Musikindustrins Lars Nylin kikar närmare på hur 37 år gamla Running Up That Hill med Kate Bush blivit den mest omtalade låten för stunden.
Att hitta Ted Gärdestads Jag ska fånga en ängel på Sverigetopplistans topp 10 var egentligen spektakulärt nog i sig. Kraften i att en låt synkas i en populär serie – i det här fallet Jonas Åkerlunds Clark – för att sedan finnas med i 20.000 klipp på TikTok kan vara smått sanslös.
Men Teds återkomst till listans övre regioner hamnande ändå i skuggan av en ännu märkligare hitåterkomst från historien denna vecka.
Kate Bushs Running Up That Hill har inte bara blivit det hittills mest hisnande exemplet på synkdriven retrohit – jullåtar borträknade. Där finns så mycket mer. Hela historien om hur låten från 1985, först på albumet Hounds of Love sedan som singel, tagit sig från Netflix-serien Stranger Things på virala vingar till listtoppar över hela världen och 80 miljoner nya streams bara på Spotify är troligen det hittills tydligaste exemplet på hur kuggar kan samverka i den nya hitekonomin.
I tidningen Vanity Fair berättar Stranger Things musikansvariga Nora Felder hur hon letat efter en trovärdig favoritlåt hos en tonåring 1986. En tonåring tyngd av depression och ensamhet efter sin brors död.
Seriens handling och hur karaktären Max hör låten i en Sony Walkman i den nya seriens första avsnitt kan vi bortse från. Vi kan fokusera på reaktionen hos dom många tittarna – Netflix presenterar siffran 287 miljoner ”tittartimmar”.
Den blev kort sagt explosiv.
Låten som först hette A Deal With God slog uppenbarligen an alla sorters strängar. Vilket leder till fas två i succéhistorien: TikToks roll.
En mogen krönikör ska inte spekulera i unga människors känslor. Men det känns riskfritt att tro att åtskilliga, inte minst unga tjejer, fångades av texten och frasen: ”If only I could make a deal with God, I’d get him to swap our places”. En vecka senare har det skapats över 700.000 klipp baserat i låten.
Imponerande i sig. Men något som utmärker Running Up That Hill jämfört andra ”retrohits” av det här slaget är att det inte stannat vid just scenen i serien eller TikTok-användares vidareanvändning i helt egna klipp och memes.
Låten har också triggat en allmän Bush-hausse på TikTok, på Twitter, på andra sociala medier. Jag har slutat räkna antalet inlägg på mitt Facebook där det rapporteras om den osannolika succén.
I många länder har formatradio – old school och ny – tagit vid och ytterligare pushat låten. I länder som USA och England uttalar sig därtill branschpersoner nu om att radioredaktionen på Running Up That Hill rentav kan vara en vågdelare. Att den helt enkelt puffar musikläggare på frontlinestationer att även börja addera retrolåtar. Vi får återkomma om detta.
Hur den konsekvent mediaskygga Kate Bush reagerat? Ganska aktivt faktiskt. Det har visat sig att hon, vanligen extremt försiktig med synkar, gjorde ett undantag för att hon själv älskar Stranger Things. Hon har skrivit på sin hemsida:
“You might’ve heard that the first part of the fantastic, gripping new series of Stranger Things has recently been released on Netflix… It features the song, ‘Running Up That Hill’ which is being given a whole new lease of life by the young fans who love the show – I love it too!”
Just nu ångrar hon knappast sitt val. Vi andra kan bara sitta på läktaren och häpna. Och lära oss.
*
Jag och artister i min närhet frågar oss hur även andra mogna artister ska kunna nå milda varianter av succén med Running Up That Hill. Historien med Fleetwood Macs Dreams 2020 och innan det Guardians of The Galaxy (Hooked In A Feeling!), visar ju att det går utan att akten själv ens är aktiv på färska sociala medier.
Men lika intressant i det större perspektivet är om det kommer att påverka film- och TV-makare att tänka på att göra klipp mer “TikTokvänliga”. Sekvenser med 60 eller ännu hellre 30 täta sekunder av refräng och bild är helt klart sannolikare att tas till TikTok. En konstnärligt både lockande och lite skrämmande tanke.
*
Fascinerande att Running Up That Hill denna veckan placerar sig på exakt samma position som då den första gången syntes på listan 1985, nämligen plats 17. Det lär dock slås rejält på fredag.
*
En annan mäktig statistik: det har redan sålts 380.000 biljetter till ABBA Voyage.
*
Tack för det idoga trummandet Jens Henrik ”Hempo” Hildén (1952-2022). Vila i frid.
*
Anna Charlotta Gunnarson och Annika Jankell som efterträdare av Anders Eldemann känns spontant som en välriktad rökare i Melodikrysset.
*
Viagra Boys spelning på Fållan i Stockholm har aktualiserat frågan om volymreglerna vid konserter är tramsiga. En som lyckligtvis sluppit tinnitus svarar tveklöst ja på den frågan. Man ska inte kunna diskutera semesterplaner fem meter från en scen.
*
Den här helgen brakar festivalsommaren i gång på allvar med bland annat Sweden Rock och Rosendal Garden Party i Stockholm. Musikindustrin prioriterar vanligen det som händer på skivbolag och musikförlag – d v s våra uppdragsgivare via Ifpi och Musikförläggarna – men återkomsten för livemusiken kommer vi givetvis att skildra på nyhetsbasis. Och till er många som undrat: vi håller igång genom hela sommaren. Häng med!
Lars Nylin