2 augusti 2022

Spotify överträffar förväntningarna

Daniel Johansson är tillbaka från semestern, och analyserar här Spotifys nyligen släppta rapport för det andra kvartalet 2022. Det blev ett starkt kvartal, men också ökade kostnader som behöver hanteras. 

I veckan presenterade Spotify siffrorna för det andra kvartalet 2022, d.v.s. månaderna april – juni. Rapporten var bättre än marknaden väntat sig, och aktien tog ett glädjeskutt, även om det jämförelsevis är en bra bit kvar till samma nivå som aktien hade vid börsintroduktionen 2018.

Spotify hade under kvartalet 433 miljoner MAU (Monthly Active Users) globalt, varav 256 miljoner är gratisanvändare av Spotify Free, medan 188 miljoner är betalande användare i någon form.

Om man summerar antalet gratisanvändare och antalet betalande användare blir det dock 444 miljoner totalt, en diskrepans på 11 miljoner användare jämfört med rapporterat antal MAUs.

Det är inget räknefel från Spotifys sida, utan har sett ut så under alla rapporterade kvartal sedan Spotify börsintroducerades. Det innebär att ca 11 miljoner användare som har betalat för Spotify under det andra kvartalet år 2022 inte har lyssnat på en enda låt, d.v.s. de har inte varit en aktiv användare, MAU, under de tre månaderna.

Med tanke på att ARPU (Average Revenue Per User) låg på 4,54 euro per månad under kvartalet, innebär det att Spotify bör ha haft intäkter på ca 150 miljoner euro som inte går att koppla till någon konsumtion.

Här har vi en av fördelarna med den nuvarande s.k. pro rata-modellen, som ju fördelar intäkterna till rättighetshavarna baserat på det totala ackumulerade lyssnandet per månad. Med en user-centric modell (varje användares peng fördelas enbart på den musik just den användaren lyssnat på), skulle Spotify helt enkelt inte kunna fördela intäkterna från betalande men icke aktiva prenumeranter. Nu kommer även dessa intäkter rättighetshavarna till godo, som en bonus om man så vill, eftersom de räknas in i den pott som fördelas baserat på den totala konsumtionen.

Intäkterna ökade med 23 procent jämfört med samma kvartal förra året, med 8 procent jämfört med det första kvartalet 2022, och landade på 2,9 miljarder euro.

Spotify gjorde dock en förlust på 194 miljoner euro, större än förväntat. Skälen anges bl a vara kostnaderna kring Car Thing, högre personalkostnader och ökade valutaskillnader. Spotify meddelar att man dragit ned på nyanställningarna och ska också se över hur mycket pengar man lägger på marknadsföring framöver.

Självklart innebär ökade intäkter till Spotify också ökade intäkter till rättighetshavarna. 75 procent av intäkterna, eller 2,2 miljarder euro, gick ut ur bolaget i form av royalty-distribution etc.

Både Universal och Sony visar också i sina egna kvartalsredovisningar en stark tillväxt. UMG´s intäkter från streamingprenumerationer ökade med 7 procent, och Sonys streamingintäkter med 8 procent.

En nyhet från Spotify är att man har beslutat att stoppa tillverkningen av Car Thing, den första fysiska prylen som Spotify släppte i USA. I ett officiellt uttalande säger bolaget:

”Based on several factors, including product demand and supply chain issues, we have decided to stop further production of Car Thing units. Existing devices will perform as intended. This initiative has unlocked helpful learnings, and we remain focused on the car as an important place for audio.”

Något som kommer bli spännande att se under hösten är hur Spotify tänker ge sig in tydligare på ljudboksmarknaden. I kvartalsrapporten skriver man angående uppköpet av Findaway:

”Findaway works across the entire audiobook ecosystem with a platform and offerings that serve authors, publishers and consumers. Their technology will help Spotify accelerate its entrance into the audiobooks market.”

Det ska också bli intressant att se vilken sorts funktionalitet tekniken från Sonantic kommer innebära, liksom vad Spotify tänker göra med musikspelet Heardle som man just köpt upp.

Sammantaget visar det andra kvartalet 2022 att Spotify fortfarande har en stor attraktionskraft, man växer fortfarande i både Europa och USA, även om det är störst tillväxt på marknader som Indien, Indonesien och Filippinerna. I Europa har Spotify sett en ökning av ”reaktiveringer”, dvs tidigare prenumeranter som kommer tillbaka, vilket självklart visar på en styrka, att tidigare kunder återvänder.

Prognosen för det innevarande kvartalet, juli – september, innebär en rejäl höjning av ribban, Spotify ser framför sig 17 miljoner nya MAUs, med 6 miljoner nya betalande prenumeranter.

Dags att börja fundera på hur Spotify kommer fira när man passerar en halv miljard aktiva användare, någon gång under år 2023.

Läs kvartalsrapporten

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se