Helen McLaughlin har rekryterats till licensieringsplattformen Freshsound, som just nu expanderar. Hon kommer närmast från The Kennel och en tjänst som Head of A&R och Business Development. MI bad henne berätta om sin nya roll.
Berätta, vad är Freshsound?
– Freshsound är en ny B2B ”music matching” plattform för snabb och effektiv licensiering av originalmusik primärt ämnad för brands, filmskapare, music supervisors och E gaming företag. Grundarna Stephen Gyasi och Sara Larsson kommer från reklam respektive affärsutvecklingssidan sidan och idén föddes då Stephen fick insikt i music clearance processen och började fundera på om den kunde effektiviseras. Via en teknisk lösning som teamet tagit fram kan Freshsound registrera de mjuka, fasta och ideella aspekter som en artist, kreatör och övriga rättighetsinnehavare har när det gäller hur deras musik får användas i synksammanhang. När en kund sen söker musik så matchar plattformen bara de verk som är relevanta och möter just de uppställda kraven.
– Det är en icke exklusiv tjänst som är otroligt flexibel – man kan skräddarsy sina önskemål ner på spårnivå. Målet är att det ska bli en självklar plats för branschen att exponera sin musik till kunder med betalningsvilja men som oftast inte har tid att spendera på förhandlingar.
Vad innebär din nya tjänst?
– Min roll är att leda arbetet gentemot de olika parterna i vår bransch, förklara hur tjänsten fungerar, bemöta frågor, farhågor etc med förhoppningen att alla delaktiga i ett verk ska känna sig trygga med att tillgängliggöra sin musik hos oss. Jag är med andra ord extremt ödmjuk inför uppgiften med tanke på alla olika parter, olika avtal och ägarstrukturer det rör sig om! Men jag tror verkligen att behovet av att skapa nya sätt för den skyddade musiken att kunna exponeras inför denna målgrupp är extremt positivt för hela branschen.
Du har ju lång, gedigen skivbolagsbakgrund (VD Warner Music, Head of A&R på Sony Music, Artist Development Manager på Universal och VD för V2 Music), men kommer närmast från The Kennel. Vad tar du med dig från förlagstiden?
– Det var en fantastisk lärdom att få dyka ner och uppleva mer i detalj arbetet från förlagssidans perspektiv och med The Kennels spetskompetens i Asien blev det dubbelt upp nytt för mig att få ta del av. Ett otroligt hard working och schysst gäng (Hayden, Iggy, Pernilla och Alice) som har byggt upp ett världsklassigt know how och en katalog som bevisar sig gång på gång i den marknaden – hatten av!
Vad lyssnar du helst på just nu?
– Jag är otroligt svag för Rosalías MOTOMAMI-album – ett bra exempel på att förstå det knepiga i att cleara rättigheter där merparten av låtarna har 10 upphovspersoner!
Christel Valsinger
Mer om Freshsound i veckans nyhetssummering av Daniel Johansson, som du hittar här.