaget, visar på en stark tillväxt av betalande prenumeranter och ökade intäkter. Tencent Music Entertainment är dominerande på den kinesiska marknaden med tjänster QQ Music, Kugou Music och Kuwo Music, som har över 700 miljoner användare.
Under det andra kvartalet 2022 var det 83 miljoner som betalade för tjänsterna, något som kan jämföras med Spotifys 144 miljoner betalande, och Apple Music som troligen ligger någonstans kring 90 – 95 miljoner betalande och väntar på att nå 100-miljonerstrecket innan man berättar.
Antalet betalande MAU ökade med 2,5 miljoner under kvartalet, men de totala intäkterna för hela TME minskade med 2,4 procent. Bolaget anger pandemin, som fortfarande påverkar Kina starkt, och därmed minskade reklamintäkter som den främsta orsaken.
Aktien, som är noterad på New York-börsen, tog ett lite glädjeskutt på beskedet.
—–
Streamingtjänsten Audius, som bygger på blockkedjan och kryptovaluta, blev nyligen hackade och tokens för motsvarande 60 miljoner kronor blev stulna, eller omdirigerade. Hackarna utnyttjade en svaghet i tjänstens system för smarta kontrakt, specifikt den del som hanterar kopplingen till blockkedjan Ethereum, som Audius använder sig av.
Genom att hacka tjänstens speciella röstningssystem, som avgöra vilka artister och vilken musik som ska få mest betalt, lyckades man delegera tokens till wallets som man själv ägde. En inte helt korrekt, men ändå någorlunda valid motsvarighet hos ”vanliga” streamingtjänster, skulle kunna sägas vara att utnyttja bottar och algoritmer för att generera fejkströmmar (även om man inte ”stjäl” strömmar).
—-
Lästips 1: It’s time to re-vamp the creator economy
Mark Mulligan skriver om den nya skaparekonomin, där kreatörerna har blivit kunder som betalar plattformar för sina drömmar om att slå igenom, medan publiken är distributörerna och marknadsförarna: ”While each of those creators individually craves success – however they might measure it – the platforms do not need the creators to find success for their respective business models to work.”
—–
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se