Imperial Recordings firar 20 i höst. Redan vid Grammis smygstartade firandet när José González tog hem ett pris.
Kom Grammisen som en överraskning?
– Egentligen inte, men det blev ändå så på plats lustigt nog. Vi blev väldigt glada över priset och att jag och Jocke (Gävert, Imperial) fick fira det ihop med José själv samt Mogge (management) och vår distributör sedan länge (Playground). Imperial firar 20 år i höst och vi började jobba med José för drygt 19 år sedan, så det finns mycket sentimentalitet som gör att det blir extra känslofyllt.
Hur ser Josés karriär ut i nuläget?
– Just nu blandar han mellan livespelningar i Europa med inspelningar av nya versioner av låtar från det senaste albumet. 25 augusti startar hans USA-turné med en spelning på The Ford i Los Angeles. I Sverige gör han en rad större spelningar i januari nästa år, med ett datum på Cirkus i Stockholm bl.a. Själv ska jag försöka att se spelningen i Malmö 8 augusti, där han spelar tillsammans med Amason.
Vad gör du/ni i övrigt i år?
– Imperial släppte Josés senaste album Local Valley i höstas. Nu jobbar vi med en serie EP-releaser kring valda nyckelspår ifrån albumet. Bland annat har vi släppt remixer gjorda av DJ Koze och Sofia Kourtesis. Samt att José själv har bidragit med nya versioner av låtarna. Innan sommaren drar igång på riktigt så släpper vi remixer gjorda av Roosevelt och Solomun från Josés nya Swing EP som släpps i juni via City Slang/Playground.
– Jag har även sedan många år mina egna Lablar Dumont Dumont och van Drumpt. I år har jag börjat att jobba med den franska distributören IDOL (www.idol.io) och är supernöjd. 3 juni släpper jag en stark EP ifrån svenska ViVii (på Dumont Dumont), som för övrigt ska turnera i Tyskland med Shout Out Louds i sommar. flykts (fd Urban Cone) singel Jonny Boyhar remixats av Hans Göran (Lucas Nords alter ego) och släpps 10 juni. I höst/vinter kommer mer musik från ViVii. På van Drumpt så släpper Magnus John Anderson en sträng singlar med vacker pianomusik som leder fram till ett album i vinter. Även ny musik ifrån Jukka Rintamäki är planerad för hösten.
Hur ställer du dig när många mindre bolag kritiserar intäkter från streaming? Hur det funkar att nå ut som indie i den nya ekonomin?
– Jag tycker att streaming-tjänsterna borde betala ut en högre andel av intäkterna. De senaste åren så har det blivit mycket svårare att komma in hos de stora streaming-jättarna med nya artister. Det är tillbaka till ’den långa vägen’ igen med att bygga en artist för att nå resultat. José González passerade 1 miljard streams på Spotify för 1 år sedan och som etablerad artist, så flyger han ovanför de nya problemen som nya artister har. Kanske var det lite för lätt under en period, då bra musik tillsammans med starka kampanjer och en hårdsatsning ekonomiskt nästan alltid gav utdelning. Idag är det viktigare än någonsin att artisterna är ute och spelar live. Då får man även bättre utväxling av inhyrda PR-tjänster. Man får vara lite extra försiktig med investeringarna , men man kan komma långt med uthållighet och en bra mix av PR, radio, annonsering, sociala medier, synk samt ett nära samarbete med din distributör.
Lars Nylin