Universal satsar stort på barnreportoar. Nu blir Robert Olausson, på svenska Universal sedan 2004, lokalt ansvarig för satsningen med titeln Director UMG Kids & Entertainment.
I juni tillträder Robert Olausson som Director UMG Kids & Entertainment på svenska Universal. Han ingår också i Universals internationella Children’s Executive Committee och i den nordiska styrgruppen för barnrepertoar.
Universal Music har under de senaste åren satsat på barnrepertoar. I juli har Pippi på Cirkus premiär och under året lanseras Babblarna i Norge, Danmark och Tyskland. Bolaget satsar även på underhållning i form av samarbetet med TV4:s största format Idol och Talang.
I ett pressmeddelande säger VD Joakim Johansson: ”För Universal Music är arbetet med musik och underhållning för barn och ungdomar en otroligt viktig grundsten. Vi har ett stort ansvar att förvalta och föra vidare det unika arv av barnrepertoar som skapats i vårt land och ge möjligheter och plattformar för ny musik som kan tonsätta uppväxten för barn och ungdomar över hela världen. Jag är stolt över att Robert Olausson kliver in i tjänsten som Director UMG Kids & Entertainment. Han har med stor hängivenhet etablerat nya möjligheter för barnrepertoar och underhållning och har en fingertoppskänsla för kvalitet, kreativitet och innovation, det finns ingen bättre lämpad för uppdraget.”
MI har pratat med Robert i en 4 Snabba:
Vem är Robert Olausson?
-Jag är en inbiten musikälskare som jobbat i ”branschen” sedan 1998 då jag var klar med min utbildning som musikproducent. Då fick jag mitt första jobb som ljudtekniker på Cirkus Scott. Därefter drev jag en musikstudio bland annat. 2004 frågade Maria Molin Ljunggren om jag ville vara med och bygga upp Lionheart International (som sen blev Lionheart Music Group). Självklart sa jag ja. Bolaget blev sen Capitol Music Group och sedan 2017, då Universal förvärvade bolaget fullt ut har min roll varit senior projektledare på Universals lokala avdelning. Pappa till två härliga barn som i många fall även fungerar som mina A&R-öron…
Hur förklarar du att barnrepertoar märks allt oftare t o m på Sverigetopplistan och Spotify?
-Framför allt för att det är bra musik som inte enbart är skapad för barn. Tar vi Babblarnas vaggvisa till exempel så ligger en stor del av framgångarna i att den uppskattas av alla åldrar. Jag har hört den i en massa olika sammanhang som man kanske normalt inte förknippar med vaggvisor. Sen av förenande skäl. I oroliga tider söker vi oss till igenkänning och där tror jag att till exempel Astrid Lindgrens fantastiska sångskatt fyller en enormt viktig funktion.
Några tankar om dina visioner i nya rollen?
-Det är så många saker. Om jag bara skall välja några så är det att precis i detta nu få vara med och utveckla kombinationen live och musikalbum i form av Pippi på Cirkus tillsammans med Björn Ulvaeus, Mathias Venge och alla medverkande artister. Ett helt otroligt projekt som ingen vill missa. Sen såklart arbetet med Gunilla Bergström och Georg Riedels Alfons Åbergmusik tillsammans med Sarah Riedel och Calle Bagge, kommande musik med Babblarna, Pappa Kapsyls album, Bamse, Disney, Babyloonz, Pukkins med flera med flera. Kommande säsong av Idol kommer bli magisk, det vågar jag redan nu lova. Vår första signade katt, Kerstin Strömstedt, Sveriges största kattinfluencer, släpper sin debutsingel på midsommarafton…
-Rent visionärt handlar det om att fortsätta utveckla, internationalisera och förvalta såväl alla nya artister som det arv som jag och teamet på Universal fått äran att arbeta med. Att dessutom ha möjligheten att göra det i direkt samarbete med skaparna eller deras familjer är verkligen en ynnest. Sist men inte minst att etablera kommunikationen med nya generationer i plattformar som TikTok, Roblox och Discord. Här har vi artister som Emil Henrohn och Yumi & Tomu som vi lär oss av och tillsammans med skapar förutsättningar för att vår musikkatalog skall fortsätta leva och utvecklas.
Handen på hjärtat – vad är din favoritproduktion för barn, någonsin?
-Lätt, Djurens brevlåda med James Hollingworth och Karin Ljungman från 1979!
Lars Nylin