Spotify har förvärvat AI-röstföretaget Sonantic. Tekniken ger Spotify möjlighet att kommunicera med lyssnarna även när de inte tittar på sina skärmar, enligt företaget. Köpet är också en del i satsningen på ljudböcker.
Sonantic startades 2018 och levererar enligt egen utsago ”övertygande, verklighetstrogna framföranden med uttrycksfulla AI-genererade röster.”
Spotify skriver på sin nyhetssajt att tekniken skapar möjligheter för text-till-tal-funktioner på plattformen. ”Till exempel kan den här rösttekniken tillåta oss att ge användarna sammanhang om kommande rekommendationer när de inte tittar på sina skärmar. Att använda röst i dessa ögonblick kan minska hindren för att skapa nya ljudupplevelser – och öppna upp dörrarna till ännu fler nya möjligheter.”
På förra veckans Spotify Investor Day (https://www.musikindustrin.se/2022/06/13/spotifys-forsta-investor-day-sedan-2018/), meddelade Daniel Ek också att Spotify framöver kommer att satsa stort på ljudboksformatet. I november aviserade streamingtjänsten att man köpt ljudboksdistributören Findaway.
Christel Valsinger